Musculoskeletal Anatomy (5cr)
Code: TH00DJ37-3002
General information
- Enrollment
- 01.12.2025 - 16.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 15.01.2026 - 17.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 30 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Pirjo Pennanen
- Course
- TH00DJ37
Unfortunately, no reservations were found for the realization Musculoskeletal Anatomy TH00DJ37-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tutustu Opintojakson tiedot -kohdassa kuvattuihin opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.
Opintojakso toteutuu monimuotoisesti; ennakkotehtävin, luentotallenteiden ja lähiopetuksen keinoin. Peruslogiikka toistuu jatkuvasti samanlaisena; opiskelija tutustuu ensin itsenäisesti käsiteltävään teemaan ja tekee siihen liittyvät ennakkotehtävät. Tämän yhteydessä opiskelija katsoo itsenäisesti teemaan liittyvän luentotallenteen, joka löytyy ITSlearning alustalta. Lähitapaamisina toteutuu seuraavan vaiheen opiskelu, jossa hyödynnetään edelleen saman teeman opiskeluun anatomisia malleja, videoita jne.
Opiskelussa edellytetään itsenäistä, aktiivista ja jatkuvaa työskentelyotetta. Opiskelija on itse vastuullinen etsimään ja valitsemaan omaa oppimistaan tukevat menetelmät opiskeluunsa. Opintojakson alussa panostetaan tämän löytymiseen
Ennakkotehtävä orientaatiotunnille: Mieti itsenäisesti vastaukset kysymyksiin:
1. Mitä tiedän jo etukäteen tuki- ja liikuntaelimistön anatomiasta? Millaisia odotuksia ja tavoitteita minulla on opintojakson suhteen?
2. Mihin fysioterapeutti tarvitsee anatomiaa ja fysiologiaa? Millä tasolla anatomia pitää tässä ammatissa mielestäni / käsityksesi mukaan osata?
3. Miten minä opin? Mitä oppimisen ja osaamisen kehittämisen tietämys sanoo tästä?
Tarkempi toteussuunnitelma löytyy opintojakson ITS -alustalta, Tervetuloa opintojaksolle -teeman alta.
Opintojakso etenee alustavan suunnitelman mukaan teemoittain seuraavasti: (muutokset lukkarityön jälkeen mahdollisia)
1. Orientaatio anatomian opiskeluun - viikot 3-4. HUOM! Opintojakson aloitustunti on läsnäoloa vaativa tunti tutkintosäännön mukaisesti
- termistöä, oman oppimistavan etsintää, johdantoa anatomiaan ja sen opiskeluun, luusto ja nivelten kokonaisuus
2. Vartalon luinen ja lihaksinen anatomia - viikot 4-5
- Vartalon luiset rakenteet, nivelet ja lihaksisto
3. Alaraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia - viikot 6-10
- Alaraajan luiset rakenteet, nivelet ja lihaksisto edeten lonkasta varpaisiin
4. Yläraajan alueen luinen ja lihaksinen anatomia - viikot 43-44
- Yläraajan luiset rakenteet, nivelet ja lihaksisto edeten hartiarenkaasta sormiin
Objective
The student is in physiotherapy process able to
• explain the principles of the structures and functions of the musculoskeletal system,
• describe join structure and function in general as well as identify special structures in individual joints
• explain muscle where muscles attach and how they work
Content
Terminology of anatomy, tissues, directions and levels of movements, bony structures, joints, passive supportstructures in joints. Muscles, their origins, insertions and functions individually and by selected joints and movements.
Materials
Opintojakson pääasiallinen oppimateriaali: Putz Reinhard; Pabst Reinhard (esim. 2009). Sobotta Atlas of human anatomy English/Latin Single Volume Edition.
• Myös uudemmat (ja vanhemmatkin)painokset käyvät; esim. uusimmat 15. painoksesta ylöspäin on koottu useamman kirjan paketiksi, joista opintojaksolla käytetään erityisesti osaa General anatomy and Musculoskeletal system ja Head, Neck and Neuroanatomy (myöhemmin fysiologian opintojaksolla hyödynnetään pienessä määrin myös osaa Internal Organs).
• Huomioi, että valitsemassasi painoksessa käytetään rakenteista niiden latinankielisiä nimiä.
Tukimateriaali opiskleijan oman oppimisen mukaan:
Esim. Moore, Dalley (2006 tai uudempi). Clinically oriented anatomy.
Hervonen A. 2004. Tuki- ja liikuntaelimistön anatomia. Tampere; Lääketieteellinen oppimateriaalikustantamo.
Fysioterapeuttikoulutuksen tutkinto-opinnoissa tuki- ja liikuntaelimistön teema jatkuu opintojaksolla Manuaalinen tutkiminen ja pehmytkudoskäsittelyn perusteet. Siellä käytössä on myös anatomian materiaalia, jossa on näkökulmana rakenteiden löytyminen. Nämäkin ovat hyviä materiaaleja anatomian opiskelemiseen:
Andrew Biel (2002) Reittiopas ihmiskehoon. Kirjaan kuuluu myös samanniminen tehtäväkirja
Muu omavalintainen tukimateriaali
ITS -alustalta löytyvä muu materiaali
Teaching methods
Monimuotoiset oppimismenetelmät; itsenäinen opiskelu, luentotallenteet, anatomian mallien avulla opiskelu, erilaiset videot, osaamista testaavat tehtävät, opiskelijan omaa oppimista tukevat omat menetelmät. Sovellamme Flipped learning ajattelua; ennen jokaista luentotallenteen katsomista opiskelija tekee ennakkotehtävän, joka käydään läpi luentotallenteena. Lisäksi opintojaksolla on pienryhmätapaamisia, joissa opiskellaan anatomiaa kolmiulotteisena erilaisten mallien avulla muutaman opiskelijan ryhmässä.
Exam schedules
Opintojakson varsinainen tentti toteutuu viikolla 16 lukujärjestyksen mukaisesti
I uusinta toteutuu viikolla 21 lukujärjestyksen mukaisesti
II uusinta toteutuu viikolla 23 lukujärjestyksen mukaisesti
Pedagogic approaches and sustainable development
Flipped learning, sosiokonstruktivismi
Completion alternatives
Opintojakson suorittaminen on mahdollista tehdä verkko -opintojakson tyyppisesti. Lähitapaamisiin osallistuminen ei siis ole opintojakson läpäisyn edellytys. Tässä vaihtoehtoisessa suoritustavassa oppimistehtävien ja tentin tekemistä edellytetään edellä kuvatun mukaisesti.
Student workload
Itsenäisinä oppimistehtävinä ennakkotehtävät ennen jokaista teemaa.
Arvioitavina oppimistehtävinä on teema-alueisiin Vartalo, alaraaja ja yläraaja liittyviä sähköisiä monivalintatyyppisiä harjoitustehtäviä, jotka pitää tehdä ja saada hyväksytysti läpi. Hyväksytyn raja on 50% pisteistä.Tehtävät tulee tehdä ennen tenttiä
Opintojakson numeerinen arviointi perustuu essee-tyyppiseen tenttiin. Tentti tehdään valvotusti sähköisenä tenttinä ITSlearning -alustalla
Evaluation methods and criteria
Opintojakson numeeriinen arviointi perustuu 100%:sti essee -tyyppiseen kirjalliseen kokeeseen, joka tehdään sähköisessä oppimisympäristössä. Arvioinnissa painottuu selvästi teoreettinen osaaminen jossa kokonaisuudet hahmottuvat hyvin yksityiskohtia unohtamatta. Muut oppimistehtävät pitää olla tehtynä hyväksytysti ennen tenttiä.
Tekoälyn käyttö itsenäisen opiskelun yhteydessä on sallittua mutta sen käytössä kannattaa käyttää ankaraa lähdekritiikkiä. Oppimistehtävien teon yhteydessä tekoälyn käyttäminen on sallittu. Tentissä tekoälyn käyttö on kielletty koska niissä on tavoitteena osoittaa omaa osaamista.
Failed (0)
Opiskelija ei yllä tason 1 arviointikriteereihin
Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti
Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoihin, eikä toimi niiden mukaisesti
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Opiskelija käyttää keskeisiä anatomian käsitteitä latinaksi sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
- Opiskelijan tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi. Hän muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita yksittäin ja yleisellä tasolla suhteessa ammattivaatimuksiin
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) osittain
Assessment criteria, good (3-4)
Edellisen tason lisäksi:
- Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena (muistaa ja tunnistaa anatomian rakenteita ja niiden suhteita toisiin) ja hän käyttää anatomian käsitteitä latinaksi systemaattisesti ja oikein
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) pääsääntöisesti oikein
Assessment criteria, excellent (5)
Edellisen tason lisäksi:
- Opiskelija käyttää anatomian käsitteitä latinaksi asiantuntevasti, kuvailee tietoperustaansa kokonaisuuksina tietoa soveltenkin
- Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön rakenteet (luiset rakenteet, nivelen rakenteet, lihasten origot, insertiot ja funktiot) täsmällisesti oikein
Further information
LISÄTIETOJA:
Opintojaksolla on avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 10 opiskelijalle.