Skip to main content

Fluid Therapy (3cr)

Code: TH00BV83-3009

General information


Enrollment
01.12.2025 - 06.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
05.01.2026 - 08.02.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Unit
ETKDipa
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Saimi Ristimäki
Sanna Ojala
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 16 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00BV83

Unfortunately, no reservations were found for the realization Fluid Therapy TH00BV83-3009. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisällöt
• nestehoidon fysiologia
• infuusionesteet, laskimoon annettavat lääkkeet ja ravitsemusliuokset
• potilas- ja työturvallisuutta edistävät toimintatavat ja infektioiden torjunta nestehoidossa
• lääkehoitosuunnitelma ja lääkehoitoprosessi laskimon sisäisessä lääkehoidossa
• nestehoidon suunnitelma, nestetasapaino ja kirjaaminen
• erilaisten laskimokatetrien indikaatiot, toimintaperiaatteet ja huolto
• laskimoon annettavan lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja antaminen
• verituotteet ja verensiirto
• lääkehoitoteknologia
• keskeiset lääke- ja nestehoidon tietolähteet
• lääkelaskenta

Objective

Objectives
• Students will learn the physiological basics of intravenous medication, fluid therapy and nutritional care
• Students will learn the responsibilities and roles of nurses as medication administrators at the different phases of intravenous fluid therapy, medication and nutritional care
• Students will identify the need for fluid therapy and parenteral nutrition and plan, perform and evaluate their safe administration
• Students will learn to use reliable pharmacotherapy databases in the planning, provision and evaluation of intravenous pharmacotherapy, fluid therapy and nutritional care
• Students will know how to prepare and dose intravenous medications and how to make the required dose calculations according to the physician’s instructions
• Students will understand the indications for using venous catheters and the operating principle and maintenance of venous catheters and know how to perform intravenous pharmacotherapy and fluid therapy in an aseptic and safe manner
• Students will learn to monitor patients and evaluate the effects and effectiveness of intravenous pharmacotherapy
• Students will know the basics of blood transfusion and how to perform a blood transfusion

Content

Content
• Physiology of fluid therapy
• Infusion fluids, intravenous medications and parenteral fluids
• Operating methods that promote patient and occupational safety and infection prevention in fluid therapy
• Pharmacotherapy plan and the pharmacotherapy process in intravenous pharmacotherapy
• Fluid therapy plan, fluid balance and documentation
• Indications for using various venous catheters and their operating principles and maintenance
• Preparing and administering intravenous medications
• Blood products and blood transfusion
• Pharmacotherapy technology
• Key sources of information in pharmacotherapy and fluid therapy
• Dosage calculation

Materials

Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2025. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Rautava-Nurmi ym. 2010. Neste- ja ravitsemushoito. WSOYPro. Sivut: 47-140, 166-212, 224-233.
Terveysportti ->Oppiportti -> Anestesiologian ja tehohoidon perusteet kirjasta seuraavat kappaleet:
• Parenteraalinen nestehoito ydinasiat
• Nestehoidon fysiologiaa
• Nestetasapainon arviointi
• Nestehoidon tavoitteet ja perusperiaatteet
• Parenteraalisessa nestehoidossa käytettävät valmisteet
Terveysportti - > oppiportti-> Peruselintoimintojen häiriöt ja niiden hoito
- Oppiportissa otsikot: happo-emästasapaino, neste- ja elektrolyyttittasapaino, verisuoniyhteydet, nestehoito, verivalmisteiden käyttö ja ravitsemushoito
VSSHP. 2020. Verisuonikatetrin hoito ja suoniyhteyden ylläpito.
SPR ABO-materiaali
Muut opettajan osoittamat materiaalit Itsissä

Kirjoista löytyy samoja asioita, eli voit valita vapaasti mistä asioihin perehdyt.

Teaching methods

Lähi- ja Verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
• Tentit ja tietotestit
• Harjoittelu luokassa
• Lääkelaskupaja
• Itsenäinen oppiminen

Pedagogic approaches and sustainable development

• Työelämälähtöisyys (teemapäivät ja harjoittelu luokassa)
• Tiimioppiminen (harjoittelu luokassa)
• Yhteisopettajuus (teemapäivät, lääkelaskenta ja luennot)
• Simulaatiot
• Käänteinen oppiminen
• Turvallinen toiminta lääke- ja nestehoidossa
• Ekologinen ja taloudellinen kestävä kehitys
• Oman ja kollegan työturvallisuuden huomiointi. Omasta ja muiden työhyvinvoinnista huolehtiminen. Esim. ergonominen työskentely.
• Työvälineiden turvallinen käyttö ja oikeaoppinen käsittely, turhia laitevaurioita ennaltaehkäisten.
• Hoitotarvikkeiden tarkoituksenmukainen käyttö ja turhan jätteen ennaltaehkäisy. Jätteiden lajittelu.
• Aseptiikan huomiointi ja tautien tarttumisen ennaltaehkäisy. Potilaiden terveyden edistäminen ja ohjaus tartuntatautien ehkäisyssä.

Completion alternatives

vastaava opintojakso

Student workload

Opiskelijan työmäärä 3 op = 81 t
• Lähi- ja verkko-opetus
• Ryhmätentti
• Tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
• Verensiirron ABO –verkkokurssi, SPR
• Lääkelaskut
• Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
• Itsenäinen työskentely

Evaluation methods and criteria

• Ryhmätentti, HYL/ T1-- K5
• Pistarit HYL/ T1-- K5 (toteutetaan harjoittelutunneilla)
• Tehtävät, HYV/HYL ( tulee olla hyväksytysti tehtynä kolme vuorokautta ennen ryhmätenttiä)
• Lääkelaskut HYV/HYL
• Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät, HYV/HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)
• Simulaatio HYV / HYL ( 100 % läsnäolo osaamisen varmistamiseksi)

Tutkintosäännön mukaan opintojakson toteutuskohtaiset tentin suorituspäivät järjestetään puolen vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta. Ohje koskee myös nestehoidon lääkelaskuja. Jos opiskelija ei osallistu uusintoihin niille varattuna ajankohtana, merkitään opintojakson suoritus hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle.

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Failed (0)

Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä nestehoidon opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestä-vään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Jäsentää nestehoidon opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Ymmärtää nestehoidon opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimuk-set sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Go back to top of page