Skip to main content

Finnish Language and Communication (3cr)

Code: 1000BH89-3013

General information


Enrollment
01.12.2025 - 12.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
12.01.2026 - 30.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
90 - 110
Degree programmes
Degree Programme in Mechanical Engineering
Teachers
Jaana Kivivuori
Groups
PKONTK26A
PKONTK26A
PKONTK26B
PKONTK26B
Course
1000BH89

Unfortunately, no reservations were found for the realization Finnish Language and Communication 1000BH89-3013. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson suoritettuasi osaat
• toimia oman alasi vuorovaikutus- ja viestintätilanteissa
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan ammattikäytännöt
• arvioida ja kehittää omia viestintätaitojasi saamasi palautteen perusteella sekä antaa rakentavaa palautetta
• tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen esityksen hyödyntämällä hankkimaasi lähdeaineistoa
• toimia työelämän puheviestintätilanteissa
• tunnistaa yhteisöviestintään liittyvät tyylilliset näkökulmat.

Objective

The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.

Content

Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism

Normal021falsefalsefalseFIX-NONEX-NONE

Materials

Kirjallisuuslista ja linkit on koottu itslearningin oppimisalustaan.

Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun AMK:n kirjaston tiedonhakijan opasta ja Turun AMK:n lähdemerkintäohjeistusta.

Teaching methods

Kurssi järjestetään lähitoteutuksena. Tehtäväperustainen oppiminen perustuu lähitapaamisiin, itsenäisen opiskelun etäjaksoihin, verkko-oppimiseen ja toiminnallisuuteen.

Menetelminä ovat tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, dialogi, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.

Exam schedules

Työ edistyy olemalla läsnä ja kokemuksellisessa vuorovaikutuksessa tiimin kanssa.

Opintojakso on tehtäväperusteinen eikä erillistä tenttiä järjestetä. Suoriudut opintojaksosta, kun kaikki sovitun aikataulun mukaisesti palautetut tehtäväsi on hyväksytty kurssin päättymispäivään mennessä. Aseta tavoitteeksesi kunkin tehtävän palautuspäivä.

Kuten työelämässä, työt tehdään työaikana. Mikäli et ehtinyt palauttaa tehtäviäsi kurssin kuluessa, sinulla on puoli vuotta aikaa täydentää puuttuvat tehtävät. Huomaa aikataulun noudattamatta jättämisen vaikutus kurssiarviointiisi. Sen jälkeen keskeneräinen suoritus jää hylätyksi, ja työtila poistetaan oppimisalustan arkistosta.

Kun ilmoittaudut ja osallistut seuraavaan toteutukseen, huolehdi siitä, että palautat kaikki oppimistehtävät uuteen kurssialustaan. Huomaa, että uuden toteutuksen tehtävät saattavat poiketa aiemmasta. Kun ilmoittaudut uuteen toteutukseen, varaa kalenteristasi toteutukseen tarvittava työaika.

Pedagogic approaches and sustainable development

Ammattikorkeakoulupedagogiikan mukaisesti opintojaksolla korostuu opiskelijoiden aktiivinen rooli ja vastuu sekä itsenäisten että ryhmässä tehtävien harjoitusten tekemisessä. Kurssin tehtävät kytkeytyvät käytännön työelämään ja todellisiin esimerkkeihin omien viestintätaitojen ja työelämän kehittämiseksi. Vuorovaikutusosaamista toteutetaan pareittain ja pienryhmissä.

Koska lähitapaamisissa valmistelet tehtäviä ja opiskelet sekä pienryhmissä että itsenäisesti, aktiivinen osallistuminen on edellytys tehtävistä suoriutumiseksi. Kurssi edellyttää valmiutta itsenäiseen työskentelyyn verkossa. Asiantuntijaraportointia tuotetaan sulautettuna ammattiopintoihin.

Kurssilla harjoitellaan muun muassa vastuullisuutta, toisten kuuntelemista, dialogisuutta ja ongelmanratkaisukykyä. Näin vahvistat itseäsi toimimaan työelämän tiimeissä niin työntekijänä kuin projektin vastuullisena vetäjänä.

Completion alternatives

Mikäli toteat, että haluat osoittaa työelämässä tai muutoin aiemmin hankitun osaamisesi muulla tavalla kuin osallistumalla lähitapaamisiin ja ryhmän työskentelyyn ja suorittamalla tehtävät hyväksytysti, voit suorittaa opintojakson näyttönä. Ilmoittaudu opintojaksolle ja ota yhteys kurssin opettajaan.

Student workload

Opintojaksoon kuuluvat tehtävät on ohjeistettu oppimisalustassa.

Kurssilla on kahdeksan tehtävää. Tehtävien palautuspäivät ovat A-ryhmällä seuraavat:
1) video 16.1.2026
2) haastattelun referointi
3) kirjoittamiseen valmistautuminen
4) analyysi
5) kielenhuoltotesti
6) podcast
7) verkkoartikkeli
8) hissipuhe
Tarkista kellonaika oppimisalustasta, koska osa tehtävistä tehdään lähitapaamisessa. Oppimisalustaan tehtävät palautetaan klo 20:een mennessä.

B-ryhmän aikataulu on nähtävillä oppimisalustassa ryhmän ensimmäiseen lähitapaamiseen .2.2026 mennessä.
C-ryhmän aikataulu on nähtävillä oppimisalustassa ryhmän ensimmäiseen lähitapaamiseen .3.2026 mennessä.

Varaa tehtävien tekemiseen aikaa seuraavasti:
• omien tavoitteiden pohdinta 3 h
• raportoinnin valmistelu eri vaiheissa 16 h
• lähitapaamiset ja pieryhmätyöskentely 20 h
• aineistoon tutustuminen, keskusteluun osallistuminen ja oppimisen reflektointi 16 h
• vertaispalautetyöskentely 6 h
• perehtyminen viestinnän kirjallisuuteen 20 h
= 81 h, johon sisältyy lähitapaamisia 15 h

Evaluation methods and criteria

Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtävien arviointitaulukot ovat oppimisalustassa. Hyväksyttyyn arvosanaan jokainen osasuoritus on suoritettava hyväksytysti. Verkkoartikkelin palautteenannossa käytetään apuna tekoälyä, kuitenkin opettaja tekee arviointipäätöksen ja vastaa siitä.

Opintojakson aikana harjoitellaan taitoja, joita tarvitaan sekä opiskelussa että työelämässä. Opetus arvioidaan vuorovaikutustilanteina, joissa aktiivisuus luetaan opiskelijan eduksi.

Kiitettävään arvosanaan edellytetään tehtävien palauttamista ensimmäiseen sovittuun palautuspäivään mennessä. Kun tähtäät kiitettävään suoritukseen, jaa osaamisesi ryhmässä ja tue toisten oppimista.

Mikäli suorituksesi valmistuvat vasta kurssin päättymisen jälkeen, arvosanasi voi olla enintään tyydyttävä T2, koska työelämässä bonuksen voi saada vain valmistamalla työn aikataulussa. H vastaa hyvää suoritusta ja edellyttää aikataulun mukaista työsuoritusta.

Tekoälyn käyttäminen oppimisessa ohjeistetaan verkkoartikkelitehtävän yhteydessä.

Failed (0)

Opiskelijan suoritus puuttuu tai se ei vastaa tehtävänantoa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1
Opiskelija osaa osallistua yhteisön vuorovaikutustilanteisiin, vastaanottaa ja antaa palautetta.
Opiskelija osaa laatia viestejä annettujen ohjeiden ja mallin mukaan.
Opiskelija osaa hankkia ohjatusti tietoa ja käyttää sitä tuotoksissaan.
Opiskelija osaa toimia annettujen ohjeiden ja toimintatapojen mukaisesti.

2
Hyvät osaamistavoitteet ovat täyttyneet, mutta opiskelijan työtahti ei ole edennyt urakka-aikataulun mukaisesti kurssin toteutusaikataulussa.

Assessment criteria, good (3-4)

3
Opiskelija osaa itsenäisesti arvioida omaa viestintäosaamistaan ja muodostaa viestinnällisiä kehittämistavoitteita osana ammatillista toimintaansa.
Opiskelija osaa kuunnella ja reagoida viesteihin oman alan tavoitteiden mukaisesti.
Opiskelija osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija osaa perustella näkemyksensä.
Opiskelija osaa hankkia alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija osaa hyödyntää tehtävässä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa noudattaa viestinnän eettisiä periaatteita.

Assessment criteria, excellent (5)

5
Opiskelija osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.
Opiskelija osaa ohjata, johtaa ja vaikuttaa kielellä. Opiskelija argumentoi taitavasti. Opiskelija osaa osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntemusta yhteisössä.
Opiskelija osaa hankkia tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija osaa käyttää kieltä omaperäisesti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.
Opiskelija osaa tukea muita viestintätilanteen osapuolia ja luoda rohkaisevan, luottamusta herättävän ja kannustavan viestinnän ilmapiirin.
Opiskelija osaa laatia tilanteenmukaisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle harkitusti ja tavoitteellisesti aikataulun mukaisesti.

Further information

Kurssiasioista kannattaa kysyä lähitapaamisissa, koska moni muu miettii samoja asioita.

Vältä tarpeetonta sähköpostittelua. Kurssiin liittyvissä asioissa käytetään itsearning-oppimisalustan työtilan etusivun viestikanavaa tai oppimisalustan oikean yläkulman viestitoimintoa. Muista merkitä viestiin, mistä kurssista, tehtävästä ja ryhmästä on kyse.

Opintojakso edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.

Go back to top of page