Skip to main content

Business and Financial Competence in Social and Health Care Services (5cr)

Code: TH00CY69-3001

General information


Enrollment
02.12.2025 - 27.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Master School
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 35
Degree programmes
Master of Management and Leadership in Health Care
Teachers
Sami Nummela
Kristiina Engblom-Pelkkala
Course
TH00CY69

Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 14 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 27.01.2026 time 09:00 - 11:15
(2 h 15 min)
Talous- ja liiketoimintaosaaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa TH00CY69-3001
Toteutetaan etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
Tue 03.03.2026 time 13:00 - 15:15
(2 h 15 min)
Talous- ja liiketoimintaosaaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa TH00CY69-3001
Toteutetaan etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
Wed 04.03.2026 time 13:00 - 15:15
(2 h 15 min)
Talous- ja liiketoimintaosaaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa TH00CY69-3001
Toteutetaan etänä:linkki ilmoitetaan myöhemmin
Tue 24.03.2026 time 13:00 - 15:15
(2 h 15 min)
Talous- ja liiketoimintaosaaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa TH00CY69-3001
Toteutetaan etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
Wed 15.04.2026 time 09:00 - 11:15
(2 h 15 min)
Talous- ja liiketoimintaosaaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa TH00CY69-3001
Toteutetaan etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
Wed 15.04.2026 time 12:15 - 15:15
(3 h 0 min)
Talous- ja liiketoimintaosaaminen sosiaali- ja terveyspalveluissa TH00CY69-3001
Toteutetaan etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Talous- ja liiketoimintaosaaminen -opintojakson ajoitus lukujärjestyksen mukaisesti:
27.1.2026 kello 9.00-11.15 (opetus verkossa, linkki Its Learning -alustalla) Johdanto opintojaksoon ja talousosioon
3.3.2026 kello 13.00-15.15 (opetus verkossa) liiketoimintaosion aloitus
4.3.2026 kello 13.00-15.15 (opetus verkossa) liiketoimintaosio
24.3.2026 kello 13.00-15.15 (opetus verkossa) talousosio ja pienryhmäharjoitukset
15.4.2026 kello 9.00-11.15 & 12.15-15.15 (opetus verkossa) talous- ja liiketoimintaosiot

Opintojakson sisältöjä:
- Palvelu- ja liiketoiminta-ajattelun ja osaamisen perusteet
- Erilaiset sote-palveluiden tuottamisen tavat
- Projektin talous ja ohjaus
- Sote-palveluiden tuottamista koskeva lainsäädäntö
- Talouden keskeiset käsitteet ja tunnusluvut sekä niiden soveltaminen sosiaali- ja terveysalalla
- Talouden johtaminen ja ohjaus sekä johdon laskentatoimen perusteet terveysalalla

Kaikki kysymykset olisi hyvä esittää opetuksen yhteydessä. Vaihtoehtoisesti sähköpostilla.

Objective

After completing the course, the student is able to:
• Form an overall understanding of service and business competence and apply their learning in practice.
• Recognize the legislative foundations behind the provision of social and health services.
• Identify different methods of service provision.
• Understand the basics, key concepts, and key figures related to business competence.
• Plan and evaluate service operations based on business thinking.
• Recognize current issues related to business competence and finance.
• Understand the fundamentals of project finance and its management.
• Comprehend the concepts of cost-effectiveness and operational efficiency in social and health care services.
• Management accounting.
• Be familiar with financial management and control.
• Understand the principles of activity-based costing and its application in the social and health sector.

Content

• Legislation related to the provision of social and health services.
• Basics of service and business thinking and competence.
• Various methods of providing social and health services.
• Key concepts and key indicators.
• Project finance and its management.
• Application of financial concepts in the social and health sector.
• Financial management and control.
• Principles of activity-based costing and management in the social and health field.

Materials

Its learning -alustalta löytyvät opintojakson oppimateriaalit.

Teaching methods

Etäopetus verkossa:
Alustus-luennot
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkko-opetuksessa perehdytään talous- ja liiketoimintaosaamisen keskeisiin käsitteisiin ja asioihin sekä keskustellaan ajankohtaisista talouden ilmiöistä ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Itsenäisessä työskentelyssä ja pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa.

Oppimistehtävien laadinnassa on pyritty mahdollistamaan oppimisessa kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Student workload

Opetus: alustukset ja pienryhmätehtävät 18t (0.67 op)
Itsenäinen opiskelu ja opintojakson tehtävät: 117t (4.33 op)
Yhteensä: 135h (5 op)

Evaluation methods and criteria

Pienryhmätehtävä (Hylätty 0 - Kiitettävä 5). Tehtävä ohjeistetaan opetuskerralla ja se löytyy myös Its Learning -alustalta.
Yksilötehtävät (Hyl 0 - Kiitettävä 5). Tehtävät ohjeistetaan opetuskerralla ja löytyy myös Its Learning -alustalta.

Mahdollisesta tekoälyn käytöstä oppimistehtävissä on kerrottava selkeästi mitä menetelmää on käytetty ja missä osiossa tehtävää. Käytä ensisijaisesti Turun ammattikorkeakoulun tarjoamaa suojattua Microsoft Copilot Chat -tekoälyratkaisua. Ilmoittamatta jäänyt käyttö tulkitaan vilpiksi.

Failed (0)

Opiskelija ei ole osallistunut verkko-opetustapaamisiin ja/tai pienryhmätehtäviin, tai osallistuminen on ollut satunnaista ja/tai passiivista (opiskelija ei ole osallistunut merkitsevästi pienryhmän keskusteluihin ja tuonut esiin omaa osaamistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin).
TAI Palautetut ja arvioitavat tehtävät ei vastaa tehtävänantoon ja sen osa-alueisiin.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

1: Palautettujen tehtävien sisältö perustuu joko oppimateriaalin siteeraamiseen (luennot ja muu opintojakson materiaali) tai omien kokemusten kuvailuun ja vastaa tehtävänantoon heikosti tai ei ollenkaan. Kirjallisissa tehtävissä käytetään pääasiassa yleiskieltä talouteen ja liiketoimintaan liittyvien käsitteiden, mittareiden ja menetelmien sijaan.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan suppeita tai epäsopivia.

2: Palautetut ja arvioitavat tehtävät perustuvat kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään. Sisältö vastaa osin tehtävänantoon. Tehtävissä käytetään satunnaisesti talouteen ja liiketoimintaan liittyviä käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ja ne on ymmärretty oikein. Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan hyvin tavanomaisia tai pinnallisia.

Assessment criteria, good (3-4)

3: Palautettavien ja arvioitavien tehtävien sisältö perustuu oppimateriaalin lukemiseen (luennot ja muu opintojakson materiaali) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään. Kirjallisten töiden sisältö vastaa tehtävänantoon ja sen kaikkiin osiin ymmärrettävästi. Työssä käytetään talouden ja liiketoiminnan käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ja ne on ymmärretty oikein. Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan melko tavanomaisia. Osallistuminen opintojaksolle on relevanttia ja konstruktiivista.

4: Palautettavien ja arvioitavien tehtävien sisältö perustuu oppimateriaalin ymmärtämiseen (luennot ja muu opintojakson materiaali) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja/tai ammatillisen reflektion yhdistelmään. Sisältö vastaa tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti. Palautettavissa tehtävissä käytetään asianmukaisesti talouteen ja liiketoimintaan liittyviä relevantteja käsitteitä, mittareita ja menetelmiä ja ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan melko innovatiivisia ja keskenään loogisia.
Osallistuminen opintojaksolle on relevanttia ja konstruktiivista.

Assessment criteria, excellent (5)

5: Palautettavien ja arvioitavien tehtävien sisältö perustuu oppimateriaalin ymmärtämiseen (luennot ja muu opintojakson materiaali) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja ammatillisen reflektion yhdistelmään. Kirjallisten tehtävien sisältö vastaa tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti ja niissä käytetään systemaattisesti ja asianmukaisesti talouden ja liiketoiminnan relevantteja käsitteitä, mittareita ja menetelmiä, ne on ymmärretty oikein.
Esitetyt kehittämisehdotukset ovat luonteeltaan innovatiivisia, keskenään loogisia ja ne perustellaan uskottavasti.
Osallistuminen opintojaksolle on relevanttia, konstruktiivista ja asiantuntevaa.

Further information

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 5 opiskelijaa.

Go back to top of page