Skip to main content

Svenska i arbetslivet muntlig kommunikation (2cr)

Code: KH00CS26-3002

General information


Enrollment
01.12.2025 - 12.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
12.01.2026 - 26.04.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Unit
Turku University of Applied Sciences
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Swedish
Seats
110 - 130
Degree programmes
Degree Programme in Business
Degree Programme in Business Logistics
Degree Programme in Professional Sales
Teachers
Anniina Hossi
Virtuaalihenkilö JOTY
Course
KH00CS26

Unfortunately, no reservations were found for the realization Svenska i arbetslivet muntlig kommunikation KH00CS26-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija oppii kommunikoimaan suullisesti erilaisissa työelämän tilanteissa. Hän osaa kertoa itsestään, koulutuksestaan ja työkokemuksestaan, esitellä työympäristöään, viestiä asiakaslähtöisesti ja käyttää oman alansa terminologiaa.

Ajoitus keväällä 2026. Tarkemmat ajat lukujärjestyksessä/kerrotaan opintojaksolla.

Objective

The student is able to communicate orally in typical workplace communication situations. The course develops and deepens field-specific Swedish language skills and guides the student to evaluate their own competence.

Content

The student is able to:
- Introduce themselves, their education, work experience, and tasks.
- Describe their work environment and the functions of their field as part of the surrounding society.
- Communicate in a work-oriented manner.
- Use key terminology in their field.

Target level: At least B1.

Materials

Itslearningissä.

Teaching methods

Opintojakso sisältää suullisen kielitaidon harjoittelua yksilö-, pari- ja ryhmätehtävinä.

Exam schedules

Kerrotaan opintojaksolla.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetuksessa harjoitellaan työelämässä tarvittavia viestintätaitoja pari- ja ryhmätyönä, harjoituksissa opiskelija kohentaa sanaston ja rakenteiden hallintaa.

Opintojakso suoritetaan rinnakkain kirjallisen Svenska i arbetslivet -opintojakson kanssa.

Completion alternatives

Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti ja arvosanan saaminen edellyttää aktiivista osallistumista oppitunneille sekä annettujen tehtävien tekemistä ajallaan.

Student workload

Opintojaksolla pidetään suullinen esitys ryhmälle, tehdään video (ammatillinen minä), harjoitellaan työelämän suullisia tilanteita ja työnhakua ruotsiksi sekä osallistutaan työhaastatteluun.

Evaluation methods and criteria

Arvosana (1-5) muodostuu aktiivisesta osallistumisesta suulliseen harjoitteluun lähiopetuksessa (läsnäolo 75 %, 3 poissaoloa sallittu) sekä kurssitehtävien hyväksytystä suorittamisesta sekä palauttamisesta määräaikaan mennessä. Tehtävien arviointi asteikolla 1-5 taitotasokuvausten mukaan (esitellään itslearningissä). Läsnäolovelvoite perustuu opiskeltavan oppiaineen luonteeseen. Kieltä ja viestintää opetellaan harjoittelemalla usein muiden ihmisten kanssa.

Poissaoloja ei voi korvata lisätehtävillä ja tehtävien määräaikoihin ei tehdä poikkeuksia, vaan niitä on noudatettava.

Kielitaitotaso B1, ks. eurooppalainen viitekehys.

Opintojakson lopussa annetaan erillinen arvosana ruotsin kielen kirjallisesta ja suullisesta kielitaidosta asteikolla 0-5. Arvosana 1-3 vastaa tyydyttäviä taitoja, arvosana 4-5 vastaa hyviä taitoja ruotsin kielessä.

Arvioinnin menetelminä käytetään opettajan arviointia, opiskelijan itsearviointia sekä vertaisarviointia. Arviointikriteerit käydään läpi opintojaksolla ja nämä löytyvät myös itslearning-alustalta.

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Failed (0)

Opiskelija ei suoriudu opintojaksolla vaadittavista oppimistehtävistä eikä selviydy viestinnän eri tilanteista. Tuotos on niukkaa sekä opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää suullista viestintää. Poissaoloja kertyy yli sallitun (väh. 75 % läsnäolo), opiskelija keskeyttää opintojakson.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija selviytyy tyydyttävästi opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy välittäämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa. Opiskelija osallistuu vuorovaikutukseen tutuissa tilanteissa ja on osin aloitteellinen. Sanavaraston niukkuus ja virheellisyys rajoittavat viesintää. Ääntämisessä voi olla epätarkkuutta ja lauserytmi voi olla katkonainen ja hidas. Muiden kielten vaikutus selvästi havaittavissa.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa opintojakson viestinnällisisä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään sopivalla tavalla ja ottamalla muut huomioon. Puhe on melko sujuvaa. Opiskelija hallitsee laajahkon sanaston sekä käyttää sitä monipuolisesti. Sanavalinnoissa ja ääntämisessä voi esiintyä satunnaista epätarkkuutta. Opiskelija ääntää selkeästi ja luontevasti. Opiskelija käyttää rakenteita melko monipuolisesti; satunnaisia virheitä esiintyy vaativissa rakenteissa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti opintojaksoon.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin opintojakson viestinnällisissä kielenkäyttötilanteissa. Opiskelija pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja huomioi keskustelukumppaninsa kohteliaasti. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. Opiskelija hallitsee laajan oman alan ja yleiskielen sanaston. Opiskelija käyttää rakenteita monipuolisesti ja hallitsee ne lähes virheettömästi. Opiskelija ääntää erittäin selkeästi ja luontevasti. Opiskelija osaa tarvittaessa käyttää kiertoilmaisuja. Opiskelija osallistuu hyvin aktiivisesti opintojaksoon.

Further information

Opettajaan voi olla yhteydessä sähköpostitse anniina.hossi@turkuamk.fi.

Go back to top of page