Implementation of Fluid Therapy (5cr)
Code: TH00CK51-3027
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 31.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 07.01.2026 - 30.04.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Unit
- Nursing
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Sirpa Nikunen
- Johanna Kurtti
- Minna Kummunsalo
- Jaana Forsbacka
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- 3
- Course
- TH00CK51
Unfortunately, no reservations were found for the realization Implementation of Fluid Therapy TH00CK51-3027. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetus ajoittuu keväälle 2026.
Opintojakson sisältö:
Nestehoidon perusteet
Nestehoidon suunnittelu
Nestehoidon toteutus, seuranta ja arviointi
Parenteraalinen ravitsemus ja keskuslaskimokatetrin hoito
Verensiirto
Nestehoidon, sisätautipotilaan sekä kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan hoitotyön laskujen pääperiaatteet
RAV: Sisätautipotilaan ja kirurgisen potilaan ravitsemushoito ja sairauksiin liittyvät erityisruokavaliot
Objective
IMPLEMENTATION OF FLUID THERAPY 5 ETCS NEHO
NEHO
Objectives:
Student:
• knows the physiological basics of intravenous medication, infusion and nutrition treatment
• is familiar with the nurse's responsibility and role as a provider of intravenous medication, infusions, nutrition and blood transfusion treatment for medical and perioperative surgery at different stages of the pharmacotherapy process
• recognises the need for infusion treatment and parenteral nutrition of a medical surgery patient
• knows how to plan, implement and assess pharmacotherapy, infusion treatment, nutritional treatment and blood transfusion as part of the patient's overall treatment
• masters the calculations needed in pharmaceutical, infusion and nutritional treatment
• is able to monitor the patient and assess the effects and effectiveness of intravenous medication
• understands the basic functions of digital medical devices used in infusion treatment
Content
Contents
• Physiology of fluid therapy
• Pharmacology and intravenous products
• Patient and occupational safety practices and prevention of infections in infusion treatment
• Drug Dosage Calculation
• Medical treatment plan and pharmacotherapy process in intravenous pharmacotherapy
• Fluid therapy plan, fluid balance and recording
• Indications, operating principles and maintenance of various intravenous catheters
• Aseptic and safe preparation, dosage and administration of intravenous medication
• Pharmacotherapy technology
• Equipment and devices used in medical, infusion, nutritional and transfusion treatment
Materials
Saano, S. & Taam-Ukkonen, M. 2025. Lääkehoidon käsikirja. SanomaPro Oy.
Nikkola, R., Nurkka, N. & Paloposki, S. 2016. Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi. SanomaPro Oy.
Muut opettajan osoittamat materiaalit.
Ravitsemushoito:
Ravitsemushoitosuositus. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 3/2023.
Sinisalo, L. 2015. Ravitsemus hoitotyössä.
Tarkemmin oppimateriaali ensimmäisellä tunnilla.
Teaching methods
- Lähi- ja verkko-oppiminen
• Tiimi-oppiminen
• Tehtäväperustainen oppiminen
- Luokkaharjoittelu lähiopetuksena
Exam schedules
Nestehoidon teoriatentti ajankohta sovitaan ryhmän kanssa.
Lääkelaskujen kokeet: 13.2, 26.4, 2. uusintakoe sovitaan ryhmän kanssa.
Pedagogic approaches and sustainable development
- Työelämälähtöisyys (luokkaharjoittelu)
• Tiimioppiminen (työpajat, luokkaharjoittelu)
Student workload
Opiskelijan työmäärä 5 op = 135 t
Lähi- ja verkko-opetus
Nestehoidon tentti
ITSin tehtävät, tehdään pienryhmissä tai yksin.
Lääkelaskut
Harjoittelutunnit ja niiden ennakkotehtävät
Itsenäinen työskentely
Ravitsemushoito-osio 1 op
Evaluation methods and criteria
Nestehoidon koe HYL- K5
Lääkelaskukoe HYV/HYL
Luokkaharjoittelutunnit ja Itsin tehtävät, HYV/HYL
Ravitsemushoito-osio, HYV/HYL. Hyväksytyn suorituksen edellytyksenä on yksilö- ja ryhmätehtävien suorittaminen. Ryhmätyöhön liittyvä poissaolo korvataan osallistumalla toisen ryhmän vastaaviin tunteihin; ryhmätehtävien tekemiseen ja esittämiseen tai muulla erikseen sovittavalla tavalla.
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.
Failed (0)
Tiedot:
- Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
- Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Jättää annetut tehtävät tekemättä.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
- Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Asenteet:
- Ei vastaanota eikä anna palautetta.
- Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
- Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
- Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
- Käyttäytyy epäammatillisesti.
- Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tiedot:
- Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
- Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
- Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
- Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
- Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
- Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
- Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
- Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
- Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Tiedot:
- Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
- Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
- Osaa itsenäisesti valita eri vaihto-ehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
- Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
- Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
- Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
- On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
- Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
- Käyttäytyy ammatillisesti.
- Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot:
- Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
- Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Tiedot:
- Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihto-ehtoja.
- Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
- Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
- Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
- Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
- Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
- Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuoro-vaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
- Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
- Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Ylempi taso sisältää aina myös alemman tason osaamiset.
Qualifications
Recommended previous studies
Basics of pharmacotherapy