Process-driven operations (2cr)
Code: 5001023-3001
General information
- Enrollment
- 01.05.2019 - 15.09.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.09.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Master's Programme in Engineering
Unfortunately, no reservations were found for the realization Process-driven operations 5001023-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Huom! YTEKNS18 -opintojaksot, 5001023-3001, Prosessien johtaminen ja kehittäminen ( 2 op) ja 5171016-3001, Laatujohtaminen (2 op) ovat syksyllä 2019 yhteistoteutuksena YTEJOS19 ja YKEBIS19 -ryhmien kanssa. Opintojakso Prosessi- ja laatujohtaminen, 5171028-3003 (5 op) sisältää 5001023-3001 ja 5171016-3001 asiat. Harjoitustehtävien laajuudessa on 1 op:n ero YTEKNS18 ja YTEJOS19 sekä YKEBIS19 välillä.
Opintojakso 5171028-3003 (5 op) koostuu kahden lähiopetuskerran aiheista, niihin liittyvistä ennakko-, yksilö- ja ryhmätehtävistä sekä sisältöön liittyvästä kirjallisuudesta, julkaisuista ja muusta materiaalista.
1. lähiopetusjakso 30.9.:
Aamupäivällä tutustutaan aluksi prosessi- ja laatujohtamiseen sekä käydään läpi ja keskustellaan ennakkotehtävästä sekä annetaan ja käydään läpi yksilö- ja ryhmätehtävät. Tavoitteena on ymmärtää miten prosessit ja laatu liittyvät toisiinsa ja mitä muuta prosessijohtamisella tavoitellaan kuin laatua.
Lisäksi aamupäivän osuudessa käsitellään organisaation systeeminen mallintaminen, prosessijohtaminen ja prosessien kuvaus.
Iltapäivällä käsitellään keskeiset laatujohtamisen käsitteet, viitekehykset ja menetelmät.
2. Lähiopetusjakso 4.11.:
Aamupäivällä kerrataan edellisen kerran asiat (prosessijohtaminen ja prosessien kuvaus) sekä käsitellään prosessien mittaaminen, jalkauttaminen ja kehittäminen.
Iltapäivällä kerrataan edellisen kerran asiat sekä käsitellään laatujärjestelmät ja laadun kehittäminen tuote-, palvelu- ja organisaationäkökulmasta.
Objective
After the course:
- The student is familiar with the process-driven thinking as a business and organisational development paradigm.
- She/he can identify different process levels, describe and measure different processes,
- She/he can organize operations according to the defined processes.
- She/he is familiar with methods and practices dealing with continuous development
- She/he is able to utilize them in the management and development of her/his organization.
Content
Core theory of the field and examples on real-life case-studies.
Materials
Laamanen, K.: Johda liiketoimintaa prosessien verkkona, Ideasta käytäntöön, Laatukeskus, 2009
Laamanen, K. & Tinnilä, M.: Prosessijohtamisen käsitteet, Teknologiateollisuus, 2009
Lecklin O, Laine R.O.: Laadunkehittäjän työkalupakki, Innovatiivisen johtamisjärjestelmän kehittäminen,Talentum, 2009.
Modig, N.& Åhlström, P. :Tätä on Lean, Ratkaisu tehokkuusparadoksiin, RheologicaPublishing, Tukholma, 2013
Torkkola, S.: Lean asiantuntijatyön johtamisessa, Talentum, 2015
Nelli-portaali: ”prosessijohtaminen”
Suomen Laatukeskus, ITIL, Spice
Optimassa oleva materiaali
Teaching methods
Lähiopetus sekä yksilö- ja ryhmätehtävät.
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa insinööri (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ja haluavat laajentaa ja syventää teoriaosaamistaan sekä saada malleja soveltaa teoriaa omassa työssään.
Ennakkotehtävässä orientoidutaan koko opintojakson aiheisiin.
Lähiopetuksessa käydään läpi keskeinen teoria-aines sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä asioista.
Yksilötehtäviä peilataan oman työnantajan toimintaympäristöön ja niissä analysoidaan ja kehitetään omaa työtä ja työtehtäviä. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa
Completion alternatives
Opettajan kanssa voi keskustella vaihtoehtoisesta suoritustavasta. HOPS-keskustelussa voi tuoda esille mahdolliset aiemmat korvaavat tai sisällytettävät, aihepiiriin liittyvät opinnot.
Student workload
Huomaa erilainen työmäärä YTEJOS19 ja YKEBIS19 (5 op) sekäYTEKNS18 -ryhmien (2 + 2 op) toteutuksissa!
Lähiopetus 16 h
Ennakkotehtävä 21 h
Yksilötehtävä 1: Prosessijohtaminen 28 h (YTEKNS18 21 h)
Yksilötehtävä 2: Laatujohtaminen 28 h (YTEKNS18 21 h)
Ryhmätehtävä 40 h (YTEKNS18 26 h)
Yhteensä 133 h (YTEKNS18 105 h)
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä.
Evaluation methods and criteria
Opintojaksolla arvioidaan ennakkotehtävää, yksilötehtäviä ja ryhmätehtävää.
Ennakkotehtävä: hyväksytty/täydennettävä.
Yksilötehtävät: asteikolla 0-5,
Ryhmätehtävä: asteikolla 0-5.
Arvosana muodostuu yksilö- ja ryhmätehtävien keskiarvona. Arviointi tehdään yksilö- ja ryhmätyötehtävän tuloksista ja raportoinnista heijastuvan osaamisen perusteella.
Failed (0)
Ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija tunnistaa prosessijohtamisen keskeiset käsitteet ja menetelmät ja pystyy rajoitetusti soveltamaan niitä liiketoimintaprosessien kuvaamisessa ja kehittämisessä.
Assessment criteria, good (3-4)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija hallitsee prosessijohtamisen käsitteet ja menetelmät ja osaa soveltaa niitä oikein liiketoimintaprosessien kuvaamiseen ja kehittämiseen.
Assessment criteria, excellent (5)
Osallistuminen lähipäiviin ja kaikkien tehtävien suorittaminen hyväksytysti (opiskelija anoo poissaolosta korvaavan tehtävän).
Tehtävävastausten perusteella opiskelija ymmärtää perusteellisesti prosessijohtamisen osana liikkeenjohdon työkalupakkia operatiivisen tehokkuuden saavuttamiseksi ja asiakastyytyväisyyden takaamiseksi, osaa prosessien formaalit kuvaamistavat ja osaa soveltaa niitä erilaisiin prosesseihin, sekä hallitsee prosessien mittaamisen ja kehittämisen menetelmät. Arvosana 5 edellyttää hyvää onnistumista sekä yksilö- että ryhmätehtävissä.
Further information
Osmo Eerola, p. 040 355 0846
Markku Lindell, p. 040 355 0319