Engineering Physics II (3cr)
Code: 5011115-3001
General information
- Enrollment
- 01.05.2018 - 31.10.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.09.2018 - 14.12.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Automotive and Transportation Engineering
- Teachers
- Jani Viinikka
- Teacher in charge
- Jani Viinikka
- Scheduling groups
- PAUTOS17A (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- PAUTOS17B (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- PAUTOS17A
- PAUTOS17B
- Course
- 5011115
Unfortunately, no reservations were found for the realization Engineering Physics II 5011115-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla käsiteltävät sisällöt, oppikirjan otsikoiden mukaisesti, seuraavassa järjestyksessä:
- Jäykän kappaleen pyörimisliike: Kulmanopeus ja kulmakiihtyvyys. Pyörimisenergia ja hitausmomentti. Momentti. Pyörimisliikkeen perusyhtälö. Momentin työ ja teho. Jäykän kappaleen vieriminen.
- Staattinen tasapaino: Tasapainoehdot. Painopiste.
- Nesteiden ja kaasujen mekaniikka: Paine. Hydrostaattinen paine. Arkhimedeen laki. Jatkuvuusyhtälö. Bernoullin yhtälö.
- Lämpötila ja sen muuttuminen: Lämpötila ja sen mittaaminen. Kiinteiden aineiden ja nesteiden lämpölaajeneminen.
- Lämpöenergia: Lämpömäärä ja sisäenergia. Lämpökapasiteetti ja ominaislämpökapasiteetti. Olomuodon muutokset. Kalorimetria.
- Lämpöenergian siirtyminen: Konvektio. Johtuminen. Säteily.
- Sähköstatiikka: Sähkövaraus. Coulombin laki. Sähkökenttä. Potentiaali. Kondensaattorit ja kapasitanssi.
- Magneettikenttä: Magneettikenttä ja liikkuva varaus. Magneettikenttä ja virtajohdin. Sähkövirran magneettikenttä.
Objective
This course offers the frame of reference, within which the student is given an opportunity to master key physical fundamentals and characteristic approaches in engineering:Make use of The International System of Units to interpret and explain engineering knowledge.Interpret and solve physical quantity equations together with their results and variations in physical quantities and their influences.Explain dependences between physical quantities by defining new physical quantities and interpreting natural phenomena.Evaluate validity and application of used physical and engineering concepts and methods.Generalize fundamental physical concepts and principles together with fundamental interactions and conservation laws as unifying element in physical phenomena.
Content
Mechanics, thermophysics, electricity and magnetism, oscillation:Rotational motion of a rigid bodyFluid mechanicsTemperature and a change in itThermal energy transferElectrostaticsMagnetic fieldElectromagnetic inductionOscillation
Location and time
Syyslukukausi 2018, Sepänkadun toimipiste.
Materials
INKINEN, Pentti, Reijo Manninen, Jukka Tuohi. Momentti 2, insinöörifysiikka. Kustannusosakeyhtiö Otava.
Lisäksi suositellaan: Kaavasto- ja taulukkokirjat, SFS Online.
Teaching methods
Lähiopetuksessa käsitellään opintojakson sisältöön liittyviä keskeisiä perusteita ja toimintatapoja sekä tavoitteisiin liittyviä tiimitehtäviä ja niiden esityksiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähiopetus, tiimitehtävät, Optima.
Completion alternatives
Arvosanan korottaminen tapahtuu uusintatentillä.
Student workload
Toteutus ECTS mukaisesti. Opiskelija käyttää aikaa sisällön läpikäyntiin sekä tiimitehtävien ratkaisuun ja esittämiseen.
Evaluation methods and criteria
Opiskelijan osaamista arvioidaan opiskelijatiimien saamien tiimitehtävien avulla. Tiimitehtävistä tehdään yksilö- ja tiimiarviointi. Opiskelijan yksilöarviointi tapahtuu vertaisarviointina ja opiskelijatiimin tiimiarvioinnin tekee opettaja. Opiskelija saa tiimiarvioinnin, kun opiskelijan saama yksilöarvioinnin arvosana on hyväksytty.
Opintojakson arvosana muodostuu opiskelijan saaman yksilöarvosanan ja opiskelijatiimin saaman tiimiarvosanan painotettuna keskiarvona.