Skip to main content

Environmental Impact Assesment (5cr)

Code: 5121019-3001

General information


Enrollment
15.11.2018 - 14.01.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 31.07.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
RDI portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 15
Degree programmes
Master's Programme in Engineering
Teachers
Heli Kanerva-Lehto
Jari Hietaranta
Teacher in charge
Jari Hietaranta
Course
5121019

Unfortunately, no reservations were found for the realization Environmental Impact Assesment 5121019-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee ympäristövaikutusten arviointiprosessin ja ymmärtää ympäristövaikutusten arviointimenettelyn merkityksen suunnitteluprosessin osana.

Sisältö:
Keskeiset aihealueet: Laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä ja ympäristövaikutusten arviointi osana suunnitteluprosessia.

Edeltävyystiedot:
Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia opintoja. Ympäristölainsäädännön sekä suunnittelukäytäntöjen ja -hierarkioiden tuntemus on hyödyksi mutta ei ole välttämätönta opintojaksolle osallistumiselle.

Avoin AMK: osallistuminen edellyttää soveltuvaa AMK-tutkintoa: Suomessa tai ulkomailla suoritettu tekniikan, tietojenkäsittelyn tai soveltuva luonnontieteiden (fysiikka, matematiikka, kemia.) korkeakoulututkinto, jonka laajuus on vähintään 240 op.

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tunteeympäristövaikutusten arviointiprosessin
- ymmärtääympäristövaikutusten arviointimenettelyn merkityksen suunnitteluprosessin osana

Content

Keskeiset aihealueet:
- Laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä
- ympäristövaikutusten arviointi osana suunnitteluprosessia

Materials

Materiaalia on Optimassa. Lisäksi opiskelijaa kehoitetaan tustutumaan erityisesti harjoitustutkielmaansa varten mm. seuraaviin teoksiin (oheismateriaali):

1) Bäcklund, P.,.Häkli, J., Schulman, H. 2002. Osalliset ja osaajat. Kansalaiset kaupungin. Gaudeamus. Helsinki.

2) Haverinen, R. 1999. Vuorovaikutuksen jäsentäminen.ympäristövaikutusten arvioinnissa. Opas hankkeesta vastaaville, suunnittelijoille ja.yhteysviranomaisille. Ympäristöopas 64. Suomen ympäristökeskus. Helsinki.

3) Hildén, M., Ostamo, E., Rahikainen, M., Päivärinne, A-M. 1997. Arviointiselostusten laadunarviointi. Ympäristöopas 33. Suomen ympäristökeskus. Helsinki.

4) Hokkanen, P. & Kojo, M. 2003. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn vaikutus päätöksentekoon. Suomen ympäristö 612. Ympäristöministeriö. Helsinki

5) Karvinen, P.1997. Kansalaisten kokemuksia YVA- menettelyyn osallistumisesta. Suomen ympäristö 138. Ympäristöministeriö. Helsinki.

6) Saarikoski, H. 2000.Environmental impact assessment (EIA) as collaborative learning process.Environmental Impact Assessment Review 20 (2000). p. 681-700.


Verkko-oppimateriaali: Ohjeet ja materiaalit Optimassa.

Teaching methods

Toteutus: Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena sekä erillisinä harjoitustutkielmana, jonka tavoitteena on arvioida opiskelijan itsensä valitseman, jo toteutetun ympäristövaikutusarvioinnin hyvyyttä tai heikkouksia kansalisen näkäkumasta.
- Antaako laadittu ympäristövaikutusarviointiraportti selkeän ja ymmärrettävän kuvan arvioinnin kohteesta ?
- Mitkä asiat jäävät epäselväksi, miten sitä tuli kehittää, jotta kansalainen
(joka ei välttämättä ole perehtynyt taustoihin ja päämääriin kovin seikkaperäisesti).
- Mitkä asiat arviointiselostuksessa oli kuvattu hyvin ja kattavasti ?
- Miten YVA-prosessi antaa vastauksia kansalaisielle hankkeen vaikutuksista ?
- Miten sitä pitäisi kehittää (esimerkkihankkeen valossa a laajemmin) ?

Opiskelija voi valita vapaavalintaisesti jo totetetun YVA-prosessin. Päättyneitä YVA -hankkeita on katsottavissa ja tutustuttavissa Ympäristöhallinon (SYKE) sekä aluellisten ELy-keskusten sivuilta.Harjoituskirjoitelma kannnattaa aloittaa (elllei ole aikaisempaa kokemusta YVA-prosessista) lähiopetustuntien jälkeen. Lähiopetustunnit (ympäristövaikutusten arviointi) Optimassa ovat tarkemmat harjoituskirjoitelman ohjeet , joissa määritellään käytettävät fontit, vähimmäispituus jne.

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Monimuoto-opetus

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

Opiskelijan työmäärä opintojaksolla (5 op) koostuu lähitunneista yht. 20 h. Lisäksi opiskelijan työmäärään sisältyy itsenäistä työskentelyä YVA-harjoituskirjoitelman laatimisessa, johon varataan aikaa noin 115 h.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson arvosana muodostuu harjoitustutkelman arviostelusta (1/1).

Further information

Harjoitustutkielman kirjoittammien on syytä aloittaa vasta luentojen jälkeen.

Go back to top of page