Skip to main content

Assessing and Exercising of Clients' Basic Motion and Functioning (5 cr)

Code: 7011106-3001

General information


Enrollment
02.12.2018 - 09.02.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2019 - 31.07.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Kati Naamanka
Taina Vahtera
Course
7011106
No reservations found for realization 7011106-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vko 6 2x45 Orientaatio
2x 45` Opintojaksoon orientoituminen: sisällöt, materiaalit, tehtävät. Tutustutaan lähituntien työskentelyrunkoon.
Itsenäinen tehtävä viikkoon 9 mennessä:
Perusliikkumisen ja siihen liittyvien ilmiöiden ymmärtämisen varmistaminen. Opiskelija ymmärtää ja kykenee selittämään perusliikkumisen sisältymisen kaikkeen liikkeen, liikkumisen ja toiminnan tuottamiseen. Opiskelijat tuottavat havainnoinnin peruslähtökohtia ja käsitteitä oppimateriaalissa 1-3 esitetyt asiat halliten. Materiaalien tarkastelua.
Itsenäinen opiskelu viikoilla 6-10: Suunnittele ja toteuta ryhmäsi kanssa asiakkaan videointi. Tee videon analyysiin ja terapian suunnitteluun liittyvä tehtävä ohjeen mukaan.
Viikko 9: Teoria yhdistettynä simulaatioihin. Luovan liikkumisen tila ja toiminnallisen harjoittelun tila.
4 x 45` Liikkeen, liikkumisen ja toiminnan havainnoinnin lähtökohdat. Käytännön harjoituksia, liikkeen tutkiminen havainnoiden: opiskelijat tuottavat mitä asioita, elementtejä ja edellytyksiä liikkeestä tulee havainnoida, havainnointien perusteella syventymistä kliiniseen päättelyyn ja edelleen fysioterapian tavoitteen asettamiseen --> liikkeen ohjaamiseen tavoitteen mukaisesti.
Käytännön harjoituksia, ohjaaminen analyysin ja kliinisen päättelyn perusteella: asiakkaalle oleellisen, liikkeen onnistumisen kannalta kriittisen kohdan ohjaaminen eri kehonosista fasilitoiden:
Asiakkaan edellytysten huomiointi ohjaamisessa.
vko 11: 4 x 45`. Pienryhmä 1: Teoria yhdistettynä simulaatioihin.
Lattialla makuulta nousu lattialle istumaan. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.
Ajankäyttö per teema, kaikissa teemoissa tästä eteenpäin:
Ryhmä esittelee tehtävän (PP-diaesitys). Tehtävän esitysaika noin 60 min. Keskustelu esityksen edetessä, teoreettinen koko ryhmän pohdinta + 30min.
Käytännössä fasilitaatioratkaisujen ohjausharjoittelu pareittain 2 x 45 min. Käytännön harjoittelussa siitä, että pari vaihtuu tietyn systeemin mukaan noin 45 min välein.
vko 13: 4 x 45` Pienryhmä 2. Teoria yhdistettynä simulaatioihin.
Lattialle laskeutuminen ja lattialta seisomaan nousu. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset. Toispolvinseisonnan kautta, alaraajat rinnakkain nousu, karhukäynti, jne.
vko 13: 4 x 45` Pienryhmä 3. Teoria yhdistettynä simulaatioihin.
Siirtyminen vuoteella makuuasennossa, selinmakuulta kyljelle kääntyminen vuoteella. Tehtävän sisältöjen käsittelyä, sovellukset.
vko 15: 4 x 45` Pienryhmä 4. Teoria yhdistettynä simulaatioihin.
Istumaannousu vuoteella, istuma-asennon muuttaminen pehmeällä alustalla (ns. kankkukävely). Tehtävän sisältöjen käsittely, sovellukset.
vko 18: 4 x 45` Pienryhmä 5. Teoria yhdistettynä simulaatioihin.
Tavaran poimiminen lattialta tuolilla istuen. Koko kehon alnalyysi, yläraajat erityisellä tarkkuudella.
vko 19: 4 x 45` Pienryhmä 6. Teoria yhdistettynä simulaatioihin.
Kävely. Esimerkkiasiakkaan määrittely: Pienryhmä videokuvaa henkilön hieman keskimäärisestä poikkeavan kävelyn. Ilman apuvälineitä.
vko 20: 4 x 45` Pienryhmä 7. Teoria yhdistettynä simulaatioihin.
Porraskävely. Pienryhmät videokuvaavat hieman keskimäärisestä poikkeavan kävelyn. Ilman apuvälineitä.
vko 21 Käytännön koe

Objective

Opiskelija osaatutkia ja analysoida asiakkaan liikkumisen ja toiminnan ongelmia sekä resursseja,tehdä johtopäätöksiä tutkimisen ja analyysin perusteella,harjoittaa asiakasta tavoitteisesti, liikkumista ja toimintaa hyödyntäen.

Content

Asennon, liikkumisen ja toiminnan tutkiminen havainnoimalla ja mittaamalla sekä analysointi, ohjaaminen terapiasuhteessa, ympäristön vaikutus liikkumiseen ja toimintaan sekä niiden ohjaamiseen

Exam schedules

Käytännön koe viikolla 21.
Alustavasti: Uusinta viikolla 23: 7.6.2019 klo 8-12 ja viikolla 24: 13.6.2019 klo 8-10

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo 100%.
Opiskelijan työskentelyä lähitunnilla arvioidaan aktiivisuuden osalta: työskentelyyn osallistuminen fyysisesti ja kognitiivisesti läsnä ollen, kommunikointi ”asiakkaan” kanssa, tiedon ja reflektion tuottaminen, tehtävien tekemiseen osallistuminen pari- tai ryhmätyöskentelyssä. Näistä käytössä myös vertaisarviointilomake.
Kokeen arviointikriteerit esitetty alla.
Kokeen arvosana 0-5
Kirjallisten tuotosten taso: + / - 0,5 numeroa kokonaisarvosanasta
Tuntiaktiivisuus: + / -0,5 numeroa kokonaisarvosanasta

Failed (0)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
0 ei juuri mitään fysioterapeuttista ohjaksellista mukana.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
0 ei fasilitoiva, ehkä vaikeuttaa suoriutumista, tekee puolesta / ei ohjaa, ohjaus epäselvää
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN,
0 Ei ohjannut asiakkaan kannalta mielekkäitä asioita liikkeessa / toiminnassa (biomekaniikan ja anatomis-fysiologisten asioiden ymmärräys puuttui)

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
1 heikko kuten edellä, puolet asioista esillä. Asiakkaan aktivointi hyvin vähäistä
2 puolet odotetuista ohjauselementeistä esillä, mutta liian voimakas / heikko / epäselvä ohjaus.
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
1 heikko kuten edellä, puolet elementeistä esillä hajanaisesti
2 ohjaa, mutta liian kepeä/voimakas/epäselvä ohjaus, peruselementit vajaat, aavistus asiakaslähtöisyyttä
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN, opiskelija ”tietää mitä on ohjaamassa ja miksi”:
1 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa, mutta vain puolet oikein, hapuilua, epämääräisyyttä, asiakkaan selvästi vaikea suorittaa.
2 Oleelliset liikkeen kohdat/asiat ohjauksessa mutta puolet oikein. Asiakkaan suoritus onnistuu kömpelösti. Ohjaaja ei huomaa tai kykene korjaamaan puutteita.

Assessment criteria, good (3-4)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
3 0hjaava siten että asiakas onnistuu, mekaanista, asiakkaan aktivointi melko vähäistä
4 sujuva, ohjaava, selkeä, ydinasiat esillä, jotain asiakaslähtöistä variaatiota
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
3 0hjaava siten että asiakkaan suoritus onnistuu, hakee ja löytää ohjauksen, kaikki ohjamisen elementit esillä, asiakaslähtöisyyden huom. vajaata
4 ohjaava, erityisen selkeä, asiakkaan helppo suorittaa
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN
3 Oleelliset liikkeen biomekaan./anatomiset kohdat/asiat ovat ohjauksessa, ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti.
4 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa ja asiakaslähtöisesti luontevasti liikkeen kuluessa säädeltyjä, opiskelija etsii mukauttamista.

Assessment criteria, excellent (5)

ASIAKASKONTAKTI, KOHTAAMINEN, LÄSNÄOLO.
VISUAALINEN, VERBAALIS/KOGNITIIVINEN JA MANUAALINEN OHJAAMINEN:
5 Taidokas ohjaava,selkeä, ydinasiat esillä, asiakaslähtöistä variaatiota jossa luovuutta tilannekohtaisesti, välineiden järkevä hyödyntäminen koetehtävän rajoissa
Erityisesti manuaalinen liikkeen ohjaaminen:
5 ohjaava, taidokas, vaihteleva tilanne ja tehtävän osa-aluekohtaisesti. Asiakaslähtöistä.
LIIKKEEN BIOMEKANIIKAN JA ANATOMIS-FYSIOLOGISTEN PERUSTEIDEN YMMÄRTÄMINEN:
5 Ohjausvalinnat ovat biomekaanisesti ja anatomis-fysiologisesti perusteltavissa asiakaslähtöisesti. Sujuvaa vaihtelevuutta, opiskelija hallitsee tai kokeilee eri variaatioita tarvittaessa.

Further information

Läsnäolo lähitunneilla 100%. Poissaolojen aikaisesta lähiopetuksesta opiskelija esittää osaamisensa ennen seuraavaa lähituntia yksilöllisenä fasilitaatiodemonstraationa, videoituna esitruksenä tunnin sisällöistä ja kirjallisesti oppimateriaalien ulkoiset asiasisällöt reflektoiden.(hyv/hyl).
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää ensimmäisen lukuvuoden opintoihin osallistumista toteutussuunnitelmien mukaisesti tai opettajan kanssa sovitusti. Ensimmäisen lukuvuoden opintojen koesuoritukset on hyväksytysti suoritettu ennen "Toiminnan ja perusliikkumisen jne." opintojakson kokeeseen osallistumista.

Go back to top of page