Skip to main content

Module 3: Management and Change of Social and Healthcare Sectors (9cr)

Code: 7031174-3002

General information


Enrollment
20.06.2019 - 06.09.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
9 cr
Local portion
9 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Kaija Virjonen
Course
7031174

Unfortunately, no reservations were found for the realization Module 3: Management and Change of Social and Healthcare Sectors 7031174-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Ajoitus 6.9.2019 - 5.12.2019
Sisältö:
Tavoitteet:
Opiskelija:
- osaa toimia asiantuntijana sosiaali- ja terveydenhuollon johtamisjärjestelmässä
- osaa soveltaa itsensä johtamisen ja henkilöstöosaamisen teoreettisia perusteita
- osaa toimia ja ottaa vastuuta sosiaali- ja terveysalan moniammatillisissa tiimeissä, työryhmissä ja projekteissa
- osaa arvioida sosiaali- ja terveyspalvelujen laatua, tuottavuutta ja vaikuttavuutta ja oman alansa ajankohtaisia ja tulevaisuuden kehittämishaasteita
Sisältö:
- organisaation johtaminen ja päätöksentekomekanismit
- asiantuntijuus, osaamisen kehittäminen ja arviointi
- johtamisen ajankohtaisia näkökulmia
Moduulit:
1. Johtamisosaaminen 3 op
Opiskelija tutustuu johtamisen nykyvirtauksiin ja osaa reflektoida johtamisen teoreettista kehitystä sosiaali- ja terveystyön johtamiseen.
Tehtävät ja oppimismenetelmät.
a) Opiskelijat valitsevat kolmen hengen ryhmissä johtamiseen liittyvän kirjan ja tekevät erillisen ohjeen mukaan palautettavan tehtävän. Kirjallisuuden anti jaetaan ryhmän kesken viikolla 37. Tavoitteena on saada katsaus johtamisen nykyvirtauksiin.
b) Blogi.
Opiskelijat poimivat johtamisen ”auktoriteetin” kirjoitelman, joka on herättänyt itselle ajatuksia. Ajatukset ja – jos mahdollista – kirjoitelma viedään blogiin. Opiskelija kommentoi toisten blogeja. Tavoitteena on, että ajan hermolla käytävää keskustelua johtamisesta seurataan ja siihen voidaan ottaa kantaa.
c) Parityönä tai max kolmen opiskelijan ryhmissä tuotetaan HYVÄN TYÖYHTEISÖN TEESIT. Teesit ovat ikään kuin huoneentaulu, joka on kiinnostava, ytimekäs, sitouttava ja saa hyvälle mielelle. Muoto ja esitystapa on vapaa.
Taustaa haetaan hyvinvoinnin johtamisesta ja nykyisin jo yleistyvästä monikulttuurisen työyhteisön johtamisesta.
Hyvän työyhteisön teesit –raporttiosuus sisältää perustelut sille, miksi on päädytty valittuihin ”teeseihin” ja lähteet. Raportin pituutta ei ole määritelty mutta suosituksena 5-7 sivua. Raportti, joka sisältää teesit, palautetaan Optiman palautuskansioon viikolla 48.
Tavoitteena on, että opiskelija ymmärtää johtamisen kokonaisuudessa ihmisten johtamisen ja työyhteisön hyvinvoinnin johtamisen merkityksen ja tärkeyden.
2. Muutoksen johtaminen 2 op
Opiskelija hankkii valmiuksia muutoksen ymmärtämiseen ja muutoksessa toimimiseen.
Tehtävät ja oppimismenetelmät:
1. Itsensä johtaminen. Tehtävä Optimassa.
2. Muutoksessa kuljetaan kohti tulevaisuutta. Tehtävä Optimassa.
3. Muutos on oppimista. Tehtävä Optimassa.
4. Muutos on prosessi, jossa etsitään ratkaisuja. Tehtävä Optimassa.
Tavoitteena on, että opiskelija voi toimia muutosagenttina työelämässä.
3. Laadun, tuottavuuden ja tuloksellisuuden kehittäminen 4 op
Opiskelija tuntee laadunhallinnan menetelmiä ja laatujohtamisen periaatteet.
Tehtävät ja oppimismenetelmät:
a) Laadunhallinta käytännössä
Tehtävä: Selvitä oman työpaikkasi tai hyvin tuntemasi työyhteisön laadunhallinnan toteutus. Kuvaa mahdollisen laatujärjestelmän rakenne, vastuut laatutyössä ja laadunhallinnan kehittämisessä.
Kuvaa laatutyön merkitys organisaation näkökulmasta, esimiestyön näkökulmasta, työntekijän näkökulmasta ja asiakkaan näkökulmasta.
Tee tiivis kirjallinen kuvaus ja palauta se Optiman palautuskansioon viimeistään viikolla 46.
Aihepiiriä käsitellään yhdessä viikolla 47. Kaikkia töitä ei käsitellä yhteisesti vaan opettaja poimii esiteltäviksi muutaman työn. Työt arvioidaan asteikolla hyväksytty – täydennettävä.
b) Kohti näyttöön perustuvaa toimintaa
Tehtävä: Perehdy kirjaan Anne Korhonen, Virpi Jylhä, Teija Korhonen: ”Näyttöön perustuva toiminta – tarpeesta tuloksiin.” Perehdy erityisesti lukuun Näyttöön perustuvaa toimintaa tukevat rakenteet (s. 55 – 96).
Analysoi omassa työyhteisössäsi (tai työyhteisössä, jonka tunnet), miten
- rakenteet ja kulttuuri tukevat näyttöön perustuvaa toimintaa
- johtaminen tukee näyttöön perustuvaa toimintaa
- tiedonhallinnan ja tiedonmuodostuksen prosessi tukee näyttöön perustuvaa toimintaa
- toiminnan suunnittelu ja kehittäminen tukee näyttöön perustuvaa toimintaa
- osaaminen ja osaamisen kehittäminen tukee näyttöön perustuvaa toimintaa.
Tee toimenpide-ehdotuksia, mikäli mielestäsi joissakin asioissa on kehitettävää. Tehtävän voi tehdä yhdessä työyhteisön kanssa tai ”ulkopuolisena tutkijana”. Mikäli työyhteisössä on halua osallistua tehtävän tekoon, raporttia voidaan hyödyntää yksikön kehittämistyössä. Tehtävä kirjoitetaan vapaaseen raporttimuotoon. Käytä väliotsikointia ja pyri analyyttiseen esittämistapaan. Pyri tiiviiseen esittämistapaan: mikäli raportti tulee työyhteisön käyttöön, sen tulee olla melko napakka ja helppolukuinen. Kannattaa ottaa esiin myös onnistumiset, ne kannustavat aina eteenpäin. Työ palautetaan viikolla 45 Optimaan palautuskansioon ”Näyttöön perustuva toiminta”.
Tavoitteena on, että opiskelija saa valmiuksia toimia laaturyhmän jäsenenä työyhteisössä.
c) Lean harjoitus
Katso lyhyt diasarja Lean pähkinänkuoressa. Linkit uusimpien kirjojen näyteartikkeleihin, jos vaikka innostut Lean ajattelusta.
Löytyykö hukkaa? Analysoi omaa työyksikköäsi tai tuntemaasi yksikköä seuraavien, vasemmassa laidassa olevien asioiden suhteen (myös kohta 8). Oikeanpuoleisessa on esimerkkejä, mitä hukka kussakin kohdassa voisi olla:
Palauta napakka raporttisi Optiman palautuskansioon ”Lean harjoitus” viikolla 45.

Objective

The student shall be able to


work as an expert in the social and healthcare management system

apply the theoretical grounds of self-management and personnel competence

work and assume responsibility in multi-professional teams, work groups and projects in the social and healthcare sector

evaluate the quality, productivity and effectiveness of social and healthcare services as well as the current and future development challenges in his or her own field

Content

Contents:


management and decision-making mechanisms of an organisation

expertise; development and assessment of competence

contemporary views on management

management of change

focal points in development in the healthcare sector

Materials

Optimassa.

Teaching methods

Itsenäiset tehtävät.
Oppimateriaaleihin perehtyminen.
Pari- ja tiimioppiminen.
Opintokäynti.

Pedagogic approaches and sustainable development

Monimuoto-opiskelu.

Student workload

Ks. kohta sisältö.

Assessment criteria, approved/failed

Palautetut tehtävät ja osallistuminen kontaktiopetukseen.

Go back to top of page