Special Issues in Public Health Nursing (5 cr)
Code: 7031390-3004
General information
- Enrollment
- 01.05.2020 - 06.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 27.03.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Anu Puodinketo-Wahlsten
- Course
- 7031390
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
-osaa arvioida ja tukea eri-ikäisten ihmisten ja perheiden voimavaroja ja ennaltaehkäistä terveyden, turvattomuuden ja sosiaalisen kehityksen riskejä ja häiriöitä
- osaa analysoida erilaisia asiakaslähtöisiä terveydenhoitotyön menetelmiä
- syventää tietojaan puheeksi ottamisen ja varhaisen puuttumisen sekä neuvonnan ja hoidon tarpeen arvioinnissa
- syventää tietojaan erilaisissa ryhmätyömenetelmissä ja osaa ohjata vertaisryhmiä
- osaa toimia yhteisö- ja yksilötason erityiskysymysten hoitamisessa yhteistyössä monialaisen asiantuntijaryhmän kanssa ja osaa käyttää tietojaan ympäristön vaikutuksesta yhteisön terveydelle
- syventää tietojaan erityisryhmien terveydenhoitotyössä
- syventää valmiuksiaan lääkehoidossa
Objective
SPECIAL ISSUES IN PUBLIC HEALTH NURSING 5 cr TERIObjectives: The student shall be able to-assess and support the resources of people and families of different ages and prevent risks and disturbances to health, safety and social development- analyse various client-oriented methods in public health nursing- improve his or her knowledge in addressing issues and early intervention as well as in evaluating the need for guidance and treatment- improve his or her knowledge of different group work methods and guide peer groups- work with the management of special issues at community and individual level in co-operation with a multidisciplinary expert group, and use his or her knowledge about the influence of the environment on the health of the community- improve his or her knowledge in public health nursing of special needs groups- improve his or her competences in medicinal treatment
Content
- special issues relating to different age groups- special issues relating to families with children and adolescents, such as early interaction, LGBT families, disturbances in child's speech development, child abuse, early intervention and addressing
Materials
Optimassa
Teaching methods
Työelämälähtöiset tehtävät ja vertaisarviointi verkossa.
Pedagogic approaches and sustainable development
Työelämälähtöiset tehtävät ja vertaisarviointi verkossa.
Student workload
5 op 135 h
Tehtävä 1. Arviointi 0-5
Valitse yksi terveydenhoitotyön erityiskysymys, jonka olet kohdannut th-harjoittelussa (tai jossakin muussa harjoittelua vastaavassa tilanteessa). Esimerkkeinä mainittakoon päihdeasiat, vanhusten tai lasten kaltoinkohtelu, terveyden eriarvoisuus ja syrjäytyminen, syömishäiriö, mielenterveysongelmat perheessä, kiusaaminen.
Perehdy valitsemaasi aiheeseen teoreettisesti. Miten se määritellään kirjallisuuden ja tutkimusten mukaan, miten tilannetta tulisi lähestyä ja mitä vaihtoehtoja on tilanteen ratkaisuun, minkälaiseen ratkaisuun itse päätyisit ja miksi. Minkälaista apua on saatavilla tilanteeseen? Miten ohjaisit ja tukisit tilanteessa olevaa asiakasta ja hänen perhettään?
Kirjoita em. terveydenhoitotyön erityiskysymyksestä 4-5 -sivuinen tuotos, jossa pohdit ratkaisua ym. ja esität sen tueksi kirjallisuutta ja tutkimuksia. Merkitse tekstinsisäiset viitteet ja lähdeluettelo.
Tehtävä 2. Arviointi Hks-Hyl
Perehdy TEAviisariin ja valitse yksi Suomen kunta/kaupunki. Arvioi ko kunnan/kaupungin terveydenedistämisaktiivisuutta eli kunnan toimintaa asukkaidensa terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi. Kirjoita tästä n. 3-4 sivun tuotos.
Tehtävä 3 Opponoi kirjallisesti (max 1s./työ) kolmea opiskelijatoverisi Tehtävä 1 työtä.
Evaluation methods and criteria
Arviointikriteerit löytyvät Optimasta.
Tehtävä 1 0 - 5
Tehtävä 2 Hyl - Hks
Tehtävä 3 Hyl - Hks