Promotion of Family Health II (5 cr)
Code: 7031470-3005
General information
- Enrollment
- 02.07.2020 - 27.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 28.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Jaana Uuttu
- Hanna Ollikkala
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 14 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- Course
- 7031470
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Lape
Sisällöt:
-lastenneuvolatoimintaa ohjaavat periaatteet
-lapsen ja perheen voimavaralähtöinen vanhemmuuden tukeminen lapsen eri kehitysvaiheissa
-neuvolaikäisen lapsen kasvu ja kehitys sekä määräaikaisseuranta
-lapsen näön ja kuulon seuranta
-imeväisen ja leikki-ikäisen lapsen ravitsemus
-rokotusohjelma ja rokottaminen
-lapsen kehitykseen liittyvät erilliskysymykset (esim. kastelu, kehitysviiveet, syömisongelmat, puheen kehityksen häiriöt ym)
-seksuaalisuuden portaat
-moniammatillinen yhteistyö
TYPE
Sisällöt:
-työkyky ja työhyvinvointi
-työterveyslainsäädäntö
-toimintasuunnitelma ja työterveyshuoltosopimus
-työpaikkaselvitys
-terveystarkastukset
-työympäristö; haitta-, vaara- ja kuormitustekijät
-työssä jaksaminen
-työperäiset sairaudet, ammattitaudit ja työtapaturmat
-työkykyä ylläpitävä toiminta ja työhyvinvoinnin edistäminen (tyky, tyhy)
-moniammatillisuus / verkostot / oman toiminnan ladun kehittäminen
Objective
Healthcare work of a family with children 3 cr LATE
- apply his or her knowledge to monitoring the child's growth and development and supporting the child as an individual, family member and representative of his or her own culture
- work in co-operation with families and different stakeholder groups to maintain and promote a safe growth environment
- apply his or her knowledge in supporting parenthood in the different stages of the family's development
- carry out prevention of communicable diseases, and master inoculations
- carry out family education
Healthcare work of a family in working age 2 cr TYPE
- evaluate the significance of work, work environment and unemployment to a person and his or her well-being
- support the work and functional capacity of a person in working age as well as well-being at work, and work multiprofessionally with the person in working age and
Content
Healthcare work of a family with children 3 cr LATE
Contents:
- the principles guiding child health clinic operations
- resource-oriented parental support of the child and family in the child's different development stages
- the growth and development of a child under 7 years of age and regular health monitoring
- monitoring of the child's eyesight and hearing
- nutrition of suckling and preschool-aged child
- special issues relating to child nutrition (constipation, diarrhoea)
- vaccination programme and vaccinating
- special issued relating to children's development (such as bedwetting, retarded development, eating disorders, anomalies in speech development etc.)
- stages of sexuality
- multiprofessional co-operation
Healthcare work of a family in working age 2 cr TYPE
Contents:
- working capacity and well-being at work
- occupational health legislation
- action plan and occupational healthcare agreement
- occupational workplace survey
- health checks
- work environment, risk and strain factors
- coping at work
- work-related and occupational diseases, accidents at work
- activities maintaining working capacity and promotion of well-being at work
- multiprofessionalism/networks/developing the quality of one's own activities
Materials
LAPE:
Lastenneuvolakäsikirja (verkossa). THL. https://www.thl.fi/fi/web/lastenneuvolakasikirja
Teemat:
• Määräaikaistarkastukset - terveydenhoitajan osio
• Ohjeet ja tukimateriaalit: Menetelmät- sekä Terveysneuvontaosio
• Neuvolatyön perusteet
Syödään yhdessä - ruokasuositukset lapsiperheille https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1
• sivut 10-41, 56-89, 98-107
Mäki, P., Wikström, K., Hakulinen-Viitanen, T. & Laatikainen, T. Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Sivut 13-32, 43-119, 125-134, 144-166, 181-191.
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja neustenneuvolaan sekä kouluterveydenhuoltoon.
Sekä muu oppimateriaali
Neuvola- ja alakouluikäisen lapsen ylipainon puheeksiotto. Saatavissa: http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138145/URN_ISBN_978-952-343-322-9.pdf?sequence=1&isAllowed=y
TYPEn materiaali on ilmoitettu Optimassa.
Teaching methods
LAPE
Oppimiskeskusteluja, case-työskentelyä, ryhmätöitä ja verkkotyöskentelyä (neuvola chat ja rokotuksiin liittyvä verkkokurssi)
TYPE
Etätapaamiset, etukäteistehtävä, tiimityöskentely (työpaikkaselvitys), oppimisen jakaminen, työelämän puheenvuorot etänä
Pedagogic approaches and sustainable development
LAPE
Orientaatio lastenneuvolan seulontamenetelmiin lähiopetuksena
Rokokoo: syventävä rokotusosaaminen 1 op verkkokurssi
Työelämälähtöinen case
Verkkokeskusteluja
Seminaari
TYPE
Innovaatiopedagogiikka,
etukäteistehtävä etäkeskusteluna
oppimisen jakaminen etätapaamisissa
Student workload
Lape:
verkossa työskentelyä
itsenäistä opiskelua
kirjallisia tehtäviä yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä
TYPE
2 op = 54 h (4 h etukäteistehtävä, 8 h etätapaamiset, 40 h työpaikkaselvitys -tiimitehtävä, 2 h vertaisarviointi)
Evaluation methods and criteria
1. Tehtävä seulontamenetelmät hyväksytty suoritus
2. Ryhmätyö ja sen esitys (numeerinen arviointi, arviointiin osallistuu ryhmä itse, oppnoivaryhmä ja opettaja) valitusta lapsiperheen tuukemiseen ja ohjaamiseen liittyvästä aiheesta sekä hyväksytty suoritys chat-keskustelussa
3. Hyväksytty suoritus case-tehtävästä ja sen purkuun osallistumisesta sekä chat-tehtävästä hyväksytty suoritus
4. Hyväksytty suoritus Rokokoon syventävästä rokotusosaamisesta (sisältää portfolion ja hyväksytyn tentin)
TYPE
Työpaikkaselvitys, tiimitehtävä arvioidaan 0-5. Arvioinnissa on mukana itse-, vertais- ja opettajan arviointi.