Development of Public Health Nursing (5 cr)
Code: 7031472-3006
General information
- Enrollment
- 02.07.2020 - 30.09.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.09.2020 - 30.11.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Public Health Nursing
- Teachers
- Marjatta Häsänen
- Hanna Ollikkala
- Course
- 7031472
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Info 3.9.2020
Opiskelijoiden kiinnittyminen toimeksiantoihin 10.9.20 mennessä. Toteutukset ja arvioinnit pääsääntöisesti 30.11.2020 mennessä.
Opiskelija saa valita mihin projektiin haluaa kiinnittyä. Työskentely tapahtuu pareittain. Opiskelijat kirjaavat valitsemansa aiheen Optiman seinälle 10.9.20 mennessä. Seuraavassa TEOS-verkkotapaamisessa palataan tähän uudestaan tarvittaessa.
1. OmaTyky-hanketyö (12)
Perustietoa hankkeesta: Omakyky-hankkeessa tuetaan työelämän ulkopuolella olevien omaishoitajien työkyvyn sekä työllistymis- ja urakehitysmahdollisuuksien parantumista. Hanke kohdentuu erityisesti omaishoitajuuteen ja elämään liittyviin siirtymävaiheisiin.
https://www.turkuamk.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hae-projekteja/omaishoitajien-tyollistymisen-ja-tyokyvyn-tukemine/
• Opiskelijat pääsevät suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan virkistävää etätapahtumaa omaishoitajille
• Opiskelijoilla on mahdollisuus päästä kokeilemaan ajankohtaista ohjaustapaa ja saada moniammatillista ohjausta työskentelyynsä
2. Voima-hanketyö (4)
• Opiskelijat pääsevät suunnittelemaan, toteuttamaan ja arvioimaan ryhmätoimintaa etänä työttömille
• Opiskelijoilla on mahdollisuus päästä kokeilemaan ajankohtaista ohjaustapaa ja saada moniammatillista ohjausta työskentelyynsä
Perustietoa hankkeesta:
Voima on Salon kaupungin koordinoima, Euroopan Unionin osittain rahoittama työllisyyshanke, jonka tavoitteena on kehittää matalan kynnyksen ohjausmalli aikuisten ja erityisesti ikääntyvien työttömien työnhakijoiden poluttamiseksi avoimille työmarkkinoille. Hankkeen pääasiallisena kohderyhmänä ovat vähintään 200 päivää työmarkkinatukea saaneet henkilöt. Mukana hankkeessa ovat Salon seudun ammattiopisto ja Turun AMK.
https://www.salo.fi/tyojayrittaminen/tyollisyyspalvelut/tyonhakijalle/voimahanke/
3. PÄIHDEKASVATUS, TURUN KAUPUNGIN KANSSA YHTEISTYÖNÄ (4)
https://www.turku.fi/sosiaali-ja-terveyspalvelut/terveyspalvelut/mielenterveys-ja-paihdepalvelut/paihdepalvelut-10
Alkaa lokakuussa, opiskelijat saavat noin 3 päivän etävalmennuksen, jonka jälkeen he pitävät päihdetunnit 6-luokkalaislle Turussa ja koko kurssi puretaan yhteisesti tämän jälkeen. Lisätietoja erillisellä infolapulla.
4. Opiskeluhyvinvoinnin edistäminen (4)
Tässä kohderyhmänä on AVOTERTS20. Miten koko ryhmän opiskeluhyvinvointia voi edistää ja tukea (voimavaraistava näkökulma)?
Yleisiä vinkkejä ryhmän ohjauksen suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin
• Tavoitteena on vahvistaa asiakaslähtöistä ohjaustaitoa, jota tarvitaan kaikissa terveydenhoitotyön ympäristöissä.
• Toteutuksissa huomioidaan erityisesti digiohjausosaamisen kehittyminen ja tarjotaan opiskelijoille ja kohderyhmille turvallinen ympäristö toimia myös Koronapandemian näkökulmasta.
• Lisäksi tavoite on tunnistaa ja jakaa omaa osaamista ja saada ideoita erilaisista ohjausmenetelmistä.
Ohjaustilanteen suunnittelu laaditaan kirjallisena – eri toimeksiantajien toiveet huomioiden) ja siitä tulee ilmetä:
1. Ohjausta antavat opiskelijat ja toimeksianto sekä aihe/ teema
2. Kohderyhmän analyysi (ryhmä, koko ja sen lähtötason kuvaus (mitä jo tietävät?)
3. Tavoitteiden asettelu
a) monipuoliset ryhmälle (osallistujille) asetetut tavoitteet
b) omaa oppimista tukevat omat tavoitteet
4. Sisältö
(teoreettinen osio monipuolinen, sisältää vaadittavat asiat, asianmukainen &ajatasainen, luotettava tieto, lähdeluettelo ja mahdolliset liitteet lopussa)
5. Esityksen havainnollistamissuunnitelma (video, Power Point/ Prezi, kuvat, tarinat jne)
6. Suunnitelman, toteutuksen ja arvioinnin aikataulun suunnitelma (esim taulukkona, aikajanana)
7. Ohjatun harjoittelun Aikataululomake (työvuorotaulukko) tuntien kirjanpitoa varten.
8. Arviointisuunnitelma (miten ja mistä arvioit osallistujien oppimista ja ohjauksen vaikuttavuutta?)
9. Toteutuksen jälkeen opiskelijapari täydentää suunnitelmaa itsearvioinnilla: itsearvioi omaa toimintaansa suhteessa tavoitteisiin ja tuo esiin saamaansa palautetta ja miten kohderyhmä pääsi asetettuihin tavoitteisiin. Pitikö aikataulu? Mitä opitte digitaalisten ja aktivoivien menetelmien käytöstä ohjaamisessa? Mitä uutta tietoa saitte terveyden ja hyvinvoinnin edistämisestä?
HUOM: OTHOKE harjoitteluun kuuluu ohjatun harjoittelun lomakkeiden täyttö soveltaen: arviointilomake.
Suositellaan kohderyhmälle osallistavia/ aktivoivia menetelmiä/ osioita.
Toimeksiantaja ja/ tai OTHOKEn opettajat (Hanna ja Marjatta) arvioi kirjallisen suunnitelman ennen toteutusta asteikolla hyväksytty/hylätty. Sisällön lisäksi arvioidaan kirjallisen suunnitelman laatua: ulkoasu siisti, ilmaisu selkeä, lähteet ja lähdeviitteet oikein, riviväli 1½ , fontti 12.
(Toimeksiantajan edustaja antaa mahdollisuuksien mukaan palautetta:
-Tietotaitoa (esitystilanne sujuva, kuulijat huomioon ottava, sisältö monipuolinen ja perusteltu, kieli ymmärrettävää)
- Antaa palautetta kokonaistilanteen toteutumisesta)
Innovaatiopedagogiikan mukaisesti pienryhmien saavutettu tieto ja osaaminen jaetaan kaikille etätapaamisessa 10.12.20. Aikataulu tarkentuu opintojakson edetessä.
Objective
The student shall be able to
- improve his or her skills in working in public health nursing
- develop his or her actions in independent planning, implementation and evaluation of the client's overall care
- take overall responsibility for the care of clients in his or her work group
- work as an expert in nursing in developing public health nursing and its prerequisites in his or her work unit
- deepen his or her medicinal treatment competence in the different areas of public health nursing (Medication Passport)
- improve his or her knowledge of and skills in the characteristics of public health nursing and the related documenting and understand the role of documenting in developing nursing.
Content
- The contents will be published in the implementation plan
- Study material: The study material will be published in the implementation plan
Teaching methods
Projekteissa oppiminen
Student workload
135 h
Opiskelija pitää aikataululomakkeelle tuntikirjanpitoa.
Ohjaavat opettajat antavat etäohjausta toteutuksen suunnitteluun.
Evaluation methods and criteria
Ohjaustilanteen suunnittelu , toteutus ja arviointi: hyväksytty/ hylätty
Ohjatun harjoittelun lomakkeeiden täyttö ja palautus: kirjallinensuunnitelma, arviointilomake ja aikataululomake hyväksytysti.
Further information
Huomioidaan ohjaustilanteiden suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa 11/2020 väylähaku tutkinto-opiskelijaksi.
Toteutuu 100% etäyhteyksin.