Skip to main content

Care Needs and Needs-Based Empowering Nursing (4 cr)

Code: 7031485-3021

General information


Enrollment
02.07.2019 - 31.10.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
26.08.2019 - 01.11.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Satu Halonen
Anu Nousiainen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
7031485
No reservations found for realization 7031485-3021!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

• Hoitosuhde, voimavaralähtöisyys
• Tavoitteellinen hoitotyö ja sen kirjaaminen
• Hoitotyön prosessi hoitotyön päätöksenteossa:
o Hoidon tarpeiden tunnistaminen
o Hoitotyön suunnitelma ja sen toteuttaminen
o Hoidon vaikuttavuuden arviointi
• Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)
• Keskeiset hoitotyön toiminnot ja niiden asianmukainen toteuttaminen:
o Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
o Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
o Aistitoiminnot
o Aktiviteetti
o Ravitsemus ja nestetasapaino
o Erittäminen
o Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
o Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
o Kuoleman kohtaaminen
• Tiimityö
• Opetuksen ja ohjauksen tarpeen määrittely, suunnittelu, toteutus, arviointi ja kirjaaminen
• Ergonomia
• Potilasturvallisuus: Potilasturvallisuuden osa-alueet, Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus

Objective

CARE NEEDS AND NEEDS-BASED EMPOWERING NURSING 4 CR HOTA
Objectives
- Students will learn how to interact with people from different cultures and assess their need for treatment, as well as to plan, provide and evaluate treatment.
- Students will know how to plan, provide and evaluate key nursing functions.
- Students will know how to evaluate the impact and effectiveness of treatment.
- Students will learn to document the different phases of the treatment process in accordance with regulations, using structured, harmonised classifications.
- Students will understand their responsibility for promoting patient safety.
- Students will know how to promote patient safety at all stages of the treatment process.
- Students will know how to provide first aid.
- Students will become familiar with the theoretical, philosophical, ethical and pedagogical premises of teaching and supervision.

Content

Contents
The study unit comprises 2 cr of studies offered in English
- Nurse-patient relationship, empowerment
- Goal-oriented nursing and its documentation
- The nursing process in decision-making regarding nursing - Identification of treatment needs
- Nursing plan and its implementation
- Evaluation of the effectiveness of treatment

- National model for structured documentation in nursing, legislation on documentation (the Drawing up and Handling of Patient Documents handbook)
- Key nursing functions and their appropriate provision: - Daily activities (functional capacity, self-care deficit)
- Vital functions and basic resuscitation
- Sensory functions
- Activity
- Nutrition and fluid balance
- Excretion
- Tissue integrity: treatment of chronic lesions
- Coping, mental balance
- Encountering death

- Team work
- Defining the need for, planning, providing, assessing and documenting teaching and supervision
- Ergonomics
- Patient safety:
- Areas of patient safety
- Safety of treatment environment, treatment and treatment procedures

Location and time

27.8- 18.11.2018

Materials

Rautava-Nurmi, H., Westergård, A.; Henttonen, T., Ojala, M., Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
• Hoitotyön historiasta hoitotieteen keskeisiin käsitteisiin 11-16
• Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö 17-26
• Vuorovaikutus ja monikulttuurinen hoitotyö 27-38
• Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi 39-53
• Terveyskäyttäytyminen 55-63
• Aseptiikka hoitotyössä 93-107
• Aktiviteetti 164-186
• Päivittäiset toiminnot 188-223
• Kudoseheys s. 226-241
• Ravitsemus s. 242-265
• Erittäminen s. 269-304 (ei avannepotilaan hoito)
• Nestetasapaino 305-317
• Turvallisuus 391-401
• Kuoleman kohtaaminen 448-458
Käypä hoito suositus 2016. Elvytys (ei hoitoelvytys).
EA -koe:
Korte, H. & Myllyrinne, K. 2012. Ensiapu. Punainen Risti tai Duodecim ensiapuopas
Oheismateriaali :
-Duodecim, oppiportti:
• Elvytys- verkkokurssi
• Estä painehaava- verkkokurssi
• Haavojen ABC- verkkokurssi
• Potilasturvallisuus
-Kanta-palveluiden verkkokoulu
https://verkkokoulut.thl.fi/fi/web/kanta
-Sosiaali- ja terveysministeriö 2012. Potilasasiakirjojen laatiminen ja käsittely. Opas terveydenhuollolle. Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisuja 2012:4. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/112073/URN%3aNBN%3afi-fe201504225719.pdf?sequence=1
-Skholen verkkokurssit (hoitotyön kirjaaminen, hoitotyönteoria, käsihygienia, kuntouttamista edistävä hoitotyö, monikulttuurisuus hoitotyössä, painehaavojen tunnistaminen ja ehkäisy)

Teaching methods

Lähiopetus, Verkko-opetus, itsenäinen työskentely, ryhmätyöskentely, teemapäivät, optimatentti

Employer connections

Teemapäivät

Pedagogic approaches and sustainable development

Työelämälähtöisyys, innovaatiopedagogiikka, tiimioppiminen yhteisopettajuus, monikulttuurisuus

Student workload

107 tuntia opiskelijan työtä, josta lähiopetusta 10 tuntia, 2 x 4t teemapäivä, KunnonKoti-vierailu 2t, 6t kulttuurihyvinvointiseminaari, Patient safety- tehtävä 6h, tiedonhakutehtävät 14h, hoitotyön dokumentointitehtävät 10h, verkko-opiskelu (oppiportti: johdatus potilasturvallisuuteen, potilasvahingot ja valvonta, elvytys, defibrillaattorit, haavan ABC) 18h, Skholen verkkokurssit + testit 10h, tenttiin valmistautuminen 19h ja tentit 4h

Evaluation methods and criteria

HOTA-Tentti: 0-5 (ryhmä- tai optimatentti)
EA-tentti: 0-5 (optimatentti)
Verkkokurssit: hyv/hyl
Itsenäiset tehtävät: hyv/hyl
Seminaari- /teemapäivät: hyv/hyl
Hyvinvointipäivä: hyv/hyl

Go back to top of page