Skip to main content

Preclinical Training in Nursing Basics (4 cr)

Code: 7031507-3031

General information


Enrollment
02.07.2020 - 18.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.09.2020 - 21.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
6 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Raili Hölttä
Päivi Matikainen
Scheduling groups
Pienryhmä 1 RH (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 PM (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
Pienryhmä 1
Pienryhmä 2
Course
7031507
No reservations found for realization 7031507-3031!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Tavoiteltava oppimisen taso: hoitotyön perusteiden osaaja

Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (1 op)
Ammatillinen toiminta
Aseptinen toiminta
Ergonominen työskentely
Turvallinen hoitoympäristö
Yhteistyö tiimin ja asiakkaan/ potilaan kanssa

Teema 2: Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina (2 op)

Päivittäiset toiminnot
Aktiviteetti
Kudoseheys
Ravitsemus ja nestetasapaino
Erittäminen
Kulttuurihyvinvointi

Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina (1 op)

Vitaalielintoiminnot
Ensiapu ja peruselvytys
Aistitoiminnot
Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
Kuoleman kohtaaminen

Objective

Preclinical Training in Nursing Basics 4 cr ASHOP
Objectives
Students will
· Learn to work professionally and based on evidence
· Know how to cooperate with patients and teams
· Know how to determine patients’ need for care and the objectives of care, as well as to plan and provide key nursing assistance methods to promote the resources of patients Learn to apply the principles of occupational and patient safety in their work: aseptically and ergonomically
- Learn to plan and provide customer-/patient-driven stimulating activities and guidance.

Content

Contents
- Daily activities
- Vital functions
- First aid and basic resuscitation
- Sensory functions
- Activity
- Nutrition and fluid balance
- Excretion
- Tissue integrity
- Coping, mental balance
- Encountering death

Materials

Prekliiniseen harjoitteluun valmistautuminen perehtymällä etukäteen harjoiteltavaan aihekokonaisuuteen hyödyntäen seuraavia lähteitä:

Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro
Käypä Hoito: Elvytys (ei hoitoelvytys)
Duodecimin ensiapuopes https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr

Teaching methods

Oppimismenetelmät pyrkivät kehittämään opiskelijoiden innovaatiokompetensseja (aloitekyky, tiimityö, luovuus, kriittinen ajattelu)
Käänteinen oppiminen (itsenäinen harjoitteluun valmistautuminen peretymällä käsiteltävään aihealueeseen)
Tekemällä oppiminen
Yhdessä oppiminen
Oppimista edistävän palautteen antaminen ja vastaanottaminen

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
Tekemällä oppiminen
Simulaatiopedagogiikka
Yhteisöllinen oppiminen
Työelämälähtöisyys
Oppimista tukeva arviointi
Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö,) integrointi

Student workload

Opintojakson laajuus 4 op
Kontaktiopetusta
josta
- 8 h hyvinvointipäivän toteuttamiseen vanhushuollon yksiköissä
-

Itsenäinen työskentely:

Assessment criteria, approved/failed

Ammatillinen käyttäytyminen :
saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa
toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden
toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
vuorovaikutus on ammatillista

Toiminnan perusteleminen:
kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
hankkiut tietoa toimintansa perustaksi
tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä

Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen:
kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti
osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden
osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti

Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit:
kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille ja simulaatioihin (vrt. prekliinisen harjoittelun arviointikriteerit)
Sovittujen tehtävien hyväksytty suoritus

Go back to top of page