Nursing Philosophy and Evidence-Based Practice in the Nursing Profession (5 cr)
Code: 7031528-3004
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 31.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.03.2020 - 10.05.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 25
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Liisa Kosonen-Karesto
- Liisa Tiittanen
- Course
- 7031528
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
vko 10 Orientoituminen opintojaksoon, keskeisiä käsitteitä 3 h
vko 12 Hoitotyön etiikka ja näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä 4 h
vko 14 Eettisten ongelmien tunnistaminen ja ongelmanratkaisu hoitotyössä 4 h
vko 19 Hoitotiede seminaari 4 h
Tiedonhankinnan osuus 1 op toteutuu Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssina. Kokonaisuuden opettajana toimii kirjaston informaatikko Liisa Tiittanen
Verkkokurssin aloitusinfo on viikolla 10.
Objective
NURSING PHILOSOPHY AND EVIDENCE-BASED PRACTICE IN THE NURSING PROFESSION 5 cr HOFI
Objectives
Students will
- Be familiar with the key concepts, values, ethical principles and guidelines in nursing
- Know how to apply the values and ethical principles of nursing, as well as to assess their realisation also in electronic services
- Be able to draw a line between private and professional communication roles in social media
- Understand the knowledge base of nursing
- Identify the responsibility and tasks of nurses
- Be familiar with evidence-based operations in nursing
- Know how to search for information using the most common health sciences databases
Content
Contents
The study unit comprises 2 cr of studies offered in English
- Key concepts of epistemology and ethics
- The rights and self-determination of patients
- Identification and handling of ethical problems
- Ethical approach in nursing
- Nursing science as a discipline
- Evidence-based activities – concepts and bases for activities
- Key treatment recommendations
- Information seeking
Materials
ETENE. 2001. Terveydenhuollon yhteinen arvopohja, yhteiset tavoitteet ja
periaatteet. https://etene.fi/documents/1429646/1559098/ETENE-julkaisuja+1+Terveydenhuollon+yhteinen+arvopohja%2C+yhteiset+tavoitteet+ja+periaatteet.pdf/4de20e99-c65a-4002-9e98-79a4941b4468
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2015. Etiikka hoitotyössä. Werner Söderström Oy: Juva.
Tiedonhakijan oppaat http://libguides.turkuamk.fi
Näyttöön perustuvasta toiminnasta tietoa: http://www.hotus.fi/hotus-fi/nayttoon-perustuva-toiminta
Opintojaksolla käytettävät tutkimusartikkelit.
Teaching methods
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, työskentely pienryhmissä.
Englanninkielinen osuus: englanninkieliset artikkelit.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi Optimassa. Opintojakso sisältää opiskelumateriaaleihin tutustumisen sekä tehtävien tekemisen.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla käytetään yhteisöllisiä sekä yksilöllisiä oppimismenetelmiä.
Student workload
Etukäteistehtävät tunneille.
Oppimistehtävä parityönä tai píenryhmissä
Etiikan tietotesti
Oppimispäiväkirja.
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi Optimassa.
Evaluation methods and criteria
Hoidon filosofia ja etiikka (2 op):
Arviointi muodostuu aktiivisesta lähipäivien työskentelyyn osallistumisesta, oppimistehtävän laadinnasta ja esityksistä sekä niihin liittyviin keskusteluihin ja kommentointiin osallistumisesta. Etiikan tietotesti ja oppimispäiväkirja.
Oppimistehtävä (parityö tai kolmen hengen ryhmä): hyväksytty / täydennettävä
Oppimispäiväkirja: hyväksytty / täydennettävä
Etiikan tietotesti: HKS
Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssi (1 op) hyväksytty/hylätty (täydennettävä)