Skip to main content

Care Needs and Needs-Based Empowering Nursing (4cr)

Code: 7031531-3005

General information


Enrollment
02.12.2019 - 20.02.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2020 - 31.07.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Päivi Erkko
Course
7031531

Unfortunately, no reservations were found for the realization Care Needs and Needs-Based Empowering Nursing 7031531-3005. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tavoiteltava oppimisen taso: hoitotyön perusteiden osaaja
Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö
Hoitotyö ammatillisena toimintana (hoitotyön keskeiset käsitteet, arvot ja periaatteet, näyttöön perustuva toiminta, yhteistyö potilaan ja tiimin kanssa)
Hoitosuhde, ammatillinen vuorovaikutus
Asiakaslähtöinen hoitotyö
Hoitotyön turvallinen toteuttaminen:
- Työturvallisuus: ergonomia
- Potilasturvallisuus: Potilasturvallisuuden osa-alueet
- Hoitoympäristön, hoidon ja hoitomenetelmien turvallisuus
Hoitotyön päätöksentekoprosessi ja kirjaaminen: Hoidon tarpeiden tunnistaminen, hoitotyön suunnitelman ja sen toteuttamisen, hoidon vaikuttavuuden arviointi
Opetus ja ohjaus hoitotyön toimintona
Hoitotyön kansallinen rakenteisen kirjaamisen malli, kirjaamisen lainsäädäntö (potilasasiakirjojen laatiminen ja säilyttäminen -opas)

Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina
- Päivittäiset toiminnot (toimintakyky, itsehoitovajaus)
- Aktiviteetti
- Kudoseheys: kroonisten haavojen hoito, sidonta
- Ravitsemus ja nestetasapaino
- Erittäminen

Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina
- Ensiapu
- Vitaalielintoiminnot ja peruselvytys
- Aisti- ja neurologiset toiminnot
- Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
- Kuoleman kohtaaminen

Objective

CARE NEEDS AND NEEDS-BASED EMPOWERING NURSING 4 CR HOTA
Objectives
- Students will learn how to interact with people from different cultures and assess their need for treatment, as well as to plan, provide and evaluate treatment.
- Students will know how to plan, provide and evaluate key nursing functions.
- Students will know how to evaluate the impact and effectiveness of treatment.
- Students will learn to document the different phases of the treatment process in accordance with regulations, using structured, harmonised classifications.
- Students will understand their responsibility for promoting patient safety.
- Students will know how to promote patient safety at all stages of the treatment process.
- Students will know how to provide first aid.
- Students will become familiar with the theoretical, philosophical, ethical and pedagogical premises of teaching and supervision.

Content

- Contents
The study unit comprises 2 cr of studies offered in English

- Nurse-patient relationship, empowerment
- Goal-oriented nursing and its documentation
- The nursing process in decision-making regarding nursing
-                Areas of patient safety
             Safety of treatment environment, treatment and treatment procedures

- Identification of treatment needs
- Nursing plan and its implementation
- Evaluation of the effectiveness of treatment
- National model for structured documentation in nursing, legislation on documentation (the Drawing up and Handling of Patient Documents handbook)
- Key nursing functions and their appropriate provision: - Daily activities (functional capacity, self-care deficit)
- Vital functions and basic resuscitation
- Sensory functions
- Activity
- Nutrition and fluid balance
- Excretion
- Tissue integrity: treatment of chronic lesions
- Coping, mental balance
- Encountering death

- Team work
- Defining the need for, planning, providing, assessing and documenting teaching and supervision
- Ergonomics
- Patient safety:

Materials

Kirjallisuus yhteistä hoitotyön perusteiden prekliinisen harjoittelu -opintojakson (4op) kanssa

Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro
Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (noin 60 sivua):
• Hoitotyön historia, hoitotiede ja ammatillinen kasvu s. 10-21
• Hoitotyön arvot, periaatteet ja lainsäädäntö s. 22-31
• Ihmiselämän ja hoitotyön monimuotoisuus s. 32-47
• Hoitotyön prosessi ja näyttöön perustuva dokumentointi s. 48-61
• Hoitoympäristön puhtaudesta ja turvallisuudesta huolehtiminen s.174-175
• Turvallisuus s. 374-383
Itsenäiset tehtävät:
• Johdatus potilasturvallisuuteen (15 min)/ Oppiportti,
• Kanta: Tietosuoja ja tietoturva https://verkkokoulut.thl.fi/fi/web/kanta
• THL: rakenteisen kirjaamisen verkkokurssi
• Optiman tehtävät

Teema 2. Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina noin 90 sivua):
• Ihmisen voimavarojen tukeminen s. 384-401
• Päivittäiset toiminnot s. 172-223
• Sairaan ihon ja haavojen hoito s. 224-241
• Ravitsemus s. 250-264
• Erittäminen s. 268-301
• Nestetasapaino s. 302-313 (HOTA: 13.2-13.4)

+ Itsenäinen opiskelu:
• Haavojen ABC (45 min)/ Oppiportti,
• Estä painehaava (50 min) )/ Oppiportti
Optiman tietotestit

Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina ( Hoitotyön taidot ja toiminnot: noin 33 sivua ):
• Hengitys s. 322- 337, 341-346
• Verenkierto s. 348- 350; 364-372)
• Tajunnantason seuranta s. 81-94

Käypä hoito suositus 2016. Elvytys (ei hoitoelvytys).

Duodecimin ensiapuopas https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr
+ tehtävät
• Elvytys (40 min) )/ Oppiportti
• Laitekoulutukset/ defibrillaattori )/ Oppiportti
• Optimatietotestit

Teaching methods

• Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
• Lähiopetus, teemapäivät
• Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
• Ryhmätyöskentely, dialogisuus
• Monipuolinen ja kehittävä arviointi

Pedagogic approaches and sustainable development

• Innovaatiopedagogiikka
• Työelämälähtöisyys
• Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
* Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
• Yhdessä oppiminen
• Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi

Student workload

Koko opintojakso 4 op =108 h:

Kontaktia: 24h
Itsenäinen työskentely: 84h

Evaluation methods and criteria

Hoitotyö perusteiden tentti : 0-5
Ensiavun tentti: 0-5
Itsenäiset tehtävät: hyv/hyl
Oppimispäiväkirja (hks/hyl)

Go back to top of page