Skip to main content

Intensive Care Nursing (5cr)

Code: 7041102-3001

General information


Enrollment
02.07.2018 - 30.09.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
24.09.2018 - 30.09.2018
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Emergency Care
Teachers
Jari Säämänen
Course
7041102

Unfortunately, no reservations were found for the realization Intensive Care Nursing 7041102-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tehohoitotyö 4 op (1.8.-31.12.2018)
Sisällöt:
• Tehohoitotyön määritelmä ja tehohoitajan kompetenssi
• Sydän- ja verenkiertoelimistön tarkkailu ja hoito tehopotilaalla
• Hengityksen tarkkailu ja hoito tehopotilaalla
• Neurologinen tehopotilas ja sedaatio tehopotilaalla
• Gastro-enterologia tehopotilaalla
• Munuaisten toiminta tehopotilaalla
• Tehopotilaan kipu
• Tehopotilaan nukkuminen, ahdistuneisuus ja delirium
• Sepsis tehopotilaalla
• Tehopotilaan kuntoutus
Tehohoitolääketiede 1 op TELÄ (1.8.-31.12.2018)
Sisällöt:
• keskeiset monitorointimahdollisuudet tehohoidossa ja hoitotason ensihoidossa
• elvytyksen erityistilanteet
• elvytetyn potilaan jatkohoito teho-osastolla
• sydämen ulkoisen ja sisäisen tahdistaminen
• kehon ulkoinen verenkierto hengityksen ja verenkierron hätätilanteissa
• munuaisten vajaatoimintaan liittyvä tehohoito
• koronaaripotilaan tehohoito

Objective

Intensive care nursing 5 cr TEHOThe student shall be able to- master the determination, planning, implementation and evaluation of treatment needs of patients in intensive care.- have an understanding of the nature of acute treatment and their operating environment- support the patient's and his or her family members' coping using various nursing methods.- observe the patient's vital functions and overall condition as well as draw conclusions on information received. - master the essential treatment methods required in acute nursing, treatment-related technology and creating a safe treatment environment.- improve his or her competences in the drug and infusion treatment of an acute care patient- master the determination, planning, implementation and evaluation of treatment needs of patients in specialist perioperative care.- describe the critical care service and system as part of specialist health care, the tiered structure of emergency and critical care and the significance and interdependence of the different stages of the emergency and critical care pathway- master the key treatment methods required in emergency and critical and emergency nursing, treatment-related technology and creating a safe treatment environment.- interview and examine the patient in critical care situation,recognise needs of treatment in the acute stage, administer the necessary treatment, document and report it and assess the treatment process provided- request care instructions when needed-increase his or her readiness in implementing the medication and fluids infusion of intensive care patients (medication passport)

Content

#NIMI?

Materials

• LUENNOT
• ARTIKKELIT:
• Karlsson S et al. 2013. Hengityslaitehoidossa olevan aikuispotilaan sedaation toteutus. Tehohoito 31 (1), 27 - 30
• Olsbo-Nurminen M et al. 2013. Vap:n ehkäisyä tukeva suunhoito. Tehohoito 31 (1), 49 - 52
• Pedersena CM et al. 2009. Endotracheal suctioning of the adult intubatedpatient - What is the evidence? Intensive and Critical Care Nursing 25, 21 - 30
• Ritmala-Catsrén, M 2015 et al.Evaluation of patients' sleep by nurses in an ICU. 4 osajulkaisu teoksesta: Asleep or not asleep? Evaluation of the quality of patients' sleep in critical care nursing. Akateeminen väitöstutkimus. Turun yliopisto. Lääketietellinen tiedekunta. Hoitotieteen laitos.
• Uotinen J 2011. Senses, Bodily Knowledge, and Autoethnography: Unbeknown Knowledge From an ICU Experience. Qualitative Health Research 21 (10), 1307 - 1315
• TEHO- JA VALVONTAHOITOTYÖN OPAS (2017): Hengitysvajauspotilaan hoitotyö, Verenkiertohäiriöpotilaan hoitotyö
• KÄYPÄ HOITO -SUOSITUKSET:
• Äkillinen hengitysvajaus
• Kuolevan potilaan oireiden hoito
• Leikkausta edeltävä arviointi
• Sepsis (aikuiset)
• Aivovammat
• Selkäydinvamma
• Aivoinfarkti
• Epileptinen kohtaus (pitkittynyt)
• Munuaisvaurio (akuutti)
• Sepelvaltimotautikohtaus
• Eteisvärinä
• ST-nousuinfarkti
Muu kirjallisuus ja oheismateriaali:
• Ala-Kokko, T, Perttilä, J, Pettilä, V, Ruokonen, E. (toim). 2010. TEHOHOITO-OPAS. Duodecim.
• Kaarlola, A, Larmila, M, Lundgrén-Laine, H, Pyykkö, A, Rantalainen, T, & Ritmala-Castrén, M. (toim.). 2009. TEHO- JA VALVONTAHOITOTYÖN OPAS. Duodecim.
• Niemi-Murola, L Jalonen, J, Junttila, E, Metsävainio, K & Pöyhiä, R 2012 (toim). Anestesiologian ja tehohoidon perusteet. Duodecim.
• Ruokonen E, Koivula I, Parviainen I & Perttilä J 2011. Akuuttihoidon lääkkeet. Duodecim.
• Luennoilla osoitetut ja käsiteltävät artikkelit.

Teaching methods

• asiantuntijaluennot
• vuorovaikutteiset luennot kytkettyinä etukäteistehtäviin ja Socrative-testeihin
• etukäteistehtävät ja Socrative-testit ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• kirjallinen tentti

Exam schedules

Viikolla 29.10.2018 - 04.11.2018, uusintamahdollisuudet uusintakoepäivinä

Pedagogic approaches and sustainable development

• Etukäteismateriaalina simulaatioihin kansainvälisiä opetusvideoita ja tieteellisiä artikkeleita
• Simulaatioharjoitukset toteutetaan osin yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa
• Potilasskenaariot luodaan ja niiden oikeellisuus varmistetaan yhteistyössä työelämän asiantuntijoiden, kuten teho-osaston sairaanhoitajien ja lääkäreiden, kanssa.
• Simulaatioharjoitukset pyritään vetämään yhteistyössä kliinisen hoitotyön opettajan kanssa
• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä

Student workload

• Asiantuntijaluennoille osallistuminen (12 h + 8 h lääkäri)
• Itsenäiset tehtävät ja simulaatioita edeltävät etukäteistehtävät ja niihin liittyvät tietotestit
• Simulaatioharjoituksiin osallistuminen (4 x 4 h)
• Kirjallinen tentti ja siihen valmistautuminen
135 h opiskelijan työtä

Evaluation methods and criteria

• Itsenäisten tehtävien ja niihin liittyvien tietotestien läpäisy HKS/HYL (yli 70 % oltava oikein)
• tietotestien läpäisy ennen simulaatioita HKS/HYL (yli 70 % oltava oikein)
• simulaatioharjoituksen hyväksytty suoritus
• kirjallinen tentti 0-5

Further information

• Käytetään avuksi Terveysportti-portaalia.
• Optiman alustaa käytetään luentojen, simulaatioiden ja potilastapausten työstössä.

Go back to top of page