Ethical Issues in Social Work (5 cr)
Code: 7081166-3006
General information
- Enrollment
- 02.12.2020 - 23.03.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 01.06.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Lähiopetus vkot 11-15, toteutus nyt verkko-ympäristössä
ti 16.3 klo 8.15-11.30 Jakson aloitus, Eettinen reflektioprosessi, M-LA
ti 23.3 klo 8.15-11.30 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä,LP
ti 30.3 klo 8.15-11.30 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, MLA
ti 6.4 klo 8.15-11.30 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä LP
ti 13.4 klo 9-14 Tehtävän purku kahdessa pienryhmässä, pakollinen läsnöolo, MLA , LP
Objective
Objectives
Student
- has adopted the values and ethical principles of the social field and undertakes to act
accordingly.
- is able to take into account the uniqueness of each individual and is able to act in situations containing value conflicts.
- is able to perform the ethical reflection required by the social field professions.
- promotes equality and tolerance and tries to prevent disadvantaged social positions from the point of view of the society, community and individual
Content
Content
- ethical questions relating to the ethics of the social work, for example, confidentiality, facing violence, the client’s participation, questions relating to the documentation
- ethical reflection
Materials
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Teaching methods
Verkkotyöskentely
Webinaarityöskentely
Itsenäinen työskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Student workload
Jaksotehtävä 4op
Lähiopetus 1op
Evaluation methods and criteria
Jaksotehtävä 4op (Hylätty, T1-K5)
Ensimmäinen palautuspäivä 16.4.21 (toinen 28.5.21)
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
Assessment criteria, good (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Assessment criteria, excellent (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta