Skip to main content

Upbringing and Child Welfare (5cr)

Code: 7081242-3017

General information


Enrollment
02.12.2021 - 10.04.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
11.04.2022 - 17.11.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Niina Vuoristo
Heli Virjonen
Ilkka Uusitalo
Laura Närvi
Course
7081242

Unfortunately, no reservations were found for the realization Upbringing and Child Welfare 7081242-3017. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

MUUTOKSET MAHDOLLISIA OPINTOJAKSON ALOITUKSEEN ASTI

Opiskelu sisältää yksilötehtäviä, lähitapaamisia (esim. luentoja, tiimityöskentelyä) ao. päivien mukaisesti. Lisäksi kasvatustyön osuuteen liittyy alakoululaisten ohjausta (1 ohjauskerta/opiskelijatiimi) 10.5.2022.
Opetuspäivien aikataulu ja toteutus kuvataan Itslearningissä. Opiskelija varautuu olemaan läsnä ao. päivien ja ajankohtien mukaisesti. Tapaamisissa on pakollinen läsnäolo.


Viikko 15
11.4.2022 klo 9.00 - 10.00 opintojakson aloitus / IU, LN, NV
klo 10.00 - 15.00 ennaltaehkäisevä lastensuojelu / LN

12.4.2022
Kello 9.00 - 15.00 Kasvatuksesta ja kasvusta eri elämänvaiheissä, IU, lapsuus elämänvaiheena / Maarit Ketola
***************************************************************************
Viikko 16
18.4.2022 Pääsiäinen

19.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Varhaiskasvatus yhteiskunnallisena toimintana /MK; Bronfenbrennerin ekologinen systeemiteoria; Junioriamkin käynnistäminen / HV ja MK

**************************************************************************
Viikko 17
25.4.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojeluilmoitus, sos.huoltolain mukainen lapsiperheiden tuki / NV

26.4.2022 klo 9.00 - 11.30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde / HV; klo 12.30-15.00 Lapsuuden traumaattiset kokemukset, kiintymyssuhdehäiriöisen lapsen tukeminen ja oma ohjaajan työ sijaishuollossa / IU


**************************************************************************
Viikko 18
2.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Lastensuojelun avohuolto ja huostaanotto / NV

3.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Kouluikäisen kasvu ja sen tukeminen, pajojen suunnittelua / HV, MK

**************************************************************************
Viikko 19
9.5.2022 klo 9.00 - 15.00 Sijaishuollon lastensuojelu ja jälkihuolto / LN
10.5.2022 klo 8-14 Kasvatustyö/ Juniori AMK:n työpajat / HV, MK

**********
Vko 20
16.5.2022 klo 9.00 - 15.00 opintojakson kertaus, lastensuojelun kokemuskumppanin puheenvuoro / IU, MK, LN

17.5.2022 verkkotentti auki Itslearningissä klo 9.00 - 11.00

Objective

Student
- knows the basics of the Child Welfare Act and the phases of client work in child welfare services
- knows the basics of upbringing
- becomes competent to assess oneself as an educator
- understands the significance of the early childhood education as a part of a child’s growing environment

Content

Content
- early interaction and affection
- child and youth welfare
- early childhood education
- child protection process, a systemic model in the client work

Materials

TENTTIMATERIAALIT

LASTENSUOJELU:
Aaltio, Elina & Isokuortti, Nanne 2019. Systeemisen lastensuojelun toimintamallin ydinelementit. Kuvaus asiakastason ydinelementeistä, tavoitteista ja toimintamekanismeista. THL työpaperi 3/2019. Terveyden- ja hyvinvoinnin laitos: Helsinki.

https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138967/Ty%c3%b6paperi%2033%20Systeemisen%20lastensuojelun%20toimintamallin%20ydienelementit%20Aaltio%20ja%20Isokuortti_VALMIS.pdf?sequence=4&isAllowed=y

*
Sosiaalihuoltolaki (apuna Sosiaalihuoltolain soveltamisopas)
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf
*
Lastensuojelulaki, apuna THL:n lastensuojelun käsikirja - työprosessit (verkossa).


***********************************************************************************************************
KASVATUSTYÖ
Keltikangas-Järvinen, L. 2012. Pienen lapsen sosiaalisuus. Sivut 1-107.

+ artikkeli koululaisten hyvinvointitaidoista:
https://www.valteri.fi/artikkelit/hyvinvointitaidoista-tukea-oppimiseen-ja-koulunkayntiin-koulusta-kantavin-siivin-elamaan/




***********************************************************************************************************

Teaching methods

- itsenäiset oppimistehtävät
- tiimityöskentely

Exam schedules

Tentti 17.5.2022 klo 9.00 - 11.00. Uusintatentti 15.9 ja 16.11 klo 16.00 - 18.00 verkkotenttinä. Ilmoittautuminen sähköpostitse jakson vastuuopettajalle (Niina Vuoristo) kaksi viikkoa ennen tenttipäivää.

Pedagogic approaches and sustainable development

- yhteistoiminnallinen oppiminen
- käänteinen pedagogiikka
- työelämäyhteistyössä oppiminen

Student workload

Ennakkotehtävät, työpajatyöskentely ja lähiopetus 3 op
Tentti 2 op

Evaluation methods and criteria

Jakson arvosana määräytyy tentin perusteella.
Lähiopetuksessa 100 % läsnäolovelvoite. Jakson hyväksytty suoritus edellyttää vähintään 50% läsnäoloa lähiopetuksessa. Poissaolon korvaavavan tehtävän opettaja ilmoittaa Itslearningissä ko. päivän jälkeen.

Jakson hyväksytty suoritus edellyttää:
- opetukseen osallistuminen 100%
- aktiivinen osallistuminen tiimityöskentelyyn
- tentin hyväksytty suorittaminen
- ennakkotehtävien ja poissaolon korvaavien tehtävien palauttaminen viimeistään 17.5.2022.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija
- osaa kuvailla omia kasvatuskokemuksiaan
- tietää kasvatuksen käsitteen ja osaa kuvailla sen olennaisia piirteitä
- tietää määritelmätasolla varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen
- Tietää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheiden perusteita

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija
- osaa reflektoida omia kasvatuskokemuksiaan
- ymmärtää kasvatuksen sisältönä ja toimintana sekä sen muuttuvan luonteen eri konteksteissa
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit
- ymmärtää lastensuojelulain ja asiakasprosessin vaiheet

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- osaa yhdistää kasvatuksen teoriatiedon ja oman reflektion
- osaa tarkastella kriittisesti kasvatuksen olemusta ja muutosta ajassa sekä toimintaympäristöissä
- ymmärtää varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkityksen, tuntee sen tyypit sekä niiden syntymekanismit ja osaa tunnistaa kiintymyssuhdehäiriöitä lapsissa sekä tukea heitä
- Osaa soveltaa lastensuojelulakia ja asiakasprosessin kulkua käytäntöön

Further information

Opintojaksolle hyväksytään maksimissaan 65 opiskelijaa. Hyväksyntä tehdään ilmoittautumisjärjestyksessä.

Go back to top of page