Skip to main content

Multicultural Work and Community Work (5 cr)

Code: 7081243-3005

General information


Enrollment
02.12.2019 - 03.04.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.02.2020 - 17.04.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
English
Seats
10 - 34
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Olli Toivonen
Sirppa Kinos
Teacher in charge
Sirppa Kinos
Course
7081243
No reservations found for realization 7081243-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Viikot 9-16 (perjantaisin)

27.3.2019 klo 8.15-11.30 Opintojakson aloitus. OT, SK Globaalit megatrendit. Turvapaikkaprosessi SK. 12.30-15.45 Monikulttuurisen ohjaamisen kompetenssit. Sosiokulttuurinen innostaminen SK.
3.4.2020 klo 8.15-11.30 Ryhmät tekevät alueanalyysiä.
12.30-15.45 Verkostotyö. Vaikuttamistyö OT.
10.4. pitkäperjantai
17.4. 8.15-9.45 Aluetyö OT. 10-11.30 Sukupuolisensitiivinen työ. SETA:n vierailija. 12.30-13.30 yksilötentti Optimassa. SK OT

Objective

Student
- is able to participate in societal influencing with clients and other collaboration partners
- is able to network and cooperate in multidisciplinary and multicultural settings
- understands cultural differences and is able to cooperate in multicultural settings
- is able to counsel groups professionally

Competence objectives of study unit
Students
- are able to network and cooperate in multidisciplinary and multicultural settings
- understand cultural differences and take them into account in client work
- are able to participate in international communication and interaction
- are able to support participation of citizens and to take part in societal influencing together with clients and other social partners.

Content

Content
- sociocultural work
- regional work
- networking
- gender sensitivity
- counselling of groups
- societal influencing
- immigrant work
- employment services

Materials

Tenttiin:
Derald Wing Sue: Multicultural social work practice
https://ahmadrofai.files.wordpress.com/2017/08/multikulturderald-wing-sue-multicultural-social-work-practice.pdf.
Online manual on the Act on the Promotion of Immigrant Integration, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-integration.
Online Manual on Refugee Reception, https://kotouttaminen.fi/en/online-manual-on-refugee-reception.
Key concepts, https://kotouttaminen.fi/en/key-concepts
Actors, https://kotouttaminen.fi/en/actors.
Lähiopiskelumateriaali.

Alueanalyysin tueksi:
Rasinkangas, Jarkko 2013. Sosiaalinen eriytyminen Turun kaupunkiseudulla. Tutkimus asumisen alueellisista muutoksista ja asumispreferensseistä.
Osoitteessa: https://www.utupub.fi/handle/10024/91701
https://www.utupub.fi/handle/10024/91701.

Kivinen, Outi (eds.) 2014. Promoting Urban health. Experiences from developing Multiprofessional studies in Social and Health Care Education. Turku University of Applied Sciences. Available:
http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522165459.pdf.

https://www.turku.fi/tilastot.

Teaching methods

Ryhmätyöskentely; kirjallisuusperusteinen, oppimistehtäväperusteinen.

Exam schedules

17.4. 8.15-11.15 Yksilötentti Optimassa. Uusintatentti yleisenä tenttipäivänä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Yhteistoiminnallinen oppiminen.

Student workload

Alueanalyysi toteutetaan ryhmissä. Sille vaihtoehtoisena suorituksena ryhmänohjausta, josta tarkempaa tietoa opintojakson aloituksessa.

Evaluation methods and criteria

Ryhmätentti hyl./T1-K5.
Oppimistehtävä hyväksytty/hylätty.

Failed (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotouttaminen.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä seuraavat keskeiset käsitteet:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotouttaminen.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.
- verkostotyö. Ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotouttaminen. Tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.

Further information

Tentti 2 op.
Oppimistehtävä (alueanalyysi tai vaihtoehtoinen tehtävä) 2 op.
Lähiopiskelu 1 op.

Go back to top of page