Skip to main content

Multicultural Work and Community Work (5 cr)

Code: 7081243-3015

General information


Enrollment
02.12.2021 - 10.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.01.2022 - 15.02.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
English
Seats
0 - 75
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Olli Toivonen
Sirppa Kinos
Course
7081243
No reservations found for realization 7081243-3015!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Ennakkotehtävä: Tutustu artikkeliin ennen ensimmäistä tapaamista ja tee itsellesi muistiinpanoja sen keskeisistä kohdista.
Pitzer, K.A. & Streeter, C.L. 2015. Mapping Community Capitals: A Potential Tool for Social Work.
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Opintojakso toteutuu verkkototeutuksena. Jakso toteutuu yhteistoteutuksena PSOSTS19 ja MSOSSS19 ryhmille.

Ensimmäisen tapaamisen linkki:
https://turkuamk.zoom.us/j/68959581581

Jakson tehtäväohjeistukset, materiaalit ja muiden verkkoistuntojen linkit Itslearningissa.

11.01.22 klo 12.30-15.00 Opintojakson aloitus. Alueanalyysitehtävän käynnistys. Aluetyö.(Toivonen, Kinos)
18.01.22 klo 9.00-11.30 Yhteisöllinen työ: Sosiokulttuurinen innostaminen ja sosiaalipedagogikka (Kinos)
25.01.22 klo 9.00-11.30 Sukupuolen moninaisuus ja
sukupuolisensitiivinen työote (Teija Ryhtä Seta ry). (Toivonen)
1.02.22 klo 9.00-11.30 Peruskäsitteet maahanmuutosta. Monikulttuurinen osaaminen ja ohjaaminen (Kinos)
8.02.22 klo 8.15-11.30 Alueanalyysitehtävien esitykset
15.2.22 klo 9-11.30 Ryhmätentti verkossa.

Oppimistehtävien materiaalit, ohjeistukset palautuspäivät Itslearningissa.
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.

Objective

Student
- is able to participate in societal influencing with clients and other collaboration partners
- is able to network and cooperate in multidisciplinary and multicultural settings
- understands cultural differences and is able to cooperate in multicultural settings
- is able to counsel groups professionally

Competence objectives of study unit
Students
- are able to network and cooperate in multidisciplinary and multicultural settings
- understand cultural differences and take them into account in client work
- are able to participate in international communication and interaction
- are able to support participation of citizens and to take part in societal influencing together with clients and other social partners.

Content

Content
- sociocultural work
- regional work
- networking
- gender sensitivity
- counselling of groups
- societal influencing
- immigrant work
- employment services

Materials

Materiaalit jakson oppismisalustalla. Myös itsenäistä tiedonhakua.

Teaching methods

yksilötyöskentely, pienryhmätyöskentely
oppimistehtäväperusteinen

Exam schedules

Ryhmätentti Zoom 15.2.2022 klo 09-11.30
Uusintatentti yksilötenttinä yleisenä tenttipäivänä

Pedagogic approaches and sustainable development

Tutkiva oppiminen

Completion alternatives

-

Student workload

Oppimistehtävät ja verkkoluennot 2 op.
Alueanalyysitehtävä 1 op.
Ryhmätentti 2 op.

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävät ja verkkoluennot 2 op (hyv./hyl.)
Alueanalyysitehtävä 1 op (hyv./hyl.).
Ryhmätentti 2 op (T1-K5/hyl.). Opintojakson kaikki materiaalit (luennot, artikkelit yms.) kuuluvat tenttimateriaaliin.

Failed (0)

Opiskelija ei osaa kuvailla ja määritellä seuraavia keskeisiä käsitteitä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelija ei osaa analysoida ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkitystä ihmisten hyvinvoinnille. Opiskelija ei ymmärrä aluetyön monialaisuutta ja merkitystä eikä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa kuvailla ja määritellä joitakin seuraavista käsitteistä:
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ
- aluetyö
- verkostotyö
- sosiokulttuurinen innostaminen
- kotoutuminen.
Opiskelijalla on kapea-alainen näkemys ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksestä ihmisten hyvinvoinnille. Hän ei kaikin osin ymmärrä vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkitystä osana sosionomin (AMK) osaamista.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoisuutta ja huono-osaisuutta ihmisten arkielämässä. Hän tunnistaa kulttuurieroja ja tiedostaa kulttuurierojen tuomia haasteita.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän tunnistaa ympäristön (fyysisen, sosiaalisen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Opiskelija ymmärtää vaikuttamistyön ja kansalaisten osallisuuden tukemisen merkityksen osana sosionomin (AMK) osaamista sekä tuntee erilaisia vaikuttamistyön keinoja ja osallistamisen menetelmiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija tuntee seuraavat keskeiset käsitteet ja niiden lähikäsitteet. Hän osaa kuvata niillä ammatillista työtä eri toimintaympäristöissä. Hän osaa reflektoida kriittisesti opintojakson keskeisiä sisältöjä ja omia kokemuksiaan.
- kulttuurisensitiivinen ja monikulttuurinen työ. Hän ymmärtää toiseuden ja ulkopuolisuuden rakentumista sekä ajattelumme kulttuurisidonnaisuutta. Hän osaa kriittisesti reflektoida omia ja muiden asenteita suhteessa erilaisiin kulttuureihin.
- aluetyö. Hän ymmärtää aluetyön monialaisuuden ja merkityksen sekä alueellisen eriarvoistumisen seurauksia. Hän ymmärtää ympäristön (fyysinen, sosiaalinen) merkityksen ihmisten hyvinvoinnille.
- verkostotyö. Hän ymmärtää verkostojen merkityksen eri elämänalueilla. Hän osaa käyttää verkostokarttaa asiakastyössä.
- sosiokulttuurinen innostaminen. Hän tuntee sosiokulttuurisen innostamisen osallistamisen menetelmänä.
- kotoutuminen. Hän tuntee kotoutumisprosessin eri vaiheet ja kaksisuuntaisen integraation.
Hän osaa tarkastella kriittisesti epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla. Hän osaa arvioida erilaisten vaikuttamistyön keinojen ja osallistamisen menetelmien mahdollisuuksia erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä.

Go back to top of page