Social Welfare, Everyday Life and Society (5 cr)
Code: 7081272-3010
General information
- Enrollment
- 01.04.2020 - 19.10.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 12.10.2020 - 16.11.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Niina Vuoristo
- Heidi Ristseppä
- Noora Kumpulainen
- Susanna Virta
- Course
- 7081272
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Jakson sisältö jakautuu
1. PBL (Problem-based Learning, pienryhmissä tapahtuva ongelmaperustainen oppiminen) -työskentelyyn
2. Lähiopetukseen osallistumiseen
3. Teoreettisen oppimispäiväkirjan työstämiseen (palautus 23.11.2020 tai 23.12.2020, huom, jos palautat jäkimmäisenä päivänä arviointi siirtyy tammikuulle 2021!)
Kaikki jaksoon liittyvä opetus tapahtuu syksyn ajan verkkotapaamisina, myös PBL-istunnot!
********************************************************************************************
Luento-opetus ja PBL:
ma 12.10 klo 8.15 - 9.45 Jakson aloitus; Suomi kautta aikojen -tehtävän ohjeistus; teoreettisen oppimispäiväkirjan ohjeistus, (HR)
10-15.45 luento: Köyhyys, syrjäyttäminen ja syrjäytyminen, huono-osaisuuden määrittely ja sosiaaliset ongelmat (HR)
Topic: Sosiaalinen hyvinvointi -kurssin aloitus:
Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/66102396123
Meeting ID: 661 0239 6123
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
'''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
ti 20.10
klo 8.15-11.30 luento: Arki, yhteisöt ja yhteisöllisyys (NK) https://turkuamk.zoom.us/j/68399588153?from=addon
12.30-14.00 pbl ryhmät 1,2,3
14.15-15.45 pbl ryhmät 4,5,6
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
ti 27.10.2020
klo 8.15-9.45 PBL ryhmät 1-3,
klo 10-14 Luento: Hyvinvointiteoriat (SV),
klo 14.15-15.45 PBL ryhmät 4,5,6
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
ma 2.11
klo 8.15-11.30 Hyvinvointi yksilön kannalta (NK)
ti 3.11 klo 8.15-11.30 luento: Hyvinvointivaltion tehtävät, terveyserot (SV)
PBL-ryhmät 1-3 klo 12.30-14, PBL ryhmät 4-6 klo 14.15-15.45
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
ma 9.11 klo 8.15-12 itsenäinen ryhmätyöskentely PBL-tehtävän äärellä
''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
ti 17.11. klo 9-11:30 PBL / Suomi kautta aikojen -esitykset kahdessa ryhmässä (HR,SV,NK)
12.30-15.00 luento: Hyvinvointiyhteiskunnan rakentumisen perusteet , hyvinvointivaltiomallit(SV)
******************************************************************************************
•Opiskellaan 8-9 hengen PBL-ryhmissä. Työskennellään samoissa ryhmissä kuin ensimmäisellä jaksolla.
Ohjausvastuu: PBL • Ryhmäjako (1=Heidin ryhmä, 2=Susannan ryhmä, 3=Nooran ryhmä, 4= Heidin, 5= Susannan ryhmä, 6= Nooran ryhmä.
•Kaikki ryhmät kokoontuvat kolme kertaa 1,5 h kerrallaan. Osallistuminen ryhmiin on pakollista!
•Kaikki ryhmät kokoontuvat kolme kertaa 1,5 h kerrallaan sekä kaikille yhteinen purkupäivä 4h Purku/esityspäivän on 17.11 Ryhmät 1,2 ,3 esittävät työnsä Nooran ja Susannan ohjauksessa ja ryhmät 4,5,6 toimivat Heidin kanssa. Osallistuminen ryhmiin on pakollista.
******************************************************************************************
Huom! Muutokset mahdollisia.
Objective
Student
- understands the functioning and tasks of the welfare society
- understands the range of citizens’ welfare and social problems
Content
Content
- changes in the welfare society, everyday life and societies
- welfare theories
- social problems, deprivation, exclusion
Materials
Oppimistehtävissä käytettävää lähdemateriaalia:
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan.Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki:Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Lähiopetusmateriaali ja lähiopetuksessa viitatut lähteet
Teaching methods
PBL-työskentely, luento-opetus
Pedagogic approaches and sustainable development
verkko-opetus 1 op
PBL-työskentely 1,5 op
Teoreettinen oppimispäiväkirja 2,5 op
Student workload
Verkkoopetus 1 op
PBL-työskentely 1,5 op
Teoreettinen oppimispäiväkirja 2,5 op
Evaluation methods and criteria
Jakson arvosana tulee teoreettisen oppimispäivän perusteella. Opiskelija saa tehtävästä sekä kirjallisen optima-palautteen että numeerisen arvosanan Täydennettävä / T1-K5
Teoreettinen oppimispäiväkirja (palautus 23.11.2020 tai 23.12.2020, huom, jos palautat jäkimmäisenä päivänä arviointi siirtyy tammikuulle 2021!)