Finnish national diseases (5 cr)
Code: 7321030-3001
General information
- Enrollment
- 04.08.2018 - 02.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.09.2018 - 28.10.2018
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 20
- Degree programmes
- Master of Social Services and Health Care
- Teachers
- Marjo Salmela
- Course
- 7321030
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• selittää kansansairauksien epidemiologiaa sekä etiologian ja patofysiologian perusteet
• tunnistaa yleisimmät kansansairauksien riskitekijät
• tunnistaa kansansairauksien ehkäisyn merkityksen ja tuntee keskeisimmät niiden ehkäisyssä käytettävät menetelmät
Sisältö
• Erityispiirteet suomalaisessa kansanterveydessä
• Suuret kansansairausryhmät kuten verenpainetauti, aivoverenkiertohäiriöt, sepelvaltimotauti, eteisvärinä, sydämen vajaatoiminta, diabetes, keuhkoahtaumatauti
• Epidemiologia, patofysiologia
• Kansansairauksien ehkäisy
• Moniammatillisen yhteistyön merkityksen tunnistaminen kansansairauksien ehkäisyssä
Objective
Students will learn to
- explain the epidemiology and basics of etiology and pathophysiology in national diseases
- identify the most common risk factors of national diseases
- identify the importance of the prevention of national diseases and know the key prevention methods
Content
- Special characteristics of Finnish public health
- The major groups of national diseases, such as hypertension, cerebrovascular accidents, coronary artery disease, atrial fibrillation, congestive heart failure, diabetes, chronic obstructive pulmonary disease
- Epidemiology, pathophysiology
- Prevention of national diseases
- Identifying the importance of multi-professional cooperation in the prevention of national diseases
Location and time
4.9. - 10.12.2018
Materials
Konsensuslausuma tarttumattomien sairauksien ehkäisystä 2017. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. Suomen Akatemia. https://www.duodecim.fi/wp-content/uploads/sites/9/2017/04/Konsensuslausuma-2017.pdf
Vuori, I. 2015. Elintapojen terveysvaikutukset. Lääketieteellinen aikakauskirja Duodecim 131(8), 729 - 736. http://www.duodecimlehti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/api/pdf/duo12209
WHO. Global Action plan for the prevention and control of noncommunicable diseases 2013–2020. http://apps.who.int/iris/bitstream/10665/94384/1/9789241506236_eng.pdf?ua=1
Lisää opintojaksolla
Teaching methods
• Luennot, seminaarityöskentely, itsenäinen / ryhmätyöskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
• Tiimioppiminen ja terveysviestinnän oppiminen toteutuu tehtävän myötä
• Keskustelevat luennot
Student workload
Oppimistehtävät:
• Posteriesitys
Opiskelijan työn mitoitus:
• Luennot 12 h (joista 8 h lääkärin), seminaari 4 h
• Itsenäinen / ryhmätyöskentely 119 h
Evaluation methods and criteria
• Osallistuminen (HKS/HYL)
• Oppimistehtävä (T1 – K5)
• Vertaispalaute (HKS/HYL)