Self-care and Patient Counselling as an Expert Task (10 cr)
Code: 7321032-3001
General information
- Enrollment
- 04.08.2018 - 02.09.2018
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.09.2018 - 31.07.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 6 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 20
- Degree programmes
- Master of Social Services and Health Care
- Teachers
- Marjo Salmela
- Course
- 7321032
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää omahoidon ja sen tukemisen merkityksen
• osaa eri tavoin arvioida ja tukea potilasta sitoutumaan hoitoonsa
• tuntee ja hyödyntää laajasti potilasohjauksessa hyödynnettäviä menetelmiä
• tunnistaa ja hyödyntää kolmannen sektorin ja kokemusasiantuntijan roolin potilaan omahoidon ja ohjauksen tukena
• tukea potilaan kuntoutumista
Sisältö
• Omahoito ja sen tukeminen
• Vuorovaikutus ja kommunikaatio-osaaminen
• Lääkehoito osana potilaan omahoitoa – oikean toteuttamisen / hoitoon sitoutumisen merkitys, itsehoitolääkitys
• Kokemusasiantuntijuus ja kolmas sektori
Objective
Students will learn to
- understand the importance of self-care and supporting it
- in different ways, assess and support the patient to commit to their care
- know and broadly apply methods used in patient counselling
- identify and apply the role of the third sector and an expert by experience as a support for the patient’s self-care and counselling
- support the patient’s rehabilitation
Content
- Self-care and supporting it
- Interaction and communication competence
- Pharmacotherapy as part of the patient’s self-care – the importance of correct adherence to care, self-care medication
- Expertise by experience and the third sector
Location and time
4.9.2018 - 31.5.2019
Materials
Absetz, P. & Hankonen, N. 2011. Elämäntapamuutoksen tukeminen terveydenhuollossa: vaikuttavuus ja keinot. Katsaus. Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 127(21), 2265-72. http://www.duodecimlehti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/api/pdf/duo99873
Absetz, P. & Hankonen, N. 2017. Miten auttaa potilaita omaksumaan ja ylläpitämään terveellisiä elämäntapoja? Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 133(10), 1015-21. http://www.duodecimlehti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/lehti/2017/10/duo13734
Baptista, D.G., Wiens, A., Pontarolo, R., Regis, L.,Torelli Reis, W.C. & Correr, C..J. 2016. The chronic care model for type 2 diabetes: a systematic review. Diabetology & Metabolic Syndrome 8:7. Opens Access.
Davy, C. , Bleasel, J., Liu, H., Tchan, M., Ponniah, S. & Brown, A. 2015. Effectiveness of chronic care models: opportunities for improving healthcare practice and health outcomes: a systematic review. BMC Health Services Research 15:194. Open Access.
Hietala, O. & Rissanen, P. 2015. Kuntoutussäätiö & Mielenterveyden keskusliitto. Opas kokemusasiantuntijatoiminnasta. http://mtkl.fi/wpcontent/uploads/2015/03/Kokemusasiantuntija-opas.pdf
Linden, A., Butterworth, S. & Prochaska, J. O. 2010. Motivational interviewing-based health coaching as a chronic care intervention. Journal of Evaluation in Clinical Practice 16, 166–174.
Mustajoki, P. & Kunnamo, I. 2009. Motivoiva potilashaastattelu, vaikuttava terveysneuvonta. http://www.terveysportti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/dtk/shk/koti
Nieuwlaat, Y. 2014. Interventions for enhancing medication adherence. Cochrane Database Syst Rev 20(11).
Routasalo, P., Airaksinen, M., Mäntyranta, T. & Pitkälä, K. 2010. Pitkäaikaissairaan oma-hoidon opastus. Suomen Lääkärilehti 21/2010 vsk 65, 1917-22 . http://www.laakarilehti.fi.ezproxy.turkuamk.fi/pdf/2010/SLL212010-1917.pdf
Vänskä, K., Laitinen-Väänänen, S., Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Helsinki. Edita.
Lisää opintojaksolla
Teaching methods
• Lähiopetus, seminaarityöskentely, ennakkotehtävä(t), itsenäinen / ryhmätyöskentely
Pedagogic approaches and sustainable development
• Työelämälähtöisyys ja pedagogisen osaamisen vahvistaminen toteutuu läpi koko opintojakson.
Student workload
Oppimistehtävät:
• Potilaan ohjaus
• Potilaan (oma)hoito
• Ennakkotehtävä(t)
• Opetustilanne
• Itsenäinen työelämässä oppiminen
Opiskelijan työn mitoitus:
• Lähiopetus ja seminaari (syksy: 10 h, kevät: 10 h)
• Ennakkotehtävä(t): 20 h
• Opetustilanteen suunnittelu ja toteutus: 27 h
• Itsenäinen työelämässä oppiminen (suunnitelma, toteutus, raportti): 54 h
• Itsenäinen / ryhmätyöskentely: 149 h
Evaluation methods and criteria
• Osallistuminen (HKS/HYL)
• Ennakkotehtävä(t) (HKS/HYL)
• Potilaan ohjaus: suunnitelma ja toteutus (HKS/HYL)
• Potilaan (oma)hoito -tehtävä (T1–K5)
• Opetustilanne: suunnitelma ja raportti (HKS/HYL)
• Itsenäinen työelämässä oppiminen (HKS/HYL)
• Vertaispalaute ja itsearviointi (HKS/HYL)