Kyselyaineiston analysointi ja raportointi (5 cr)
Code: KH00BO98-3001
General information
- Enrollment
- 03.07.2019 - 06.11.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 04.11.2019 - 31.12.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Ari Jolkkonen
- Course
- KH00BO98
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetellaan laatimaan kuvailuja, etsimään ryhmien eroja ja ilmiöiden välistä riippuvuutta kyselylomakkeiden vastauksien perusteella. Nämä ovat perustaitoja, jos haluat nyt tai tulevaisuudessa hallita kyselyaineiston analyysin hieman nettikyselyohjelman tuottamaa perusraporttia syvällisemmin ja tyylikkäämmin. Kyselyaineiston käyttötapojen tunteminen antaa eväitä myös aikaisempaa parempien kyselylomakkeiden tekemiseen.
Opintojaksolla opetellaan kolmen työkalun (Webropol, Excel ja SPSS) käyttöä ja arvioidaan työkalujen soveltuvuutta eri tarkoituksiin.
Sisältö
Kyselyaineiston kuvailun perusteet, tunnuslukujen laskeminen ja julkaisukelpoisten taulukoiden ja tilastografiikan tuottaminen
Ryhmien eroja ja muuttujien riippuvuutta koskevien hypoteesien testaaminen
Kyselytutkimuksen toteuttaminen Webropolilla lomakkeen rakentamisesta raportointiin
Materials
Johdantoluennot
Verkkomateriaalit:
• Tarja Heikkilä Tilastollinen tutkimus
• Tilastokeskus: Tilastokoulu
• KvantiMOTV - Menetelmäopetuksen tietovaranto [verkkojulkaisu].
• Aki Taanila: Akin menetelmäblogi ja excel-apu
• Hanna Vilkka. Tutki ja mittaa - Määrällisen tutkimuksen perusteet.
• Käytettyjen työkalujen ja niiden päälle rakennettujen apuohjelmien (Webropol, Excel ja SPSS) käyttöohjeet ja verkko-oppaat
Teaching methods
Itsenäinen opiskelua ja sitä tukevat johdantoluennot
Analyysien perusteiden, toteuttamisen, tulkinnan ja tulosten raportoinnin harjoitukset ja viikkotehtävät
Exam schedules
Sovitaan opintojakson alussa
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähitapaamiset, itsenäinen opiskelu ja verkko-opetus
Student workload
Ohjatut ja itsenäiset harjoitukset sekä niistä koottava portfolio (90 tuntia)
Perusteiden opiskelu (45 tuntia)
Evaluation methods and criteria
Arvioitava aineisto: Tentti ja harjoitusten portfolio
Jakson arvosana = 0,4*tenttiarvona + 0,6* harjoitusten portfolion arvosana, kun sekä tentti että harjoitusten portfolio on suoritettu hyväksytysti
Arvioinnin kohteena on kyselyaineiston perusteiden tuntemus, kyky toteuttaa kyselyn aineiston kokoaminen, aineiston kuvailu ja jakson sisältöön valitut analyysit käytetyillä työkaluilla sekä kyky tulkita ja raportoida kuvailun ja analyysien tuloksia.
Failed (0)
Tentintehtävien ja / tai harjoitusten suorittaminen osoittaa useissa arviointikohteina olevissa kyvyissä olevan vakavia puutteita ilman niitä kompensoivia erityisansioita,
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa tentin ja harjoitusten suorittamisen minikyvyt, mutta kyvyissä on huomattavia puutteita
Assessment criteria, good (3-4)
Tentti ja harjoitukset on hyvin tehty ja selkeästi esitetty. Opiskelija osoittaa hallitsevansa pääosin tehtävien suorittamisen edellyttämät kyvyt. Suorituksen erityisansioilla voidaan kompensoida joissakin mainituissa kyvyissä mahdollisesti ilmenneitä puutteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Suorituksessa on keskeiset arviointikriteerit huomioon ottaen useita huomattavia ansioita ilman näitä mitätöiviä puutteita.