Skip to main content

Sales Process and Tools (5 cr)

Code: KH00BS03-3001

General information


Enrollment
01.06.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Jouko Broman
Course
KH00BS03
No reservations found for realization KH00BS03-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- selittää henkilökohtaisenmyyntityön roolin yrityksessä ja kuinka ammattimaiset myyntihenkilöt suorittavat tehtäviänsä.
- toteuttaa myyntiprosessin eri vaiheet tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.
- analysoida asiakkaan ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja.
- käyttää erilaisia myyntimalleja ja myyntitaitoja eri myyntitilanteissa ja asiakassuhteen vaiheissa.
- rakentaa ja kehittää pitkäaikaisia asiakassuhteita yritysten (B-to-B) välisessä kaupankäynnissä arvonluonnin näkökulmasta

Objective

After completing the course, the student is able:
- to explain the role of personal selling and how professional salespeople are behaving
- to execute the different stages of the sales process in an effective and customer-oriented way
- to analyze buying behavior and buying processes
- to use appropriate sales models and sales skills in different sales situations and during the different stages of the relationship
- to create long-term customer relationships in B2B context from the value creation perspective

Content

Lectures, reflections individually or in teams. The given tasks will be based on Castleberry & Tanner: "Selling, building partnerships". Tasks will include individual reading, team discussions sharing individual thoughts, reflection in ppt format, which is there after presented during the class by each team respectively.

Materials

Kirjallisuus
Selling and sales management: Jobber & Lancaster. Pearson Education LTD 2015
The New Strategic Selling: Miller & Heiman. 3rd Edition
Selling, Building Partnerships: Castleberry & Tanner. McCrawHill Education 9th Edition 2014
Keki R Bother: Beyond Customer satisfaction to Customer Loyalty AMA New York 1996

Teaching methods

Luennot, ryhmäreflektiot. Tehtävät, jotka perustuvat Castleberry & Tannerin teokseen "Selling, Building Partnerships", sisältävät henkilökohtaisen perehtymisen, ryhmäkeskustelun, ryhmän neuvotteleman ja toteuttaman reflektoinnin, ja esityksen. Esitys perustuu yhdessä laadittuun ryhmäkohtaiseen PPT-esitykseen ja jokainen ryhmän jäsen esittää ennalta sovitun osan esityksestä

Exam schedules

Alustavasti viikolla 49 (1-4.12.)

Pedagogic approaches and sustainable development

Kuuntelu, keskustelu, mielipiteiden ja näkemysten yhteensovittaminen ja neuvottelu, yhteisesti hyväksyttyyn esitykseen sitoutuminen ja esitys yhdessä luokan edessä muiden ryhmien kommentoidessa.

Tavoitteena kehittää esittämisen rutiineja - opetellaan huomioimaan kohdeyleisö/yksilö. Harjoitellaan jäsentämään seuraavat keskeiset hyvän esityksen tekijät: 1) mitä sanotaan, 2) missä järjestyksessä sanotaan, 3) miten sanotaan. Opetuksen painotus esittämisen lisäksi kuuntelemisen opettelemisella. Teemana kysy - kuuntele, anna asiakkaan puhua.

Completion alternatives

Ei ole. Merkitkää tapaamiskerrat kalenteriinne sitovasti. Läsnäolo välttämätöntä kokonaishyödyn kannalta.

Student workload

03.09.2020 13.00 - 16.00 LEM_A314 (40 henkilöä)
01.10.2020 09.00 - 12.00 LEM_A317 (40 henkilöä)
29.10.2020 13.00 - 16.00 LEM_A317 (40 henkilöä)
26.11.2020 13.00 - 16.00 LEM_A317 (40 henkilöä)

Tapaamiskertoja 4, joista viimeisellä esitetään ryhmätöiden tulokset. Kolmella ensimmäisellä kerralla käymme läpi myyntiprosessiin liittyvää teoriaa ja materiaaleja luentojen muodossa keskustellen. Keskeisiä aiheita: myyntiprosessin vaiheet, BtoB myyntineuvotteluun valmistautuminen, myyntineuvottelu, ostajaorganisaation jäsenten roolit päätöksenteossa, asiakassuhteiden luominen, asiakaslojaliteetin merkitys ja lojaliteetin rakentamisen osatekijät.

Evaluation methods and criteria

Läsnäolo, aktiivisuus, ryhmätyö, loppukoe.

Failed (0)

Ei oltu läsnä, ryhmätyö tai loppukoe suorittamatta.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Läsnäolo 2-4 kertaa. Ryhmätyön sisältö puutteellinen ja esittämisessä ristiriitoja valmistellun materiaalin suhteen. Loppukokeesta 2 tai alle.

Assessment criteria, good (3-4)

Joka kerta paikalla. Osallistunut kysymyksin ja kommentein luentojen kulkuun. Ryhmätyön sisältö suunnitellun mukainen, mutta esitys ei vielä kaikin tavoin vakuuttava. Loppukokeesta 4 tai alle.

Assessment criteria, excellent (5)

Joka kerta aktiivisesti paikalla kysellen ja keskustellen. Ryhmätyön sisältö tavoitteiden mukainen ja esitys vakuuttava. Loppukokeesta 4 tai yli.

Further information

Loppukoe pidetään yhdessä sovittavana ajankohtana Joulukuun alkupuolella.

Go back to top of page