Skip to main content

Development work methods and design (5 cr)

Code: KU00BR36-3002

General information


Enrollment
04.08.2020 - 30.09.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.09.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Master's Degree Programme in Cultural and Media Entrepreneurship
Teachers
Liisa-Maria Lilja-Viherlampi
Pirita Juppi
Ilona Tanskanen
Milla Järvipetäjä
Eija Suikkanen
Teacher in charge
Pirita Juppi
Course
KU00BR36
No reservations found for realization KU00BR36-3002!

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

• Oman kehittämishankkeen kontekstit, opinnäyteprosessi ja siihen liittyvät keskeiset käytännöt yamk-opinnoissa (syyskuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tiedonhankinta kehittämishankkeessa (syyskuun lähijaksolla aloitustapaaminen, jota seuraa verkkokurssi, siten, että tehtävät suoritettuna 29.11.2020)
• Projektinhallinnan työkalut (lokakuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Tutkimusmenetelmien hyödyntäminen & tutkimusetiikka ja tietosuoja kehittämishankkeessa (marraskuun lähijakso ja oppimistehtävä)
• Kirjoittaminen ja viestintä kehittämishankkeessa (joulukuun lähijakso ja oppimistehtävä)

Objective

After completing this course, the students will be able to
• find and evaluate sources and information relevant for the development task
• construct a relevant conceptual framework for the development project
• apply project management tools in planning the development project
• write a research and data management plan
• consider ethical aspects and GDPR in their research and development work
• communicate of their development project and its results to different target groups through appropriate channels

Content

• Professional, theoretical and research contexts for individual development projects
• Information seeking and evaluation for the needs of the development project
• Applying project management tools in a development project
• The role of research in a development project
• Planning research data collection and management
• Ethical considerations and GDPR in research and development projects
• Writing and communications in research and development projects

Materials

• Ammattikorkeakoulujen opinnäytetöiden eettiset suositukset (2018): http://www.arene.fi/fi/arene/uutisia/ammattikorkeakoulujen-opinnaytetoiden-eettiset-suositukset
• Kulttuurialan tiedonhankinnan opas: http://libguides.turkuamk.fi/kulttuuriala
• Salonen, K., Eloranta, S., Hautala, T. & Kinos, S. 2017. Kehittämistoiminta ja kehittämisen menetelmiä ammatillisessa korkeakoulutuksessa. Turku: Turun ammattikorkeakoulu. http://julkaisut.turkuamk.fi/isbn9789522166494.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2012): Hyvä tieteellinen käytäntö http://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/HTK_ohje_2012.pdf
• Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Tutkimuseettinen neuvottelukunta (2019): Ihmiseen kohdistuvan tutkimuksen eettiset periaatteet ja ihmistieteiden eettinen ennakkoarviointi Suomessa https://www.tenk.fi/sites/tenk.fi/files/Ihmistieteiden_eettisen_ennakkoarvioinnin_ohje_2019.pdf
• Yhteiskuntatieteellinen tietoarkisto: Aineistonhallinnan käsikirja http://www.fsd.uta.fi/aineistonhallinta/fi/
• Turun AMK:n Tiedonhakijan oppaat soveltuvin osin http://libguides.turkuamk.fi/
• Lisäksi opettajien luentoalustukset sekä soveltuvin osin verkko-oppimisympäristössä (itslearning) listattua tutkimusetiikkaa käsittelevää ja tutkimusmenetelmäkirjallisuutta.

Teaching methods

Suomeksi
• Lähipäivät: Omien opettajien luentoalustukset, pienryhmäkeskustelut ja muut toiminnalliset aktiviteetit pienryhmissä lähijaksoilla.
• Itsenäinen etätyöskentely: Ohjeistetun kirjallisuuden lukeminen sekä oppimistehtävien tekeminen. Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla oppimateriaaliin perehtyminen ja tehtävien tekeminen.
• Verkkotyöskentely ryhmässä: oppimistehtävien tuotosten jakaminen ja vertaispalautteen antaminen keskustelualustalla.

Pedagogic approaches and sustainable development

Vaikka opiskelijoiden kehittämishankkeet toteutuisivat yksilötöinä, Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojaksolla työskennellään lähitapaamisissa ajoittain eri kokoisissa ja eri kokoonpanoilla muodostettavissa pienryhmissä. Lisäksi opiskelijat antavat toisilleen vertaispalautetta verkkokeskusteluissa itslearning-kurssialustalla. Opintojaksolla hyödynnetään myös yhteisopettajuutta.

Tiedonhankinnan perusteet -verkkokurssilla työskennellään verkossa, tehtävät tehdään itsenäisesti yksilötehtävinä.

Student workload

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen eli se edellyttää noin 135 tuntia opiskelijan työtä.
Työ koostuu suurimmaksi osaksi opiskelijan itsenäisestä työskentelystä lähijaksojen välissä:
• Tiedonhankinnan verkkokurssi 1 op = n. 27 tunnin työpanos
• Oppimistehtävä 1: Miellekartta omasta kehittämishankkeesta sekä toisten miellekarttojen kommentointi (syyskuussa, vaatii noin 12 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 2: Projektinhallinnan työkalujen soveltaminen oman kehittämishankkeen suunnitteluun (lokakuussa, vaatii noin 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 3: Aineistonhallinnan suunnitelma (marraskuussa, vaatii noin 20 tunnin työpanoksen)
• Oppimistehtävä 5: Tutkimus- ja kehittämissuunnitelman ensimmäinen versio (joulukuussa, vaatii noin 40 tunnin työpanoksen)

Further information

Kehittämistyön menetelmät ja suunnittelu -opintojakso pohjustaa opinnäytetyöhön kuuluvan kehittämishankkeen tekemistä. Opintojakson aikana opiskelija suunnittelee oppimistehtävien tukemana kehittämishankettaan ja kirjoittaa ensimmäisen version tutkimus- ja kehittämissuunnitelmastaan.

Suurin osa lähiopetuksesta toteutetaan yhteisesti Media- ja kulttuuriyrittäjyyden (YMEKUS20) ja Taiteen uudet kontekstit (YTAUKS20) -opiskelijoille.

Go back to top of page