Skip to main content

Editorial Work (5 cr)

Code: KU00BT08-3001

General information


Enrollment
20.05.2021 - 30.09.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2021 - 15.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Media Arts
Teachers
Antti Alanko
Johanna Ailio
Teacher in charge
Johanna Ailio
Groups
PMEDIS20jour
PMEDIS20jour
Course
KU00BT08
No reservations found for realization KU00BT08-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

OPINTOJAKSON TOIMINTATAPA
Opintojakso toteutetaan Tutkan toimituksessa. Opiskelijat toimittavat Tutkaa kahdessa ryhmässä. Julkaisuprosessi koostuu neljästä tilanteesta: ideointipalaveri, toimituspalaveri, välipurku ja julkaisupäivä, joka sisältää purkutilanteen. Opiskelijan on toimitusvuorollaan osallistuttava aktiivisena toimijana jokaiseen näistä. Palavereihin tai julkaisuun ei voi osallistua etänä, mikäli sovitaan läsnäoloa vaativasta toteutuksesta. Toimitusvuoron vaihtamisesta on sovittava hyvissä ajoin etukäteen sijaisen ja kyseisellä julkaisuviikolla vastuuvuorossa olevan opettajan sekä toimituspäälliköiden kanssa. Tutkassa toimitaan kuten työpaikalla.
TUTKAN KOHDERYHMÄ
Tutkan sisältö syyslukukaudella 2021 suunnataan Turun korkeakouluyhteisöille. Sen juttuaiheiden tulee olla yhteiskunnallisesti kiinnostavia ja nuorille aikuisille suunnattuja. Valtakunnallisista uutisaiheista pyritään löytämään paikallinen tai nuoria aikuisia kiinnostava näkökulma. Yksi juttuaiheista käsittelee kestävää kehitystä. Tutkan uutiset voivat olla myös valtakunnallista mediaa marginaalisemmista aiheista mutta niiden ote on aina asiallinen.

Tutkan seuraajakuntaan kuuluu myös mediavälineissä työskenteleviä ja johtavia journalisteja. Tutkassa julkaistut jutut antavat myös heille käsityksen tulevien toimittajien osaamisesta. Tutkan avulla opiskelijan on mahdollista koota näyteportfolio työnhakuunsa.

Uutisaiheiden vertailukohtana ovat YLE Turku, Turun Sanomat, ylioppilaslehtien tai YLEX-kanavan yhteiskunnalliset osiot.

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- monimediallisen toimitustyöskentelyn ja tuotantoprosessin
- tehdä laajaa journalistista tiedonhankintaa
- tuottaa uutisia monimediajulkaisuun
- työskennellä monimediajournalistisessa toimituksessa
- tuottaa ammattimaista journalistista sisältöä eri juttutyyppeinä ja erilaisin monimediallisin keinoin
- johtaa journalistista toimitustyötä ja tuotantoa
- hyödyntää sosiaalisen median vuorovaikutusta journalistisessa prosessissa

Content

Students work in a multi-media newsroom environment and publish their work to a real audience. The course includes newsroom meetings and the publication process. Students practice to acquire information and process it into a user-friendly form. They also market stuff on social media channels. Students lead the editorial work alternately with the teacher.

Materials

Itsleraning: Toimitustyö 2021

Teaching methods

Innovaatiokompetensseista opintojakso harjoituttaa oma-aloitteisuutta, kriittistä ajattelua, luovuutta, ryhmätyöskentelyä ja verkostoitumista.

Pedagogic approaches and sustainable development

Toimitustyöskentely:
TOIMITUSRYTMI JA RYHMÄJAKO
PE ideointipalaveri 9-11 / 12-14
MA 9-11 toimituspalaveri
KE 10-11 välipurku
TO 9-16 julkaisu ja purku
Ryhmäjako ja toimituspäällikkövuorot näkyvät itslearningissa.

Completion alternatives

Itsereflektiivinen portfolio, jossa opiskelija osoittaa hallitsevansa teksti-, kuvareportaasi- ja videojournalismin. Portfolioon keirjoitetaan myös kuvaus toimituspäällikön tehtäviä vastaavasta työskentelystä.

Student workload

Opiskelija toteuttaa neljä julkaisukelpoista journalistista juttua Tutkaan ja työskentelee kerran toimituspäällikkönä. Jokainen opiskelija osallistuu siis viiteen eri julkaisuun.
Juttutyypit:
- Kaksi tekstijuttua: Jokaisessa tekstivetoisessa jutussa on oltava etusivun otsikko, ingressi sekä mielekäs julkaisukuva, tekstijutussa vähintään 2 kuvaa. Haastatelluista henkilöistä pyritään saamaan jokaisesta julkaisukelpoinen kuva. Tekstijutun maksimimerkkimäärä on 3000.
- Kuvareportaasi: toteuttaa ennalta harkittua teemaa ja sisältää myös mielekkäät kuvatekstit.
- Video: voi olla mobiililla toteutettu. Videouutisen enimmäispituus on 2 min. Videouutisen haastateltavien nimet ja tittelit sekä videon tekijätiedot sijoitetaan jutun sisään Tutkan tekstiplanssina.

Juttu on hyväksytty julkaisukelpoiseksi vasta, kun opettaja on sen hyväksynyt, ja kun opiskelija on itse päivittänyt oikeassa muodossa kaikkine elementteineen Tutkan julkaisujärjestelmään. Opiskelija tuottaa itse kaikki juttunsa elementit (teksti, kuvat, video, audion). Jotta juttu voidaan julkaista pääuutisena, sen etusivun valokuvan on oltava hyvä.

Kun kaikki neljä juttua ja toimituspäällikkövuoro on täytetty, opiskelija kokoaa jutuistaan portfolion, johon linkittää Tutkasta julkaistut jutut ja analysoi itse jokaisen niistä sekä kirjoittaa selostuksen ja arvion työstään toimituspäällikkönä. Tämän lisäksi opiskelija kirjoittaa arvion omasta työskentelystään ja antaa palautetta Tutkasta kokonaisuutena. Portfolion pituus on 2000–4000 merkkiä. Portfolio palautetaan Optimaan sille varattuun paikkaan 15.12. klo 9:00 mennessä arviointia varten.

TOIMITUSPÄÄLLIKKÖVUORO
Toimituspäälliköt vetävät julkaisua edeltävän viikon perjantaina ideointipalaverin omalle toimitusryhmälleen. Opettaja ei osallistu tähän palaveriin. Aika n merkitty lukujärjestykseen ja sille on varattu tila. Toimituspäälliköt johtavat myös toimituspalaveria, jossa ohjaava opettaja on paikalla. Siellä he jakavat keskenään opiskelijatoimittajat vastuulleen niin, että kukin auttaa vastuullaan olevia saamaan jutun valmiiksi perjantain julkaisuun mennessä. Toimituspäällikön on koko ajan tiedettävä, mikä on juttujen tilanne ja hän pitää yhteyttä ohjattaviinsa. Hän on vastuussa oman ryhmänsä juttujen valmistumisesta aikataulussa.

Julkaisupäivänä toimituspäälliköt päättävät yhdessä ohjaavan opettajan kanssa juttujen julkaisupaikan Tutkassa. Julkaisun jälkeen pidetään purku, jossa keskustellaan jokaisen jutun kohdalla lyhyesti seuraavista asioista:
- Jutun uutisarvo ja mielenkiintoisuus
- Otsikoinnit, ingressit, oikeakielisyys ja kielen lennokkuus, valokuvien laatu ja mielekkyys
- Videon tekninen ja ilmaisullinen toteutus
- Haastateltavien rooli osana juttua
- Jäikö jotakin oleellista puuttumaan? Olisiko jotakin turhaa voinut jättää pois?
Perjantain nopean purun lisäksi jokainen opiskelija saa julkaisupäivän aikana palautetta ohjaavalta opettajalta.

Evaluation methods and criteria

Opiskelija palauttaa kaikki juttunsa porfoliossa, jonne on linkittänyt ne. Opettajat arvioivat portfolion jutut ja kokonaisuuden.

Failed (0)

Tehtävistä puuttuu osa tai ne on toteutettu julkaisukelvottomasti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija tuo valmistellun juttuidean toimituspalaveriin ja huolehtii sen saattamisesta julkaistavaksi aikataulun mukaan. Jutussa on selvä kärki, järkevä otsikko ja nosto. Se täyttää julkaistavalle jutulle asetetut muoto- ja sisältövaatimukset: Juttutyyppi on tilatun mukainen, sisältö noudattaa journalistin ohjeita ja on uutismainen. Jutussa esiintyy journalistinen tasapaino, ja jutulla on näkökulma. Opiskelija osallistuu palautekeskusteluihin purkutilanteissa. Hän hoitaa toimituspäällikkötyöskentelyn tehtävät vaaditulla tavalla.

Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija esittelee huolellisesti valmistellun juttuidean ja huolehtii omatoimisesti sen julkaisemisesta aikataulun mukaan. Juttutyyppi noudattaa hyvin tilattua, jutulla on selkeä näkökulma ja sen kärki on kiinnostava ja otsikko houkutteleva. Jutun tekninen ja sisällöllinen anti on hyvä ja sillä on selkeä näkökulma. Opiskelijan osallistuminen palavereihin on aktiivista ja hänen panoksensa ryhmälle on merkittävä. Toimituspäällikkötyöskentely osoittaa vastuullisuutta ja aktiivisuutta sekä muiden jutuista annetut arvioinnit ovat rakentavia ja huolellisia.

Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija esittelee omaperäisen ja houkuttelevan juttuidean toimituspalaverissa. Hän julkaisee juttunsa taitavasti ja mahdollisesti auttaa myös muita julkaisussa. Jutun kärki, otsikko ja nosto ovat erinomaiset ja herättävät käyttäjässä uusia ajatuksia ja erityisen kiinnostuksen perehtyä juttuun. Jutun sisältö osoittaa perusteellista tiedonhankintaa, tai sen haastateltavat ovat aiheen kannalta erityisen merkittäviä henkilöitä. Jutun näkökulma on omaperäinen tai erityisen kiinnostava. Jutun tekninen toteutus on luova ja erinomainen. Opiskelijan aktiivisuus palavereissa on merkittävää, hän on ryhmän kantava voima. Toimituspäällikkötoiminta on hyvin vastuullista ja omatoimista. Muiden jutuista annetut arvioinnit osoittavat paneutumista juttuideoihin ja antavat opetuksellisesti merkittäviä havaintoja tai parannusehdotuksia.

Jutun myöhästyminen julkaisupäivästä muusta kuin opettajien hyväksymästä syystä aiheuttaa ko. jutun osalta arvosanan laskun yhdellä numerolla.

Go back to top of page