Engineering and Finnish as a Second Language 3 (B2) (5 cr)
Code: TE00BH29-3001
General information
- Enrollment
- 28.01.2019 - 14.06.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2019 - 30.09.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Higher education preparatory program for immigrants
- Teachers
- Riikka Sandberg
- Course
- TE00BH29
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla vahvistetaan ammatillisen sanaston ja keskeisten rakenteiden hallintaa, mikä valmistaa opiskelijaa oman alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä. Lisäksi perehdytään tekniikan alan valintakokeista tuttujen sanallisten tehtävien suomen kieleen ja harjoitellaan korkeakoulussa tarvittavia kirjoitus- ja esiintymistaitoja. Kurssilla opiskellaan sekä itsenäisesti että pienryhmissä, ja opettaja on mukana lähes jokaisessa verkkotapaamisessa. Opiskelija saa palautetta jokaiselta opiskeluviikolta.
Kurssin aiheet
vko 32: Perustelemisen taito (5.8. - 11.8.)
vko 33: Työturvallisuus (12.8. - 18.8.)
vko 34: Keksinnöt (19.8. - 25.8.)
vko 35: Asiantuntijat ja ajankohtaiset uutiset (26.8. - 1.9.)
vko 36: Tekniikan alan valintakokeiden kieli (2.9. - 8.9.)
vkot 37 - 38: Ongelmanratkaisu (9.9. - 22.9.)
vko 39: Presentaatioharjoitus (23.9. - 29.9.)
Objective
The students deepen their knowledge of technology and its concepts as well as their Finnish language skills to be able to participate in written and oral communication situations in higher education in engineering. The students can search for information and produce clear and structured speech and writing about field-related topics. The students are familiar with the student admissions procedure in the higher education studies of the field. They can also describe their own competences. Finnish language proficiency level: B1.2–B2 (CEFR).
Content
The course offers the students the chance to expand their knowledge of text types in the field, to write different texts and to practice presentation skills. It also includes information about critical literacy and argumentation skills. During the course, the students learn to analyze, combine and summarize information from different sources. The course strengthens the students’ command of technical terminology and essential grammatical structures.
Materials
Materiaali on kaikille ilmainen ja saatavilla Moodle-työtilassa.
Teaching methods
Opiskelija toimii pääasiassa Moodle-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä viikoittain verkkotapaamisissa.
Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.
Opiskelijat harjoittelevat niin kirjallista kuin suullista ilmaisua sekä palautteen antamista ja vastaanottamista.
Opiskelijat hakevat tehtäviä varten tietoa verkosta sekä lähikirjastosta, jotta tiedonhakutaidot karttuvat.
Exam schedules
-
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien, englannin kielen opettajan ja matematiikan opettajan yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen. Kurssilla annetaan runsaasti palautetta.
Completion alternatives
-
Student workload
Opiskelua 16h viikossa sisältäen yhden (1h) Skype-tapaamisen.
Oppimistehtävät tehdään Moodlessa. Tehtävät sisältävät mm. tiedonhakua ja kirjoittamista. Skype-tapaamisissa tehdään erilaisia keskustelutehtäviä sekä presentaatioharjoituksia.
Osaan tehtävistä sisältyy itsearviointia / reflektointia sekä palautteen antamista.
Teemakohtaiset tehtävät ja aikataulu julkaistaan Moodlessa.
Evaluation methods and criteria
Tehtäväkohtainen arviointi joka viikko asteikolla 0 - 3.
Kurssin arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät, jotka arvioidaan asteikolla 0–3.
Arvioitavia oppimistehtäviä ovat mm.:
- Moodle-tehtävät (Kieli-info)
- Kirjoitustehtävät
- Keskustelutehtävät
- Presentaatio ja havaintomateriaali
- Palautetaidot.
Opintojakson arviointi oppimistehtävien keskiarvon mukaan asteikolla 1 - 5.
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Qualifications
Minimum language proficiency level B1.2 in Finnish.
Further information
Opintojakso sisältää verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset ovat kerran viikossa klo 8–16 välillä, pääsääntöisesti aina samana päivänä samaan aikaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti. Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.2.