Skip to main content

Engineering and Finnish as a Second Language 3 (B2) (5 cr)

Code: TE00BH29-3002

General information


Enrollment
01.02.2020 - 15.05.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.05.2020 - 26.06.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Arts Academy
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
5 - 20
Teachers
Tiina Hirard
Sirpa Rajala
Tiina Ferm
Teacher in charge
Tiina Hirard
Course
TE00BH29
No reservations found for realization TE00BH29-3002!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskelussa tärkeisiin tekstilajeihin kuten tieteellisiin artikkeleihin ja opinnäytetöihin. Samalla harjoitellaan tiedonhakua, lähdekriittisyyttä, argumentointia sekä tiedon analysoimista, yhdistämistä ja tiivistämistä eri lähteistä. Lisäksi tutustutaan aikaisempaan tekniikan alan valintakoemateriaaliin ja työsuhdeasioihin Suomessa sekä opitaan sanoittamaan omaa osaamista. Suomen kielen opinnoissa keskitytään opintojakson aihepiireihin liittyviin käsitteisiin ja aikaisempaa vaativampiin kielen rakenteisiin. Opiskelussa kehitetään kielen kaikkia eri osa-alueita.

VKO 19: Kansainvälinen ilmastopolitiikka
VKOT 20-21: Tieteellisiä artikkeleita
VKOT 22-23: Alan opinnäytetöitä
VKO 24: Oman osaamisen sanoittaminen
VKO 25: Työssä Suomessa
VKO 26: Kohti tulevaisuutta

Objective

The students deepen their knowledge of technology and its concepts as well as their Finnish language skills to be able to participate in written and oral communication situations in higher education in engineering. The students can search for information and produce clear and structured speech and writing about field-related topics. The students are familiar with the student admissions procedure in the higher education studies of the field. They can also describe their own competences. Finnish language proficiency level: B1.2–B2 (CEFR).

Content

The course offers the students the chance to expand their knowledge of text types in the field, to write different texts and to practice presentation skills. It also includes information about critical literacy and argumentation skills. During the course, the students learn to analyze, combine and summarize information from different sources. The course strengthens the students’ command of technical terminology and essential grammatical structures.

Materials

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö Optimasta. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Artikkelit ja raportit
- Opinnäytetyöt
- Erilaiset verkkosivut ja videot (esim. työelämään.fi)
- Opettajien oma materiaali

Teaching methods

Opiskelu toteutuu Optima-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja alan tuntemuksen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, ja opiskelijaa ohjataan tutustumaan alaan esim. tutkimuksen ja raporttien kautta. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri tekniikan alojen suomen kieleen.

Student workload

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1, vko 19,
Kansainvälinen ilmastopolitiikka

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Tekstinymmärtäminen: ilmastosopimukset ja -sitoumukset
- Tekstinymmärtämis- ja kirjoitustehtävä: EU:n ilmastopolitiikka
- Keskustelutehtävä ilmastopolitiikasta
- Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla

TEEMA 2, vkot 20-21,
Tieteellisiä artikkeleita

Yhteensä n. 35 h, joista verkkotapaamisia n. 10 h
- Tekstinymmärtämistehtävä: tieteellinen artikkeli
- Tutkimusanalyysi
- Posteriesitys tutkimuksesta
- Monivalintatehtävä artikkeliaiheesta
- Kielioppitehtävä: temporaalinen lauseenvastike
- Esitys tutkimusideasta

TEEMA 3, vkot 22-23,
Alan opinnäytetöitä

Yhteensä n. 35 h, joista verkkotapaamisia n. 10 h
- Tutustuminen opinnäytetyön prosessiin
- Opinnäytetöiden tutkimusanalyysejä
- Esitys opinnäytetyöstä
- Oppimispäiväkirja
- Kielioppitehtävä konjunktioista
- Essee tiedon luotettavuudesta

TEEMA 4, vko 24,
Oman osaamisen sanoittaminen

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- SWOT-analyysi omasta osaamisesta ja jatkopolusta
- Visuaalinen CV / video-CV

TEEMA 5, vko 25,
Työssä Suomessa

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Kirjoitustehtävä: työelämä Suomessa
- Käsitteiden määrittely
- Referaatti uutisesta

TEEMA 6, vko 26,
Kohti tulevaisuutta

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Kielioppikertaus
- Harjoitusvalintakoe

Evaluation methods and criteria

Arvioitavat tehtävä:
VKO 19: Keskustelu ilmastopolitiikasta; Kielioppitehtävä: -miseksi, -malla
VKOT 20-21: Tutkimusanalyysi; Posteriesitys tutkimuksesta; Kielioppitehtävä temporaalisesta lauseenvastikkeesta
VKOT 22-23: Esitys opinnäytetyöstä; Essee tiedon luotettavuudesta
VKO 24: Visuaalinen CV / video-CV
VKO 25: Referaatti uutisesta

Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2. HUOM. Essee tiedon luotettavuudesta, opettaja-arviointi asteikolla 0-4.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan yleensä asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;

Failed (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Qualifications

Minimum language proficiency level B1.2 in Finnish.

Further information

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.2.

Go back to top of page