Ideating (5 cr)
Code: TE00BX12-3004
General information
- Enrollment
- 11.12.2021 - 09.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2022 - 31.05.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- RDI portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 20
- Degree programmes
- Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
- Teachers
- Mervi Vuolas
- Teacher in charge
- Mervi Vuolas
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Groups
-
KMMMODIdeointiKonseptointiJaPrototypointiKMM Ideointi, konseptointi ja prototypointi
- Small groups
- Pienryhmä 1
- Course
- TE00BX12
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija osaa käyttää luovan ideoinnin menetelmiä sekä soveltaa kokonaisvaltaista ja käyttäjälähtöistä muotoilullista ajattelua uusien suunnittelumahdollisuuksien etsimisessä.
Luovuus
Megatrendit ja skenaariot
Visioiva konseptointi
Ideoinnin menetelmät
Prototypointi ideoinnissa
Objective
Students are able to use creative ideation methods and apply comprehensive and user-oriented design thinking to find new design opportunities.
Content
The module consists of the following components:
- Creative thinking and ideating methods
Materials
https://sitra.fi
https://media.sitra.fi/2019/01/07145732/heikot-signaalit-tulevaisuuden-avartajina.pdf
Keinonen, Turkka & Jääskö, Vesa. (2003) Tuotekonseptointi. Teknologiateollisuus ry. Helsinki.
Kokkonen, Ville et al. (2005) Visioiva tuotekonseptointi: työkalu tutkimus- ja kehitystoiminnan ohjaamiseen. Teknologiateollisuus ry. Hollola.
Dorst, Kees, 2016: Frame innovation - Create new thinking by Design (e-book)
Sanders, Stappers. (2014) Convivial Toolbox – Generative Research for the front end of Design. BIS Publisher.
Curedale. (2013) 50 Brainstorming Methods for team and individual ideation. Design Community Collage Inc.
Muuta kirjallisuutta
Milton, Rodgers. (2013) Research methods for product design. Laurence King Publishing.
Crucq-Toffolo, Knitel. (2016) Concept code – How to create meaningful concepts. BIS Publisher.
VanPatter, Pastor. (2016) Innovation methods mapping. Humantific Publishing.
Phillips. (2012) Creating the perfect design brief – How to manage design for strategic advantage. Allworth Press.
Liedtka, King, Bennett. (2013) Solving Problems with Design Thinking, 2013. Columbia University Press.
Koivisto, Säynäjäkangas, Forsberg. (2019) Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Satu Miettinen (toim.). (2021) Muotoilun avaimet älykkääseen teollisuuteen ja liiketoiminnan ketterään kehittämiseen. Teknologiateollisuus
Teaching methods
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen
Harjoitustyöt ja projektityö
Itsenäinen ja ohjattu työskentely
Kontakti - ja etäopetus työjärjestyksen mukaisesti. Lähipäivät perjantaisin. Etäillat ti-ke-to.
Yksilö- ja pienryhmätehtävät
Exam schedules
-
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka
Oppimisalustana itsLearning
Completion alternatives
-
Student workload
Harjoitustyöt
Yksilö- ja ryhmätyöskentely
1op = 27h opiskelijantyötä, 5 op = 135h opiskelijan työtä, joka koostuu sekä kontakti- että etäopetuksesta työjärjestyksen mukaisesti sekä itsenäisestä opiskelusta.
Lähipäivät perjantaisin. Etäillat ti-ke-to.
Evaluation methods and criteria
Suoritusten laatu, työskentely ja vastuunotto.
Jatkuva palaute
Itse- ja vertaisarviointi
Myöhässä palautetut tehtävät alentavat arvosanaa.
Failed (0)
Sovittuja tehtäviä ei ole palautettu, tai niitä ei ole tehty hyväksytyllä tavalla.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Pääosa tehtävistä on tehty, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti.
Assessment criteria, good (3-4)
Kaikki tehtävät on suoritettu hyvin ja huolellisesti. Työskentely on ollut vastuullista.
Assessment criteria, excellent (5)
Tehtävät on tehty hyvin huolellisesti ja osallistuminen on ollut hyvin rakentavaa. .