Skip to main content

Nutrition in Physiotherapy (3 cr)

Code: TH00BD89-3005

General information


Enrollment
02.12.2020 - 31.12.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 25
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Johanna Kurtti
Course
TH00BD89
No reservations found for realization TH00BD89-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

3 op: I-osa tammi-helmikuussa 2021 2 op ja II-osa huhti-toukokuussa 2021 1 op.
Sisältö: Ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien sekä vajaaravitsemuksen ehkäisyssä. Lisäksi ravintoaineet ja niiden tehtävät sekä ravitsemus eri ikäkausina. II-osassa keskeisinä teemoina ovat mm. sydänterveyden edistäminen ja vajaaravitsemuksen huomioiminen kuntoutustyössä.

Objective

The student is able to
• desricbe the importance of nutrition in promoting health and treating diseases in populations of different ages,
• take advantage of nutrition-related knowledge in rehabilitation,
• support the client to make nutritional choices that support their ability to function by using Finnish nutrition recommendations,
• describe the basics of nutrition and nutrition physiology,
• describe the importance of nutrition in for example prevention of malnutrition and common diseases,
• identify the special nutritional needs related client’s diseases.

Content

Nutritionally recommended diet for health promotion and prevention of parental diseases and malnutrition, nutrition and diseases, nutrition and clients in different ages.

Materials

I-osa: tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä lähiopetustunnilla.
Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014.

II-osa: oppimateriaali käsitellään tarkemmin ensimmäisellä opetustunnilla.

Teaching methods

Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä oppimistehtävinä sekä tenttinä. Kurssi toteutetaan Optima-alustalla.

Student workload

3 op, 81 tuntia opiskelijan työtä (I-osa 2 op = 54 tuntia opiskelijan työtä ja II-osa 1 op = opiskelijan työtä 27 h)

Evaluation methods and criteria

Numeerinen arviointi: HYL-K5

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
• käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
• tunnistaa luotettavia tietolähteitä.

Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
• toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
• tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä.

Assessment criteria, good (3-4)

Tieto ja tiedon hankinta:
• erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
• erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
• hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
• perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
• käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä.

Assessment criteria, excellent (5)

Tieto ja tiedon hankinta:
• käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita,
• hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.

Taidot ja niiden kehittyminen:
• toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
• vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa,
• soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
• työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
• arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
• toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen

Qualifications

No preceding knowledge

Go back to top of page