Basic in Physiotherapy (5 cr)
Code: TH00BD90-3004
General information
- Enrollment
- 15.11.2019 - 13.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 31.07.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Kaarina Rajala
- Satu Takala
- Juho Korpi
- Pirjo Pennanen
- Taina Vahtera
- Scheduling groups
- AVOFYSIK20 (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- AVOFYSIK20
- Course
- TH00BD90
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ensiapu: Ensiapuharjoitukset lähipäivä 13.1. 2020 klo 8.15-15.45
Aseptiikka ja mikrobiologia: 13.1. 15-15.45 ohjeistus verkkotyöskentelyyn/itsenäiseen työskentelyyn ja kirjalliseen tehtävään.
Tarkemmat ohjeet lähteineen ovat Optimassa/Kaarina Rajala
___________________________________________________________________________
Fysioterapian osuus / Juho ja Satu
Itsenäinen opiskelu verkossa:
Info: työhön tutustuminen / Juho
Verkkoluento: fysioterapian keskeisiä käsitteitä https://youtu.be/yCdF4Qk34pw
Verkkoluento: moniammatillisuus https://youtu.be/a0wRUrlibzY
Verkkoluento: dokumentointi https://youtu.be/4ZzIcZc3P5Q
Työhön tutustuminen 2x7h itse valitussa paikassa
Vko 4 ti 21.1. klo 8-12 /Satu Takala
- Orientaatio opintojaksolle. Tehtävät, jakaantuminen oppimistyöryhmiin, arvioinnit; oppimispäiväkirja, ryhmätyötyöskentely, oppimispäiväkirjan pito koko opintojakson ajan: kaikesta sisällöstä oman oppimisen reflektointi.
- Fysioterapia ammattina: ammatin taustaa, erottuminen muista terveysalan ammateista. Lainsäädäntö.
Fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat
Suomen Fysioterapeutit
European Region of the World Confederation for Physiotherapy (ERWCPT)
World Confederation for Physical Therapy (WCPT)
WCPT guideline for standards of physical therapy practice
Fysioterapeutin suoravastaanotto (SF raportti 2018 + Jyväskylän tutkimukset)
- Tutkimustehtävä ja tiedonhakutehtävä: Etsi jokin fysioterapeutin ydinosaamisalueeseen liittyvä tutkimus ja raportoi se lyhyesti. Palautus paperiversiona seuraavalle tunnille.
Vko 5 ti 28.2. klo 10-12 / Satu Takala
Parityöskentelynä tutkimustehtävän referointi.
Luentoa sekä ryhmätyöskentelyä. Fysioterapian keskeiset käsitteet: työn asiakasprosessit (fysioterapiaprosessi). Terveysalan ja fysioterapian eettiset periaatteet. Työn terapianäkökulman tuomat erityispiirteet.
Ryhmätyöskentelyohjeet Learning cafe -työskentelyä varten: Jokainen ryhmä (6 ryhmää) tutustuu omaan aiheeseensa (fysioterapeutin ydinosaaminen - opas ja mahdolliset omat tiedonhaut) ja valmistelee lyhyen PowerPoint -esityksen (n.20min) ti 4.2 tunneille esim.verkkotyöskentelynä (palautus etukäteen opettajalle paperiversiona ma 3.2.). Jokainen tutustuu muiden aiheisiin itsenäisesti oppaasta. Ma 3.2 pidetään Learning cafe -kiertopisteharjoittelu ryhmissä em.aiheista (paitsi ryhmän omasta), jonka jälkeen ryhmä tutustuu muiden tuotokseen omasta aiheesta ja tekee siitä lyhyen suullisen yhteenvedon/palautteen, jonka esittely tehdään oman esityksen ohessa (+10min).
Aiheet: Tutkimis- ja arviointiosaaminen, ohjaus- ja neuvontaosaaminen, terapiaosaaminen, eettinen osaaminen, yhteiskuntaosaaminen.
(Teknologiaosaaminen Kunnonkodin yhteydessä)
Vko 6 ma 3.2. klo 12-16 / Satu Takala
Asiakkaan ja fysioterapeutin yhteistyö: ft = muutosprosessin asiantuntija. Persoona työvälineenä, kommunikointi/vuorovaikutus/ fyysinen kontakti asiakkaisiin.
GAS; SMART
Learning cafe -kiertopistetyöskentely 5 x 10min fysioterapian ydinosaamisalueista.
ti 4.2. klo 12-16 / Satu Takala
Learning cafe -työskentelyn esitykset 6 x 30min (tarvittaessa jatketaan ti 11.2.)
Opponoinnin palauttaminen seuraavalla tunnilla.
ma 10.2 klo 8-12 /Satu Takala
Esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen; Kunnonkotiin tutustuminen.
Reflektointi oppimispäiväkirjaan.
ti 11.2. klo 8-12 / Satu Takala
Kurssin yhteenveto
Fysioterapiatiede
Fysioterapia tieteenä ja näyttöön perustuva toiminta (EBP määritelmä ja prosessi, tutkimustyypit, laadullinen ja määrällinen tutkimus, näytön pyramidi)
Tutkimusten tulkinta perusteet (PICOS, tilastolliset peruskäsitteet, tutkimuksen tiivistelmän ymmärtäminen)
Käsitteet reliabiliteetti & validiteetti
luotettavan mittaamisen ja testaamisen periaatteet (rinnakkain terveyskunnon arviointi jakson kanssa)
vk 19 4h Juho Työhön tutustumisen purku
Objective
The student is able to
• describe the national and international physiotherapy lines of development,
• recognize the values, norms and ethical principles guiding the physiotherapy activity and the starting points of profession: physiotherapy as a process, client-centered and evidence-based work,
• explain key concepts of physiotherapy,
• identify different physiotherapy models,
• describe the role of physiotherapist in social, health, sports and rehabilitation systems,
• act in the event of an accident and in smaller casualties,
• identify the risk factors in infections and be able to act according to fundamental principles of aseptics.
Content
Theoretical basic of physiotherapy: the national and international development lines of physiotherapy, ethical principles, basic physiotherapy concepts, physiotherapy as a field of science and evidence-based work, physiotherapy models, role of physiotherapist, personality as a working tool, client-centered way on thinking, communication skills and dialogue.
First aid and aseptic: Acting in emergency situations, first aid and resuscitation, shock situations, infectious diseases and risk factors, basic principles of aseptic
Materials
Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
Muu Optimassa osoitettu materiaali.
Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet
Teaching methods
-käytännön harjoitukset
-itsenäinen työskentely ja raportointi pienryhmissä
- Tiimioppiminen: tiedon rakentaminen yhdessä ja yhteisössä pienryhmässä ajatuksia jakaen.
Fysioterapia-ammatin kansallisten ja kansainvälisten perusteiden ja lähtökohtien parissa työskennellen opiskelija vahvistaa ja toisaalta muuttaa käsitystään tulevan ammattinsa perusteista.
- Luennot
- Kokemuksellinen oppiminen: Kunnonkotiin tutustuminen
Pedagogic approaches and sustainable development
Ensiapu: käytännön ensiapuharjoitukset
Mikrobiologia ja aseptiikka: Itsenäinen työskentely ja kirjallinen raportti pienryhmissä
Fysioterapia: Itsenäinen oppimistyöskentely, reflektio muiden kanssa: Opiskelijat työstävät sisältöjä ja rakentavat esityksen itsenäisesti ja pienryhmissä opettajan ohjauksessa.
Completion alternatives
Mikäli opiskelijalla on voimassa oleva ea1 tai ea 2 kortti osoittaa, niin hätäensiavusta voi hakea sisäistä hyväksilukua suoraan opettajalta./ Kaarina Rajala
Student workload
Ensiapu 0.5 op
Mikrobiologia ja aseptiikka 0.5 op
Fysioterapian osuus:
Ryhmätyö: Pienryhmät työskentelevät kukin oman teemansa parissa ja rakentavat sekä esittävät (ammatillisen esittämisen harjoittelu) muulle ryhmälle sisällöt (Powerpoint). Näin johdatetaan koko ryhmä aiheeseen.
Opiskelija valmistautuu ennakolta aiheiden käsittelyyn perehtymällä asiaa koskevaan oppimateriaaliin ja opiskelijoiden esityksiin.
Opponointi: suullisesti esitystilanteen yhteydessä.
Vertaisarviointi: kirjallisesti ohjatulla lomakkeella (Optimassa). Tallennus Optimaan viim. 1vrk oman ryhmän esityksen jälkeen.vaikutus arviointiin: +- 0,6
Oppimispäiväkirja:Tallennus optimaan ja palautus opettajalle paperiversiona viimeistään viikolla 8 (ma/ti)
Työhön tutustuminen ja sen purkuun liittyvät tehtävät
Assessment criteria, approved/failed
Oppimispäiväkirja: hyväksytty – täydennettävä
Voi muuttaa loppuarvosanaa +/- 0.6 numeroa
Ryhmätyö arvioidaan numeerisesti, opettajan arviointi 50% (0–5). Oman pienryhmän vertaisarviointi 25% Opiskelijan itsearviointi 25%
Evaluation methods and criteria
Ensiapu: läsnäolovelvollisuus käytännön harjoituksissa 100%
Mikrobiologia ja aseptiikka: Kirjallinen pienryhmätehtävä hyv/hyl
Fysioterapia:
Kirjalliset tehtävät ovat opintojakson arvioitavia suorituksia.
Fysioterapeutin ydinosaaminen -oppaan ryhmätöiden palautus sovitusti. Tehtävä on tenttiä vastaava suoritus.
Oman pienryhmän kirjallinen vertaisarviointi on myös yksi suoritus. Palautus sovitusti.
Qualifications
No preceding knowledge