Skip to main content

Examination of the Client´s Pain and Affecting on Pain (4 cr)

Code: TH00BE02-3001

General information


Enrollment
02.05.2019 - 31.08.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2019 - 31.12.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Esa Bärlund
Anu Granberg
Scheduling groups
PFYSIS18 A1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
PFYSIS18 A2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
PFYSIS18 B1 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
PFYSIS18 B2 (Size: 15 . Open UAS : 0.)
Small groups
PFYSIS18 A1
PFYSIS18 A2
PFYSIS18 B1
PFYSIS18 B2
Course
TH00BE02
No reservations found for realization TH00BE02-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Anun Granberg:
VKO 35: Opintojakson orientaatiotunti: sisältö, toteutustapa, aikataulutus. Teorian alustuksen aloitus. A & B ryhmät yhdessä (2h)
VKO 36 & 37: itsenäistä opiskelua kipuilmiöön liittyen (KIPU -kirja, Explain pain -kirja, sovitut artikkelit)
Retrain -pain.org verkkokurssiin liittyvä tehtävä (palautus 16.9 mennessä Optimaan)
VKO 38: Keskusteleva lähiopetus aiheena kipuilmiö: mm. kipukokemus, kivun luokittelu, arviointi, biopsykososiaalinen lähestymistapa, A & B ryhmät yhdessä (4h)
VKO 40: Keskusteleva lähiopetus aiheena fysikaalinen terapia (pinta- ja syvälämpöhoidot): A & B ryhmät yhdessä (2h)
A ja B ryhmillä oma toteutus: keskusteleva lähiopetus mm. case -työskentelyn kautta (4h)
(tenttimateriaalina olevat artikkelit ennakkomateriaalina)
VKO 41: Fysikaalinen terapia: pintalämpöhoitojen käytännön harjoittelu (3h / per ryhmä) ryhmä 1/4 jaettuna. Valmistaudu tälle tunnille perehtymällä vkon 40 lähiopetuksen materiaaleihin.
VKO 45: A & B ryhmä yhdessä: osaamisennäytön ryhmäjako ja ohjeistus (1h)
Esa Bärlund: Fysikaalinen terapia / elektroterapia mm. TENS

Objective

The student is able to
• explain the pain as phenomena from the bio-psycho-social perspective by utilizing the knowledge of physiology,
• assess the amount and quality of pain as an individual experience,
• identify the special features of the interaction and therapeutic relationship associated with pain client and support the pain client to find their resources and improve their quality of life,
• explain the physiotherapeutic means to influencing pain as well as the possibilities and limitations of their use as a part of multiprofessional care of pain client,
• design, implement and apply safely physical therapy using among other things technology and evaluating their effectiveness as part of physiotherapy.

Content

Pain as a phenomenon, the meaning of therapeutic relationship of pain client, pain evaluation, physiotherapeutic means to effect on client’s pain experience, the influence mechanisms, indication and limitations of the surface and deep heat and electricity and the safe implication methods

Materials

Kirjat:
- Kalso E ym. (toim.) 2018. Kipu. Terveysportti. Oppiportti. (Kipu, neljäs uudistettu painos, 2018 tai e-aineistosta verkkokirjana). Osiot:II "Kivun fysiologia ja mekanismit", III "Kivun luokittelu, epidemiologia ja kustannukset", IV "Kipupotilaan tutkiminen" (täydentyy) VI Akuutti kipu, VII Neuropaattiset kivut...
- Buttler D, Moseley L. 2013. Explain Pain. 2013. Second Edition.
- ELECTROPHYSICAL AGENTS - Contraindications And Precautions: An Evidence-Based Approach To Clinical Decision Making In Physical Therapy. (2011). Physiotherapy Canada. Physiotherapie Canada, 62(5), 1-80.
- Robertson V, Ward A, Low J ja Reed A. 2006. Electrotherapy Explained. Principles and Practice. Fourth Edition. (saatavilla e-kirjana Finnasta) Luvut 3,6,9 ja 10.
TENTTIIN: 1) Kalso E ym. (2018) yllä mainitut luvut 2) Explain pain -kirja
ARTIKKELIT:
TENTTIMATERIAALIA (artikkelit 1-5):
1) Luomajoki H. 2018. Kipumallit ja kipumekanismit. Manuaali 1/2018.
2) Lausmaa M. & Holopainen R. 2018. Yksilöllinen biopsykososiaalisesti orientoitunut kivun hoito. Manuaali 1/2018.
3) Ojala T. 2014. Kipu kokemuksena on haaste fysioterapialle. Fysioterapia 2/2014
4) Luomajoki H. 2014. Psykososiaaliset tekijät TULE-kipuisilla. Fysioterapia 2/2014.
5) Kettunen M. & Vuento-Lammi M. 2014. Sentraalinen kipu edellyttää huolellista ohjausta ja neuvontaa. Fysioterapia 2/2014
TUKIMATERIAALIA (artikkelit 6-14):
6) Bentley N., Awad A. & Patil P. 2018. Physiology and Pathophysiology of Chronic Pain. Neuromodulation, Second Edition. Elsevier. 7) Oostendorp R. et al. 2015. Manual Physical Therapists’ Use of Biopsychosocial History Taking in the Management of Patients with Back or Neck Pain in Clinical Practice. Hindawi Publishing Corporation, The Scientific World Journal, Volume 2015, Article ID 170463, 8 pages 8) Lewis J. & O´Sullivan P. 2018. Is it time to reframe how we care for people with non-traumatic musculoskeletal pain? Br J Sports Med. 9) Diener I., Kargela M. & Louw A. 2016. Listening is therapy: patient interviewing from a pain science perspective. Physiotherapy theory and practise, June 2016. 10) Oosterhof B., Dekker J., Sloots M., Bartels E. & Dekker J. 2014. Success or failure of chronic pain rehabilitation: the importance of good interaction – a qualitative study under patients and professionals. Disability and Rehabilitation, 36:22. 11) Holopainen R., Piirainen A., Heinonen A., Karppinen J. & O´Sullivan P. 2017. From “Non?encounters” to autonomic agency. Conceptions of patients with low back pain about their encounters in the health care system* Musculoskeletal Care. 2018;1–9. 12) Hartman S. 2009. Why do ineffective treatments seem helpful? A brief review. Chiropractic & Osteopathy 2009, 17:10. 13) Hartvigsen et al. 2018. Low Back Pain 1. What low back pain is and why we need to pay attention. Lancet 2018; 391:2356-67.
14) Foster et al. 2018. Low Back Pain 2. Prevention and treatment of low back pain: evidence, challenges, and promising directions. Lancet 2018; 391:2368-83.
Move 4 Health 2011. Challenging back pain myths. Irish society of chartered physiotherapist.
Reed, B. 1997. The Physiology of Neuromuscular Electrical Stimulation. Pediatr Phys Ther 9: 97-102. Saatavilla:< https://journals.lww.com/pedpt/Abstract/1997/00930/The_Physiology_of_Neuromuscular_Electrical.2.aspx?Ppt=Article|pedpt:1997:00930:00002||#pdf-link>.
Verkkomateriaali:
Verkkomateriaalien linkit Optimassa. Mm. www.electrotherapy.org (soveltuvin osin), https://www.retrainpain.org/, https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo

Exam schedules

Optimassa yksilötentti auki vkot: 40,42 ja 45 (varsinainen tentti, 1.uusinta, 2.uusinta)
Osaamisen näyttö videomuodossa (terapiatilanne), palautus vko 49.

Pedagogic approaches and sustainable development

Keskusteleva lähiopetus.
Käytännön simulaatiot, case -työskentely.

Student workload

4 op = 4 x 27h = 108h opiskelijan työtä.
Lähiopetus / simulaatiot
Itsenäinen opiskelu / harjoittelu / osin mentorointiin liitetty.
Osaamisen näyttöön (ryhmä) valmistautuminen ja toteutus. Vertaisarviointi käytössä.
E-tentti (yksilö) Optimassa.

Evaluation methods and criteria

Yksilö tentti 40%
Osaamisen näyttö 60% (alla esitetyt arviointikriteerit koskevat osaamisen näytön videon arviointia)

Failed (0)

Toteutuksessa on kriittisiä puutteita. Esimerkiksi potilasturvallisuus vaarantuu (kontraindikaatiot), perustelut ovat virheellisiä (taustateoria ja parametrit ristiriidassa) ja kokonaisuus osoittaa, että kipuilmiötä ei ole ymmärretty. Toimiva vuorovaikutus ei riitä, jos edellä mainitut asiat ovat kriittisesti virheellisiä.   

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1:
Toteutetussa fysioterapiaprosessissa on puutteita tai ristiriitaisuuksia tehtävänantoon nähden. Esimerkiksi fysikaalisen terapian osalta on puutteita laitteen käytössä ja/tai itse terapian toteutuksessa esimerkiksi perustelujen ja/tai potilasturvallisuuden näkökulmista.  
Arvosana 2:
Toteutettu fysioterapiaprosessi sisältää yksipuolisia tai osin puutteellisia perusteluja (taustateoria ja parametrit) ollen kuitenkin potilasturvallisuuden näkökulmasta toimiva. Vuorovaikutuksen näkökulma kaipaisi lisää näkyvyyttä toiminnassa. 
 

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3:
Toteutettu fysioterapiaprosessi on teknisesti ja perustellusti oikein, mutta perustelut ovat niukkoja. Vuorovaikutuksen osuus on rajoittunutta esimerkiksi fysikaalisen terapian teknisen toteutuksen selittämiseen. Fysioterapiaprosessi sisältää  
Arvosana 4:
Toteutettu fysioterapiaprosessi vastaa tehtävänantoa ja osoittaa kipuilmiön ymmärtämistä. Fysikaalinen terapia on toteutettu perustellusti (taustateoria ja parametrit) ja potilasturvallisuus huomioiden. Vuorovaikutuksen näkökulmasta kipupotilaan kohtaaminen on toimivaa. Kokonaisuudessaan fysioterapiaprosessi on toteutettu hyvin, jättäen mahdollisesti joihinkin yllä mainittuihin näkökulmiin täydennyksen tarvetta, (eikä kokonaisuus osoita soveltamisen taitoja?).  
 

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana 5:
Toteutettu fysioterapiaprosessi vastaa tehtävänantoa ja osoittaa ilmiön ymmärrystä ja soveltamisenkin taitoa kaikista tehtävänannon näkökulmista. Fysikaalinen terapia on toteutettu perustellusti (parametrit, taustateoria eli kipumekanismi ja miten siihen pyritään vaikuttamaan) ja potilasturvallisuus huomioiden ja kokonaisuus sisältää asioiden suhteet ymmärtävää toimintaa. Vuorovaikutuksen toimivuus on erinomaista kipupotilaan kohtaamisen näkökulmasta.  

Qualifications

The student is able to identify different body structures, explain the physiology of pain and take into account the holistic conception of man.

Further information

Toteutus tapahtuu osin A & B ryhmä yhdessä, osin A ja B ryhmät erikseen ja simulaatioiden osuus 1/4 ryhmissä, joiden jaot määritellään opintojakson alkupuolella.
Lähiopetukseen osallistuminen on välttämätöntä, poissaolojen osalta opiskelijan on näytettävä osaaminen oppitunnin aiheesta.

Go back to top of page