The Basics of Neurological Client’s Physiotherapy at Different Ages (8 cr)
Code: TH00BE09-3002
General information
- Enrollment
- 29.10.2020 - 13.12.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2021 - 31.07.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 8 cr
- Local portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Mia Kilkki
- Satu Takala
- Niina Katajapuu
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Course
- TH00BE09
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Kevät 2021, viikot 2-8
Pysyvä Zoom -linkki koko kurssille:
https://turkuamk.zoom.us/j/67820524026
Objective
The student is able to
• identify dysfunctions of the nervous system and the effect of them on client´s functional ability at different ages,
• explain the connections between dysfunctions of the nervous system and constrains of the performance and participation,
• explain the promoting and limiting factors of the client’s living environment and individual resources related on client’s ability to function,
• notice neuropsychological changes and their effects on client’s performance and ability to function,
• select and apply appropriate examination methods of physiotherapy to detect client’s resources and deficiencies of nervous system and their effects on the client’s performance and participation,
• draw up physiotherapeutic diagnosis of neurological client and based on it, client-oriented goals (GAS, SMART),
• explain the main physiotherapy methods to support neurological client’s ability to function,
• choose and justify individual, appropriative methods of physiotherapy,
• apply critically evidence based practice to designing and implementing physiotherapy.
Content
Control of movement and performance at level of nervous system, identifying the effects of the main neurological movement disorders ( disorders in tonus, ataxia, rigidity), identifying the common perceptual cognitive disorders (neglect, apraxia) affecting on physiotherapy planning and implementation, identifying relationship between constrains of nervous system and limitations of performance and participation, physiotherapy for supporting ability to function at different ages.
Materials
Luentomateriaalit
Soveltuvin osin:
Salpa, P. & Autti-Rämö, I. (2010). Lapsen ensimmäinen vuosi: Kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Helsinki: Tammi.
Shumway-Cook, A. & Woollacott, M. H. (2017). Motor control: Translating research into clinical practice (Fifth edition.). Philadelphia: Wolters Kluwer.
Teaching methods
Lähiopetus; pienryhmätyöskentely ja itsenäinen työskentely; Teams-alusta
Pedagogic approaches and sustainable development
Teoriaopetus: käydään läpi lähdemateriaalia soveltuvin osin
Opintopiirityöskentely – valmistautumis- ja työskentelyaikaa joka on merkitty lukujärjestyksiin. Pienryhmissä lähdemateriaaliin perehtymistä ja valmistautumista teoriaopetukseen.
Työskentely tapahtuu Teams:ssa. Kaikkien ryhmien luoma oppimisen materiaali on avointa kaikille, yhteisvastuullisuus.
Tämä työskentely valmistaa teitä myös tenttiin.
Asiakastyöskentelyn ajat – harjoituspainoitteisia, mahdollisesti lähiopetuksena
Opintojaksoon sisältyy myös muutamia neurologisten potilaiden kanssa työskentelevien fysioterapeuttien virtuaalihaastatteluja
Student workload
Teoriaopetus, perustuen lähdekirjallisuuteen – 2,5 op
Lasten fysioterapiaosuus 1,0 op
Opintopiirityöskentely, pienryhmissä(lukkarissa) – 1,5 op
Physiotherapy and people with Parkinson’s disease/Optima 1,5 op
Tehtävät 1,5 op
Vertaisarviointi pienryhmätyöskentelystä
Ville-tentti/arvioitava suoritus
Evaluation methods and criteria
Jatkuva arviointi; kaikkien pienryhmätehtävien kohdalla hyväksytty-täydennettävä-hylätty, tentti (1-5)
Qualifications
The student is able to describe structures and function of musculoskeletal and nervous systems. (S)he is able to assess according to the principles of physiotherapy assessment (interview, observation, measurement and palpation) and support humans motor learning by verbal, manual and visual modelling. The student is able to describe the main neurological deficiencies.
Further information
Tämä sovitaan erikseen alkuinfossa:
pidetyssä alkuinfossa sovittiin 100% läsnäolosta. Poissaolon sattuessa keskustellaan oman ryhmän kanssa siitä miten sen kertainen työskentely korvataan.