Skip to main content

Special Features of the Physiotherapy in Elderly (2 cr)

Code: TH00BE13-3001

General information


Enrollment
14.03.2020 - 31.07.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 31.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Esa Bärlund
Terhi Pihlajaniemi
Pirjo Pennanen
Course
TH00BE13
No reservations found for realization TH00BE13-3001!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Syksy 2020 alustava suunnitelma:
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi.
Toimintakyvyn muutokset ja niiden havaitseminen ja mittaaminen.
Ikääntyneen lihasvoima- ja tasapainoharjoittelun vaikuttavuus ja turvallisuus
Ikääntyvän ihmisen kaatumisvaaran arviointi ja riskitekijöiden tuntemuksen lisääntyminen.
Lihasvoimaharjoittelun perusteet
liikehallintakyky ja sen harjoittaminen
Kaatumisvaaran arviointi
BBS, TUG, SPPB
OTAGO -ohjelma
Teknologia ja muistin apuvälineet ikääntyneen toimintakyvyn tukena.

Objective

The student is able to
• identify psychological and physiological changes related to aging that are relevant to the client’s ability to function in his/her environment,
• use testers to evaluate geriatric client’s ability to function,
• select and implement physiotherapy methods to support the geriatric clients’ ability to function.

Content

Ability to function in old age, physiotherapy to maintain and promote the ability to function in elderly, evaluation of ability to function in old age, geriatric rehabilitation, cognitive changes in ageing and their effect on implementation of physiotherapy.

Materials

mm.
Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00003
Pajala satu 20012 Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy https://www.ukkinstituutti.fi/filebank/1555-IKINa-opas.pdf
OTAGO -harjoitteluohjelma https://thl.fi/documents/966696/1449811/OTAGO-harjoitteluohjelma.pdf/0132b26d-c506-435d-9185-ece8c6be9e82

Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneen ruokasuositus
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/THL_OHJ_4_2020_Vireytt%c3%a4%20seniorivuosiin_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.

Exam schedules

Ilmoitetaan myöhemmin

Pedagogic approaches and sustainable development

Innovaatiopedagogiikka

Student workload

2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä

Evaluation methods and criteria

Arviointi kohdentuu palautettuihin verkkotehtäviin.

Failed (0)

Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi, muistitoimintojen huomioinen, kaatumisvaaraa lisäävien tekijöiden ymmärrys ja näyttöön perustuvien menetelmien voima- ja tasapainoharjoittelun perusteet eivät tule osoitetuksi verkkotehtävillä lainkaan.

Verkkotehtävät tekemättä tai erittäin puutteellisin tiedoin tehtyjä.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1-2
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on heikkoa , sekavaa ja epävarmaa. Muistitoimintoja tukevien apuvälineiden esitely luettelomainen, vailla selkeää kuvausta apuvälineiden käyttötarkoituksesta. Kaatumisvaaran tunnistamiseen liittyvät keskeisia tekijöitä ei ole tunnistettu ja ymmärretty- Lähteiden käyttö pintapuolista ja vähäistä. Asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi.

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3-4
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on selkeää ja asiat esitelty selkeästi. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely ja selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja esittetty lähteitä hyväksi käyttäen. Tehtävien sisällöissä on mukana toisistaan irrallisia osuuksia.

Assessment criteria, excellent (5)

Kuten edellä. Tämän lisäksi ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on selkeää ja monipuolisesti toteutettu. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely ja selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja esittetty lähteitä hyväksi käyttäen. Verkkotehtävien kokonaisuus on luonteva ja asiat perustellaan monipuolisesti lähteitä hyödyntäen.

Go back to top of page