Special Features of the Physiotherapy in Elderly (2 cr)
Code: TH00BE13-3001
General information
- Enrollment
- 14.03.2020 - 31.07.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2020 - 31.12.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Esa Bärlund
- Terhi Pihlajaniemi
- Pirjo Pennanen
- Course
- TH00BE13
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Syksy 2020 alustava suunnitelma:
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi.
Toimintakyvyn muutokset ja niiden havaitseminen ja mittaaminen.
Ikääntyneen lihasvoima- ja tasapainoharjoittelun vaikuttavuus ja turvallisuus
Ikääntyvän ihmisen kaatumisvaaran arviointi ja riskitekijöiden tuntemuksen lisääntyminen.
Lihasvoimaharjoittelun perusteet
liikehallintakyky ja sen harjoittaminen
Kaatumisvaaran arviointi
BBS, TUG, SPPB
OTAGO -ohjelma
Teknologia ja muistin apuvälineet ikääntyneen toimintakyvyn tukena.
Objective
The student is able to
• identify psychological and physiological changes related to aging that are relevant to the client’s ability to function in his/her environment,
• use testers to evaluate geriatric client’s ability to function,
• select and implement physiotherapy methods to support the geriatric clients’ ability to function.
Content
Ability to function in old age, physiotherapy to maintain and promote the ability to function in elderly, evaluation of ability to function in old age, geriatric rehabilitation, cognitive changes in ageing and their effect on implementation of physiotherapy.
Materials
mm.
Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus https://www.terveysportti.fi/dtk/sfs/avaa?p_artikkeli=sfs00003
Pajala satu 20012 Iäkkäiden kaatumisten ehkäisy https://www.ukkinstituutti.fi/filebank/1555-IKINa-opas.pdf
OTAGO -harjoitteluohjelma https://thl.fi/documents/966696/1449811/OTAGO-harjoitteluohjelma.pdf/0132b26d-c506-435d-9185-ece8c6be9e82
Vireyttä seniorivuosiin - ikääntyneen ruokasuositus
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139415/THL_OHJ_4_2020_Vireytt%c3%a4%20seniorivuosiin_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Teaching methods
Itsenäinen opiskelu, verkkotehtävät, joiden avulla osoitetaan aiheen tuntemus.
Exam schedules
Ilmoitetaan myöhemmin
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka
Student workload
2op = 2 x 27 = 54t opiskelijan työtä
Evaluation methods and criteria
Arviointi kohdentuu palautettuihin verkkotehtäviin.
Failed (0)
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi, muistitoimintojen huomioinen, kaatumisvaaraa lisäävien tekijöiden ymmärrys ja näyttöön perustuvien menetelmien voima- ja tasapainoharjoittelun perusteet eivät tule osoitetuksi verkkotehtävillä lainkaan.
Verkkotehtävät tekemättä tai erittäin puutteellisin tiedoin tehtyjä.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1-2
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on heikkoa , sekavaa ja epävarmaa. Muistitoimintoja tukevien apuvälineiden esitely luettelomainen, vailla selkeää kuvausta apuvälineiden käyttötarkoituksesta. Kaatumisvaaran tunnistamiseen liittyvät keskeisia tekijöitä ei ole tunnistettu ja ymmärretty- Lähteiden käyttö pintapuolista ja vähäistä. Asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana 3-4
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on selkeää ja asiat esitelty selkeästi. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely ja selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja esittetty lähteitä hyväksi käyttäen. Tehtävien sisällöissä on mukana toisistaan irrallisia osuuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Kuten edellä. Tämän lisäksi ikääntyneen toimintakyvyn arviointi on selkeää ja monipuolisesti toteutettu. Muistitoimintojen apuvälineiden käytön esittely ja selkeää ja asiayhteyteen sopivaa. Kaatumisvaaran tunnistaminen ymmärretty ja esittetty lähteitä hyväksi käyttäen. Verkkotehtävien kokonaisuus on luonteva ja asiat perustellaan monipuolisesti lähteitä hyödyntäen.