Physiotherapy Science, Quality and Management (5 cr)
Code: TH00BE22-3001
General information
- Enrollment
- 02.12.2019 - 19.01.2020
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2020 - 01.06.2020
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Physiotherapy
- Teachers
- Satu Takala
- Juho Korpi
- Taina Vahtera
- Pirjo Pennanen
- Scheduling groups
- Pfysis18A (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Pfysis18B (Size: 30 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Pfysis18A
- Pfysis18B
- Course
- TH00BE22
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Ke 8.1. 2h A+B Juho
Orientaatio opintojakson itsenäiseen työskentelyyn: itsenäinen opiskelu ja integrointi TULE-opintojaksoille
*Itsenäinen opiskelu suoritava ennen 3.3. (B-ryhmä) / vk 17 (A-ryhmä)
________________________________________________________________________
Itsenäinen opiskelu:
Verkkoluento: Näyttöön perustuva terveydenhuolto (70min)
Verkkoluento: Tutkimustieto (100min)
Verkkoluento: RCT-tutkimuksen harhariskin arviointi (60min)
Verkkoluento: Meta-analyysi (60min)
Verkkoluento: Tiedonhankinta (20min)
Kontaktiopetus muutettu etäohjaukseksi koronavirusepidemian vuoksi. Ryhmäkohtaisia ohjausaikoja voidaan sopia tarpeen mukaan.
________________________________________________________________________
Toteutussuunnitelman pohja: Taina Vahtera, muokannut Satu Takala
Lähitunnit orientoivat tehtäviin ja lähitynneillä pienryhmät työskentelevät yhdessä. Lähitunnille osallistuminen on pakollista. Poissaoloista opiskelija esittää s-postissa suunnitelman sitä, miten osoittaa osaamisensa poissaolon aikana käsitellyistä sisällöistä. Opiskelija harjoittelee fysioterapeutin ammatillista vastuuta ja toimintaa erityisesti ohjaus- ja opetus sekä tiedotustehtävissä.
Toteutussuunnitelman muutokset ovat mahdollisia ja tehtävät täydentyvät.
VKO 12 19.3. 2x45: Orientaatio opintojakson toteumaan, sisältöihin sekä työskentelytavan ja arviointitapojen esittely.
VKO 13 26.3. 2x45`: Laatutyöskentely ja kehittäminen fysioterapiassa kolmesta näkökulmasta: yrittäjäfysioterapeutti, työntekijäfysioterapeutti ja asiakas. Fysioterapian ydinosaamisen (2016) liittyminen fysioterapiatoiminnan kehittämiseen ja laadunhallintaan. Laadunhallinnan terminologiaa ja työkaluja.
VKO 15 7.4. 2x45`: Tiede ja tieteellinen toiminta, fysioterapian mallit / paradigmat ja niiden merkitys käytännön työssä. 2x45`: Tiedeteema jatkuu, penryhmät työskentelevät ohjatusti.
VKO 16 15.4. 4x45`: Laatuteeman syvennystä ja kertausta: organisaatioiden toiminnan laadun arviointi ja kehittäminen jatkuu: Käytännön sovellus fysioterapiaorganisaatioiden laadunarviointiin esimerkein. Laadunhallinta-käsitteen liittäminen fysioterapiakäytäntöihin.
16.4. 4 x 45`: Yrittäjyysteema sekä fysioterapiatyön kehittämisen syventäminen. Opintojakson päättäminen ja arviointi.
Täydentyy...
Objective
The student is able to
• describe the physiotherapy as an science,
• explain the theoretical starting-points of physiotherapy,
• explain the importance of physiotherapy to the development of the profession,
• define the concepts of quality management and factors affecting on quality and is able to use them in evaluating and developing the quality of physiotherapy and rehabilitation,
• explain the social and health care service systems and rehabilitation, control systems as well as their relevance to his/her own activities,
• describe physiotherapy service system,
• identify the administrative factors of working places,
• describe issues related on entrepreneurship.
Content
Physiotherapy as a science, evidence based practice, quality management and basics of quality practice, control of the social, health care and rehabilitation service systems, management basics and unit management, close management and employee skills, statistics and management of the unit, entrepreneurship and its characteristics, statistical and management of service unit, entrepreneurship and its characteristics, setting up physiotherapy company and other entrepreneurship related issues
Materials
Juhon osuus:
Luentomateriaali
Honkanen M., Jousimaa J., Komulainen J., Kunnamo I. & Sipilä R. 2016 (toim.). Hoitosuositustyöryhmien käsikirja. Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. Viitattu 11.3.2018.
https://www.terveysportti.fi/dtk/khk/koti
Higgins JPT, Thomas J, Chandler J, Cumpston M, Li T, Page MJ, Welch VA (editors). Cochrane Handbook for Systematic Reviews of Interventions version 6.0 (updated August 2019). Cochrane, 2019. Available from www.training.cochrane.org/handbook.
_______________________________________________-
Satu:
Opiskelijoiden oma tiedonhaku
Optiman materiaalit
Teaching methods
Itsenäinen verkko-opiskelu
Pienryhmätyöskentely
____________________________________________
- Itsenäinen oppiminen: tietoa hakemalla ja arvioimalla, reflektoiden lukemalla ja sisäistämällä, kirjoittaen jäsentämällä. Tehtävien arviointityöskentelyn kautta eri näkökulmien havainnointi.
- Ryhmässä oppiminen: tiedon jäsentämis- , arviointi- ja sisäistämisreflektiot ja kirjallisten tuotosten tuottaminen.
/Satu
Exam schedules
Juho osuus:
Verkkomateriaalista Optimatentti. Arvioidaan hyv-hyl (läpäisyraja 50%)
Suoritettava ennen 3.3. (B-ryhmä) / 19.4. (A-ryhmä)
Student workload
Juhon osuus:
Ryhmätehtävä tiedonhankinta, tiedon arviointi ja tiedon tiivistäminen
Arvioidaan hyväksytty - täydennettävä
__________________________________-
Evaluation methods and criteria
Lähitunnille osallistuminen on pakollista.
Ryhmätyö ja tunneilla annettavat tehtävät arvioidaan hyv/hyl.?
Qualifications
The student is able to use the main physiotherapy concepts when acting in physiotherapy process.