Skip to main content

Promoting the Functionality of Children and Adolescent (7 cr)

Code: TH00BF58-3007

General information


Enrollment
10.12.2022 - 08.02.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.01.2023 - 17.03.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
7 cr
Local portion
6 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
12 - 20
Degree programmes
Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Heli Arokki
Groups
MTOIMK22
Occupational Therapist
Course
TH00BF58
No reservations found for realization TH00BF58-3007!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Info-nauhoite, nähtävissä 6.1
Vk 2 itsenäinen ja tiimityöskentely tehtävä pe 13.1 mennessä.
4h Lapsen normaalikehityksen teoriaa, sensorinen integraatio, TT-prosessi- nauhoite
6h Leikin hierarkkinen malli tiimityöskentelynä TEAMS tai oman valinnan mukaan lähityöskentely
13.1 klo 8.00-8.45 open kyselytuokio
16.1 4h Sensomot. perusvalmiudet ja leikin ilo -käytännönharjoitus lähiopetuksena

Etäviikkojen aikana:
4h Tt-arvioinnista ja DDDM, terapian tavoitteet -nauhoite, tiimityöskentelyä TEAMS

Vk 6:
6.2 7h Arviointimenetelmät, käytännönharjoitus
9.2 4h Purku
10.2 8h Terapian toteutus

Objective

Opiskelija osaa
• selittää sensomotorisen kehityksen merkityksen lapsen toiminnallisten taitojen perustana,
• tunnistaa toimintaterapian näkökulman leikkiin,
• kuvata asiakaslähtöisen toimintaterapian perusteet perheiden kanssa työskentelyssä,
• valita asiakkaan tarpeisiin sopivan strategian ja viitekehyksen sisältäen terapian toteutuksen toimintaympäristön valinnan,
• perustellen valita asiakkaalle soveltuvat arviointimenetelmät yleisimmin käytetyistä arviointimenetelmistä,
• asettaa arvioinnin perusteella terapialle tavoitteet ja suunnitella terapiaa.

Content

Lapsen sensomotorinen normaalikehitys
Leikki lapsen toimintana ja leikin arviointimenetelmiä
Toimintaterapeutti leikin mahdollistajana
Lapsi ja perhe asiakkaana
Kehitykselliseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Kognitiiviseen viitekehykseen perustuvat arviointi ja terapiamenetelmät
Tavoitteiden asettaminen terapialle ja terapian toteutus
Lapsen toimintaterapian dokumentaatio

Materials

Kirja: Aistimusten Aallokossa - A. Jean Ayres

Case-Smith´s Occupational Therapy for Children and Adolescent - Jane Clifford O´brien, Heather Kuhaneck (tulossa koulun kirjastoon, ei tarvitse ostaa itselle)

Teaching methods

Opintojakso sisältää lähiopetuksen lisäksi itsenäistä sekä tiimiopiskelua verkkoympäristössä. Poissaolot lähiopetuksesta (sensomotoristen perusvalmiuksien havainnointi ja leikin ilo) osoitetaan osaamisen näyttöinä.

Opintojaksoon sisältyy Toiminnallisuuden edistäminen 1: Arviointimenetelmien käytännönharjoittelu: VMI- sekä leikin ilo.

Opiskelija tekee lapselle sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin. Asiakkaan opiskelija etsii itse. Voit etsiä sopivaa asiakasta lähipiiristäsi tai soittaa päiväkoteihin ja tehdä arvioinnit siellä.
Ennakkotietona: sopivan ikäinen lapsi sensomot. perusvalmiuksien havainnointiin on 4-7-vuotias, mutta mikäli haasteita löytää sopiva lapsi, sensomot.perusvalmiuksien havainnoinnin voi tehdä myös vanhemmalle lapselle. Leikin arvioinnissa 2-5v lapsi on optimaalisin. Tarkemmin asiasta kerrotaan infossa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opiskelu tapahtuu tiimioppimisen periaattein sekä sisältää itsenäistä, että tiimissä tapahtuvaa verkko-opiskelua. Lisäksi verkossa ja livenä tapahtuvia luentoja sekä käytännönharjoittelua.

Student workload

27h opiskelijan työtä vastaa 1op
27hx7op=189h, joista verkko-opintoja 15h, kampuksella lähiopetusta 27h ja info 2h.
Itsenäistä opiskelua 145h

Portfolio:
Lapsen normaalikehitys sensorisen integraation näkökulmasta
Leikin teoriaa (leikin hierarkkinen malli & leikin ilo)
Sensomotoristen perusvalmiuksien havainnoinnin sekä leikin arvioinnin kooste.
Pohdinta/reflektio

Verkkotehtävät itsenäisesti ja tiimityöskentelynä. Tarkemmat ohjeistukset oppimistehtäviin sekä materiaalit itslearningista!

Evaluation methods and criteria

Portfolio hyv/hyl, +1/-1
Aktiivisuus (arvosanaan vaikuttaa tuntiaktiivisuuden lisäksi, palautuuko työt sovittuna aikana)
Kirjalliset työt tulee tehdä hyväksytysti
Lopputyö
Itse- ja vertaisarviointi

Failed (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut hyväksyttyä suoritustasoa.
Arviointikehikko löytyy kote-kansiosta.

Go back to top of page