Health Care and Social Services and Finnish as a Second Language 1 (B1) (5 cr)
Code: TH00BH17-3001
General information
- Enrollment
- 28.01.2019 - 19.04.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.05.2019 - 31.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 20
- Degree programmes
- Higher education preparatory program for immigrants
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Perehdytään sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä.
VKO 18–19: Sosiaali- ja terveysalan ammatilliset tehtäväalueet ja osaamisvaatimukset
VKO 20: Potilaan ja asiakkaan ohjaus
VKO 21: Etiikka ja eettiset suositukset sosiaali- ja terveysalalla
VKO 22: Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä
Objective
The students know basic facts related to working in the field of health care and social services in Finland. The students recognize and know how to use key concepts of the field. They also identify the professional variety of the field. Finnish language proficiency level: B1.1 (CEFR).
Content
The course introduces key concepts and service systems of health care and social services. It provides students with the basics of care and references of frame in nursing. The students also learn to search for field-related information. The course includes studies of professional vocabulary and essential structures in the Finnish language.
Materials
Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö Moodlesta. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Sosiaali- ja terveysalan ammattien osaamisvaatimukset
- Sosiaali- ja terveysalan eettiset suositukset
- Muut verkkosivut (esim. sosiaali- ja terveyspalvelut)
- Asiantuntijahaastattelu
- Opettajien oma materiaali
Teaching methods
Opiskelija toimii pääasiassa Moodle-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelijat ovat yhteydessä myös alan asiantuntijaan joko verkossa tai vierailemalla asiantuntijan työpaikalla.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, ja opiskelijaa ohjataan tutustumaan alaan ja sen toimijoihin esim. asiantuntijavideoiden ja -haastattelun kautta. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
Student workload
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 18–19
Sosiaali- ja terveysalan ammatilliset tehtäväalueet ja osaamisvaatimukset:
Yhteensä n. 40 h, joista verkkotapaamisia n. 16 h
- Blogipostaus ja videon jakaminen
- Osaamisvaatimuksiin liittyvien käsitteiden määritteleminen
- Kielioppiharjoitus nesessiivirakenteista
- Kirjoitelma osaamisvaatimuksista
- Asiantuntijan haastattelu ja tulosten esittely
TEEMA 2, vko 20
Potilaan ja asiakkaan ohjaus:
Yhteensä n. 31 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Oppimispäiväkirja
- Sanasto- ja kielioppiharjoituksia sosiaali- ja terveysalan palveluista ja työvälineistä
- Potilaan/asiakkaan ohjaustilanteen ideointi, käsikirjoittaminen ja esitys
TEEMA 3, vko 21
Etiikka ja eettiset suositukset sosiaali- ja terveysalalla:
Yhteensä n. 31 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Tiedonhankinta- ja ongelmanratkaisutehtävä eettisistä suosituksista ja ristiriidoista
- Lauseenmuodostusharjoitus (eettisessä keskustelussa tärkeitä verbejä)
- Oppimispäiväkirja
- Kirjoitelma ja keskustelu eettisistä suosituksista ja ristiriidoista
TEEMA 4, vko 22
Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä:
Yhteensä n. 31 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Visuaalinen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista
- Case-potilaan/-asiakkaan hoitopolun ideointi ja esitys
- Tiedonhankintatehtävä sosiaali- ja terveydenhuollon sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä
- Keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä
Evaluation methods and criteria
- VKO 19: Kirjoitelma osaamisvaatimuksista; itse- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 19: Keskustelu asiantuntijahaastatteluista; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 20: Oppimispäiväkirja; itsearviointi
- VKO 20: Kirjallinen ohjaustilanne; itse- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 20: Suullinen ohjaustilanne; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 21: Kirjoitelma 'Minä eettisenä toimijana'; itse- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 21: Keskustelu eettisistä suosituksista ja ristiriidoista; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 21: Oppimispäiväkirja; itsearviointi
- VKO 22: Esitys case-potilaan/-asiakkaan palvelupolusta; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
- VKO 22: Keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja asiakaslähtöisyydestä; vertais- ja opettaja-arviointi 0–2
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. alla), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 16 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–14 p = 4;
15–16 p = 5;
Failed (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Qualifications
Minimum language proficiency level B1 in Finnish.
Further information
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.