Skip to main content

Health Care and Social Services and Finnish as a Second Language 2 (B1) (5cr)

Code: TH00BH18-3001

General information


Enrollment
16.11.2020 - 03.03.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
08.03.2021 - 30.04.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 26
Teachers
Päivi Erkko
Tiina Hirard
Tiina Laakso
Sirpa Rajala
Teacher in charge
Tiina Hirard
Course
TH00BH18

Unfortunately, no reservations were found for the realization Health Care and Social Services and Finnish as a Second Language 2 (B1) TH00BH18-3001. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kurssilla perehdytään sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä.

Kurssin aihealueet:
- Sote-järjestelmän eri sektorit (vko 10)
- Asiakaslähtöisyys sote-alalla (vkot 11-12)
- Sote-alan kirjallinen raportointi (vkot 13-14)
- Sote-alan suullinen raportointi (vko 15)
- Hoito- ja asiakassuunnitelmia (vko 16)
- Raportointi tutkintokoulutukseen tutustumisesta (vko 17)

Objective

The students extend their knowledge of basic field-related concepts and deepen their professional know-how. The students explore the variation of professional language in different situations and know how to use professional Finnish in working life context both orally and in writing. The students comprehend different kinds of professional texts and can produce both short texts and oral presentations in professional context. Finnish language proficiency level: B1.1–B1.2 (CEFR).

Content

The course introduces a Finnish health care and social services organization and its functions. The course gives the chance to learn various field-related client and patient cases. The studies also expand the knowledge of professional vocabulary and usage of Finnish in different kinds of situations of the field. The students also get to know typical forms of spoken Finnish and the language of social services and health care.

Materials

Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä.

Teaching methods

Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä. Opiskelijaa ohjataan tutustumaan sosiaali- ja terveysalaan esim. median välityksellä. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.

Student workload

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1, vko 10
Sote-järjestelmän eri sektorit:

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Tekstinymmärtämistehtävä yhteistyöstä sote-alan eri sektoreilla
- Monivalintatehtävä sote-alan kolmannen sektorin toimijoista

TEEMA 2, vko 11-12
Asiakaslähtöisyys sote-alalla:

Yhteensä n. 33 h, joista verkkotapaamisia n. 7 h
- Tekstinymmärtämistehtävä asiakkuuden eri näkökulmista
- Sanastotehtävä asiakaslähtöisyydestä
- Keskustelu sote-alan eri sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä
- Tekstinymmärtämistehtävä asiakkaan palveluymmärryksestä
- Essee asiakkaan yhdenvertaisesta osallistumisesta
- Keskustelu palveluymmärryksestä ja yhdenvertaisuudesta
- Oppimispäiväkirja

TEEMA 3, vko 13-14
Sote-alan kirjallinen raportointi:

Yhteensä n. 33 h, joista verkkotapaamisia n. 6 h
- Tekstinymmärtämis- ja monivalintatehtävä kirjaamisesta sote-alalla
- Kielioppitehtävä raportoinnissa käytettävistä verbirakenteista
- Kirjallisen potilas- tai asiakasraportin laatiminen
- Ääni- tai videotallenne potilas- tai asiakasraportista

TEEMA 4, vko 15
Sote-alan suullinen raportointi:

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Suullinen esitys potilas- tai asiakasraportista
- Suullinen ISBAR-raportti
- Oppimispäiväkirja

TEEMA 5, vko 16
Hoito- ja asiakassuunnitelmia:

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 5 h
- Kielioppitehtävä hoito- ja asiakassuunnitelmissa käytettävistä verbirakenteista
- Hoito- tai asiakassuunnitelman laatiminen

TEEMA 6, vko 17
Tutustuminen tutkintokoulutuksen opetukseen:

Yhteensä n. 16 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Keskustelu dokumentoinnista sote-alalla
- Kirjallinen ja suullinen raportti tutustumisesta tutkintokoulutuksen opetukseen

Evaluation methods and criteria

Arvioitavat tehtävät:

Teema 2: Keskustelu sote-alan eri sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä; Essee asiakkaan yhdenvertaisesta osallistumisesta; Keskustelu palveluymmärryksestä ja yhdenvertaisuudesta.
Teema 3: Kirjallisen potilas- tai asiakasraportin laatiminen.
Teema 4: Suullinen esitys potilas- tai asiakasraportista.
Teema 5: Hoito- tai asiakassuunnitelman laatiminen.
Teema 6: Keskustelu dokumentoinnista sote-alalla; Kirjallinen ja suullinen raportti tutustumisesta tutkintokoulutuksen opetukseen.

Numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2. HUOM. Raportin (tutustuminen tutkintokoulutukseen) kohdalla opettaja-arviointi asteikolla 0-4.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–15 p = 4;
16–18 p = 5;

Failed (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Qualifications

Minimum language proficiency level B1 in Finnish.

Further information

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opiskelija tutustuu myös alan tutkinto-opiskeluun joko lähiopetuksessa tai verkossa. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti. Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Kiintiöt: CampusOnline 3, avoin AMK 3

Go back to top of page