Methods and Interventions in Mental Health and Substance Abuse Care (8cr)
Code: TH00BQ86-3004
General information
- Enrollment
- 02.07.2022 - 31.07.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2022 - 31.07.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 8 cr
- Local portion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Mielenterveys- ja päihdetyön erikoistumiskoulutus
Unfortunately, no reservations were found for the realization Methods and Interventions in Mental Health and Substance Abuse Care TH00BQ86-3004. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
                    
Content scheduling
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa 
 
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät 
 
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät 
 
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa 
 
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
                    
Objective
Osaa käyttää reflektiivistä ja kunnioittavaa toimintatapaa työskennellessään asiakkaiden ja läheisten kanssa.
Tuntee ja osaa omassa toiminnassaan tunnistaa asiakastyön vaikuttavuuteen yhteydessä olevia yleisiä tekijöitä ja eri hoitomuotojen erityisiä tekijöitä.
Osaa käyttää tarpeenmukaisia yksilö-ja ryhmämuotoisia näyttöön perustuvia. mielenterveys- ja päihdetyön työmenetelmiä ja soveltaa niitä eri-ikäisten asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa työskentelyssä.
                    
Content
Reflektiivinen ja kunnioittava toimintatapa
Asiakastyössä vaikuttavat tekijät
Asiakastyössä vaikuttavat näyttöön perustuvat menetelmät
Mielenterveys- ja päihdetyön ihmislähtöiset menetelmät yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
Toiminta eri ikäisten ja eri vaiheissa oman mielenterveys- ja päihdetilanteensa kanssa olevien henkilöiden auttamisessa.
                    
Materials
Hietaharju, P & Nuuttila, M 2016 Käytännön mielenterveystyö. Sanoma Pro OY
Noppari E, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen A  (2007) Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa. Sanoma Pro Oy
Heikkinen-Peltonen, R, Innamaa, M & Virta, M (2014) Mieli ja terveys. Edita Helsinki
Hämäläinen Kaisu, Kanerva Anne, Kuhanen Carita, Schubert Carla, Seuri Tarja (2017) Mielenterveyshoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Partanen Airi, Holmberg Jan, Inkinen Maria, Kurki Marjo, Salo-Chydenius Sisko (2015) Päihdehoitotyö. SanomaPro. Helsinki.
Koski-Jännes A., Riittinen l., Saarnio P. (2008) Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin (2008) Tammi. Helsinki
Mental Health Promotion Glossary
                    
Teaching methods
Asiantuntijaluennot, pienryhmätehtävät, simulaatiot, etätehtävät
                    
Completion alternatives
Ei ole
                    
Student workload
1) Kirjoita reflektiopäiväkirjaa tammikuun ja helmikuun lähipäivistä Hyv-Hyl
2) Vaikuttamistehtävä:
Vaikuttamistehtävän käytännön osuuden työstäminen  Hyv-Hyl
3)  Avoin Dialogi -menetelmän tehtävä Hyv-Hyl
4)Menetelmätehtävä 1 Omat työmentelmät¨0-5
5) menetelmätehtävä 2 Jonkin menetelmän laajempi tarkastelu 0-5
                    
Evaluation methods and criteria
Menetelmätehtävä Käytä työssä Turun ammattikorkeakoulun kirjallisen työn ohjetta . (0-5)
Muut tehtävät Hyväksytty hylätty 
Läsnäolo lähipäivillä
                    
Failed (0)
Tehtävä on hylätty, mikäli opiskelija ei pääse T1stä vastaavaan suoritukseen
                    
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
T1-2 opiskelija tietää
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen.
                    
Assessment criteria, good (3-4)
H3-4 Opiskelija osaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuuden merkityksen asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuuden perusteita
monialaisen ja verkostotyöskentelyn perusteita
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän
dialogisen työotteen
                    
Assessment criteria, excellent (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida/soveltaa
mielenterveys- ja päihdetyön työorientaatioita ja työmenetelmiä
tavoitteellisuutta asiakas/potilastyössä
asiakkaan/potilaan osallisuutta mielenterveys ja päihdetyössä
monialaista ja verkostotyöskentelyä asiakas-/potilastyössä
mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmää
dialogista työotetta