Skip to main content

Activities of Early Childhood Education and Group Guidance (5cr)

Code: TH00BZ36-3003

General information


Enrollment
01.11.2022 - 06.04.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.03.2023 - 27.04.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 19
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Tiina Suni
Marika Kouki
Course
TH00BZ36

Unfortunately, no reservations were found for the realization Activities of Early Childhood Education and Group Guidance TH00BZ36-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Jakson lähiopetus on torstaisin klo 16 -18

to 30.3. klo 16 -18
Jakson aloitus; Jakson tavoitteet ja tehtävät, ennakkotehtävän purku (palauta tehtävä 29.3. mennessä Itsiin)
- Varhaiskasvatussuunitelman perusteisiin 2022 ja Sosiaalipedagoginen työote-materiaaliin perehtyminen ennen verkko-opetusta. Tarkastelun alla oppimiskäsitys, oppimisympäristön ulottuvuudet, lasten osallisuus, vuorovaikutuksen merkitys ja sosiaalipedagoginen työote

*************************************************

to 6.4. klo 16 -18
Oppimisen alueet tutuiksi, (toiminnallisia harjoituksia, lauluja, leikkejä, loruja). Käydään läpi tavoitteellisen toiminnan suunnittelua, pari käynnistää oman ohjauksensa suunnittelun.

************************************************

to 13.4. klo 16- 18
Lapsiryhmän ohjaaminen, kokopäiväpedagogiikka (EDUcare-malli) ja toiminnan ped. dokumentointi.

***************************************************

to 20.4. klo 16 -18
Ei verkko-opetusta, sillä opiskelijat tekevät tällä viikolla lapsiryhmän ohjaamisen päiväkodissa

*****************************************************

to 27.4. klo 16 -18
Ohjaustuokioiden purku (videoiden kartseleminen) kahdessa ryhmässä ja vertaispalaute, opettajan palaute

- Opetuksessa 100% läsnäolo.


Muutokset mahdollisia.

Objective

Objectives
Student
- knows the basics of early education and knows how to plan, implement and evaluate a goal-directed activity
- knows how to create a learning and growth environment supporting a child’s development.
- is able to take into account the wholeness of care, upbringing and education in a child’s everyday life.
- knows the basics of group guidance.

Content

Content
- work and operating methods of early education: a child’s participation, pedagogics of early education
- learning areas
- pedagogic planning and documentation
- wholeness of upbringing, education and care
- planning, implementation and evaluation of the activities of a group of children

Materials

Raportissa käytettäviä lähteitä mm:

- Hujala, E. & Turja, L. (toim.) 2017. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Jyväskylä: PS-kustannus. Myös uudempi painos käy.
- Karila, K. & Lipponen, L. (toim.) 2013. Varhaiskasvatuksen pedagogiikka. Tampere: Vastapaino Oy.
- Koivula M., Siippanen A. & Eerola-Pennanen P. (toim.) 2017. Valloittava varhaiskasvatus. Tampere: Vastapaino Oy. Tai uudempi.
- Opetushallitus. 2022. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022.
- Lisäksi opiskelijat käyttävät raportissa omaan ohjaustuokioon liittyvää tietoperustaa lapsen kehityksestä ja materiaalia, mihin ohjattu toiminta perustuu ja miksi (vähintään kaksi itse valittua lähdettä).

Teaching methods

Yksilö- ja ryhmätyöskentely
Oppimistehtäviin perustuva oppiminen
Opettajajohtoinen työskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen oppiminen
Työelämäyhteydessä oppiminen

Student workload

Lähiopetus, ohjaustilanteen suunnittelu ja toteutus lapsiryhmälle ja siihen liittyvä kirjallinen raportti 4 op
Ennakkotehtävä 1 op

Evaluation methods and criteria

Jakson arvosana muodostuu paritehtävänä työstetystä raportista T1-K5.
Opiskelijapari antaa suullista palautetta toiselle parille ohjaustuokiosta, jota katsotaan yhdessä videoilta.

Raportin 1. palautuspäivä on 4.5.2023
Raportin 2. palautuspäivä on 18.5.2023

Failed (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1-2

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja harjoittelee tavoitteellisen toiminnan suunnittelua ja toteutusta lapsiryhmälle.
- Opiskelijalla on lapsiryhmän ohjaamisessa ja ohjausvuorovaikutuksessa kehitettävää. Lasten osallisuus ja oppimisen alueiden hyödyntäminen näkyy osittain hänen toiminnassaan.
- Opiskelijan työskentelyssä toiminnan arviointi ja sen pedagoginen dokumentointi lasten kanssa ei vielä toteudu

Assessment criteria, good (3-4)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista toimintaa, vaikkei lasten osallisuus ja oppimisen alueet lapsiryhmän ohjauksessa vielä täysin kohtaa.
- Opiskelijan ohjausvuorovaikutus on hyvää ja hän ottaa toiminnassa huomioon lasten aloitteet.
- Opiskelija onnistuu toiminnan arvioinnissa ja dokumentoinnissa yhdessä lasten kanssa ja tukee lasten oppimaan oppimista.

Assessment criteria, excellent (5)

- Opiskelija ymmärtää varhaiskasvatuksen pedagogiikan perusteet ja suunnittelee, toteuttaa ja arvioi pedagogista toimintaa.
- Opiskelija soveltaa eri oppimisen alueita ja ohjausvuorovaikutuksessa korostuu lasten osallisuus ja lapsilähtöinen työskentelyote.
- Opiskelija arvioi lasten kanssa toimintaa monipuolisesti dokumentoiden ja tukien lasten oppimaan oppimista

Go back to top of page