Well-being in a Changing Society (5 cr)
Code: TH00CA37-3013
General information
- Enrollment
- 02.12.2023 - 16.01.2024
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2024 - 13.06.2024
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 26 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Heidi Ristseppä
- Kaija Penttala
- Course
- TH00CA37
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opetus tiistaisin 16-18 zoomissa.
13.2. Jakson aloitus, tavoitteet ja tehtävät. Hyvinvointiteoriat, arjen merkitys ja käsite sosiaalialan työssä (KP)
27.2. Syrjäytyminen ja huono-osaisuus (HR)
Verkkotapaamiset toteutuvat Zoomissa.
Tarkemmat sisällöt, tehtävät ja palautusaikataulut Itslearningissä
Objective
• you understand aspects of citizens’ well-being and social problems
• you are familiar with societal and global challenges to well-being
• you are able to examine sustainability from different perspectives (ecological, economic, social and cultural)
• you are familiar with the history, functioning and tasks of welfare society and the welfare state
Content
• changes in welfare society and the welfare state
• welfare theories, measuring well-being, perceived well-being, quality of life
• social problems, social deprivation and marginalisation
Materials
Karisto, A., Takala, P. & Haapola, I.1998. Matkalla nykyaikaan. Helsinki: WSOY
Saari Juho. 2015. Huono-osaiset. Helsinki: Gaudeamus
Vaarama, M. ym. 2014. Suomalaisten hyvinvointi 2014. Helsinki: THL.
Karvonen, S. ym. (toim.) 2017. Terveyssosiologian linjoja. Helsinki: Gaudeamus.
Laaksonen, M. & Silventoinen, K. (toim.) 2011. Sosiaaliepidemiologia. Väestön terveyserot ja terveyteen vaikuttavat sosiaaliset tekijät. Helsinki: Gaudeamus.
Rajavuori, A. (toim.). 2022. Eriarvoisuuden tila Suomessa 2022. Helsinki: Into Kustannus Oy.
Muu ajankohtainen oppimateriaali.
Teaching methods
Verkkotapaamiset, kestävän kehityksen oppimistehtävä ja teoreettinen oppimispäiväkirja 3 op
Ryhmätehtävä ja videoesitelmä/opetusvideo 2 op.
Oppimistehtävä, teoreettinen oppimispäiväkirja sekä ryhmätehtävä ja videoesitelmä ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Exam schedules
Palautukset:
Videoesityksen palautus 15.4.2024 tai 30.4.2024.
Teoreettisen oppimispäiväkirjan palautus 5.4.2024 tai 28.4.2024
Mikäli tehtäviä ei ole palautettu annettuihin päivämääriin mennessä, siirtyy kurssin suorittaminen toiselle toteutukselle.
Evaluation methods and criteria
Teoreettinen oppimispäiväkirja, arviointi täydennettävä / T1 - K5.
Verkkokurssi, kestävä kehitys 30.4.2024 mennessä.
Ryhmätehtävä videoesitelmät Suomi 2022, arviointi täydennettävä/hyväksytty.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista verkkotapaamisiin ja ryhmätyöskenteleyyn.
Failed (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei tiedä
- suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
- sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
- hyvinvoinnin perusteita
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1 Opiskelija tietää
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin perusteita.
Assessment criteria, good (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3 Opiskelija osaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtävät
•sosiaalisten ongelmien historian ja nykypäivän
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.
Assessment criteria, excellent (5)
Suomeksi
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 Opiskelija osaa analysoida ja soveltaa
•suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä
•sosiaalisten ongelmien historiaa ja nykypäivää
•hyvinvoinnin ulottuvuuksia.