Specimen Collection and POC Testing 1 (5 cr)
Code: TH00CO66-3001
General information
- Enrollment
-
02.07.2023 - 31.08.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2023 - 24.11.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Biomedical Laboratory Science
- Teachers
- TERHY7 Virtuaalihenkilö7 BIO
- Mari Hiekko
- Course
- TH00CO66
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
- bioanalyytikon ammattietiikka ja eettiset ohjeet
- asiakkaan ja näytteen kulku kliinisessä laboratoriossa
- näytemateriaalit, näytteenottovälineistö
- asiakkaan kohtaaminen, hyvä asiakaspalvelu, asiakkaan oikeudet ja osallisuus palvelujärjestelmissä
- potilasturvallisuus: toimintatavat potilaan/asiakkaan tunnistamisessa ja näytteiden identifioinnissa, tietojärjestelmät, salassapito
- asiakkaan ohjaus näytteenottoon, preanalyyttiset tekijät ja niiden vaikutus tutkimustuloksiin
- näytemateriaalin turvallinen ja laadukas käsittely
- turvallinen näytteenotto asiakkaan, näytteenottajan ja ympäristön näkökulmasta
- laskimo- ja ihopistosnäytteenotto
-gynekologinen näytteenotto
- yleisimmät vieritestit
- aseptiikka
- ergonomia
- potilaan pelon lieventäminen
- näyttöön perustuva toiminta kliinisen laboratoriotutkimusprosessin eri vaiheissa
30.9.2023-10.11.2023
Objective
- Students are aware of the principles of health care ethics and are committed to behave in accordance with them.
- Students can describe phases of clinical laboratory process.
- Students know how to collect and handle different clinical specimens in careful and safe manner and plan, implement and critically evaluate the specimen collection situations
- Students can describe the principles of patient safety. Students are able to answer for the safety and well-being of the client during the specimen collection.
- Students are aware of the impact of pre-analytical factors on the results of laboratory examinations when guiding clients for specimen collection, when collecting specimen and carrying out POC tests.
- Students are familiar with multi-cultural issues in the client work of social services and health care.
- Students know how to act in line with the principles of good service in client work and in collaboration with other professional groups.
- Students are aware of the quality management procedures of the laboratory and know ways of implementing quality management in clinical laboratory work.
- Students can justify their own work based on evidenced practice
Content
- biomedical laboratory scientist’s professional ethics and ethical principles
- clinical laboratory process and patient in clinical laboratory
- phlebotomy equipments and clinical specimen materials
- Patient’s rights and responsibilities and good patient care
- Patient’s safety; patient and specimen indentification, laboratory information systems and confidentiality agreement
- preanalytical factors and patient guidance to laboratory tests
- operating principle and use of the centrifuge
- safety and quality aspects while collecting and handling the specimen
- patient, phlebotomist and environmental safety factors throughout the laboratory process
- venipuncture and finger stick
- POCtesting and quality management
- aseptics
- ergonomy
- waste management
- how to deal with an anxious patient in laboratory
- evidence based practice throughout the clinical laboratory process
Materials
Ilmoitetaan verkkoalustalla
Teaching methods
e-learning
lähioppiminen
itsenäinen oppiminen
Exam schedules
Tentti on mahdollista suorittaa opintojakson lukujärjestykseen merkittynä tenttipäivänä tai kahtena seuraavana tentin jälkeisenä uusintatenttipäivänä. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai ei osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.
Pedagogic approaches and sustainable development
lähiopetus
pari- ja ryhmätyöskentely
tentti
teorian ja laboraation integrointi
verkkotehtävät
Student workload
Laajuus 5 op, 133 h
1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä
Työ jakaantuu:
lähiopetukseen
pari- ja ryhmätehtäviin
verkko-, ym muihin tehtäviin
tenttiin valmistautumiseen ja tenttiin
itsenäiseen opiskeluun
Evaluation methods and criteria
Opintojaksopalaute
Opintojakson kuluessa opiskelija voi vaikuttaa opintojakson toteutukseen antamalla suullista tai kirjallista palautetta sähköpostilla opettajalle. Opintojakson loppupalaute kerätään Spark-työkalun avulla Pepissä.
Failed (0)
Vähitään yksi seuraavista kriteereistä täyttyy
- Opiskelijan suorittama opintojakson tentti on hylätty
- Opiskelijalla on verkko- tai muita tehtäviä suorittamatta tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelija ei ole osallistunut pari- tai ryhmätehtävien tekemiseen tai jokin suorituksista hylätty.
- Opiskelijalla on selkeitä tiedollisia/taidollisia puutteita laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta tai terveydenhuollon arvojen ja eettisten periaatteiden noudattamisesta
- Opiskelija ei osaa kuvata tekijöitä, joilla varmistetaan vastuullinen ja turvallinen näytteenotto asiakkaan/potilaan tai työympäristön/ympäristön näkökulmasta ja toimia niiden mukaisesti
- Opiskelija ei kykene suunnittelemaan turvallista näytteenottotilannetta tai huomioimaan aseptisia ja turvallisuuteen vaikuttavia tekijöitä
- Opiskelija ei osaa kuvata keskeisimpiä näytemateriaaleja
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tiedoissaan ja oman toimintansa arvioinnissa laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa tai palautteen vastaanottamisessa.
- Opiskelijalla on vähäisiä tiedollisia puutteita laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen suunnittelussa tai aseptisessa tai turvallisessa toteutuksessa, mutta joista ei aiheudu riskiä asiakkaalle/potilaalle tai työympäristölle tai ympäristölle
- Opiskelijalla on vähäisiä puutteita tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä tai vastuullisessa tai turvallisessa työskentelyssä asiakkaan/potilaan tai työ/ympäristön näkökulmasta, mutta ohjattuna selviää tyydyttävästi.
Tyydyttävä (1-2), tentin arvosana 1-3
Assessment criteria, good (3-4)
- Opiskelija tunnistaa osaamisensa rajat ja pyrkii soveltamaan teoriatietoaan laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisesta vaiheesta
- Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa laskimoveri- ja ihopistosnäytteenottotilanteen aseptisesti ja turvallisesti
- Oman toiminnan arviointi preanalyyttisessa vaiheessa on realistista ja opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessa vaiheessa..
Hyvä (3-4) arvosana opintojaksosta, edellyttää tentistä arvosanaa 3-4.
Assessment criteria, excellent (5)
- Opiskelija hallitsee teoriatiedon ja osaa soveltaa tietojaan preanalyyttisesta vaiheesta ja suunnitella sekä toteuttaa aseptisesti ja turvallisesti laskimoveri- ja ihopistosnäytteenoton asiakkaalta
- Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa toimintaansa ja ottaa vastaan palautetta näytteenotto-osaamisestaan.
- Opiskelija tunnistaa tehtävänsä terveydenhuollon toimintaympäristössä ja toimii vastuullisesti sekä turvallisesti laboratoriotutkimusprosessin preanalyyttisessä vaiheessa.
Kiitettävä arvosana opintojaksosta edellyttää tentistä arvosanaa 4-5.
Further information
Tämä opintojakso on suoritettava hyväksytysti ennen kuin kliininen näytteenotto- ja vierianalytiikka 2 -opintojakson suoritus voidaan hyväksyä.