Practical training in client work project (5cr)
Code: 7081188-3003
General information
- Enrollment
- 08.12.2018 - 06.01.2019
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 28.01.2019 - 13.05.2019
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
Unfortunately, no reservations were found for the realization Practical training in client work project 7081188-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
Joulu-tammikuun aikana opiskelija etsii itselleen projektiharjoittelupaikan valitsemansa asiakasryhmän vapaaehtoistyön tai sosiaalipalveluiden piiristä.
Työn mitoitus:
- projektiharjoittelu toteutuu siten, että opiskelija työskentelee viikoittain asiaksryhmän kanssa harjoitelupaikassa noin 3 tuntia/ kerta
- osallistuu viikoittain oman projektiryhmänsä puhalluskeskusteluihin, joista laaditaan muistio
- osallistuu projektiryhmän yhteisiin keskusteluihin, joissa opettaja on mukana
- opiskelija vastaa vähintään kuuden asiakastyönprojektiharjoittelukerran toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista
Ennakkotehtävä: viikoilla 4-5 Tutustu oman asiakasryhmäsi teoreettiseen materiaaliin (asiakasryhmäkohtainen lista kirjallisuudesta alla).
Projektiharjoitteluun liittyvä kysely- ja keskustelutunti joulukuussa 2018 (Kouki)
- viikolla 3 opiskelija kirjaa harjoittelupaikkatietonsa Optimaan
- viikolla 5 ma 28.1. klo 16:00 - 18:00 Jakson aloitus, projektiryhmien muodostamien (noin 3-4 opiskelijaa/ryhmä)
Viikolla 6 ma 4.2. opiskelija palauttaa projektisuunnitelman Optimaan
Projektitoteutuskerrat
•vko 6 - 18 opiskelijat työskentelevät harjoittelupaikassa kerran viikossa noin 3h ajan
•vko 13 ma 25.3 ohjaavan opettajan kanssa Skype-väliohjaus
- projektiryhmä pitää joka viikko Skypessä puhalluspalaverin josta kirjataan oman oppimisen arviointi keskustelualueelle
Projektin purku
- Projektiryhmä on työstänyt yhteisen esityksen muille ryhmille (esityksen kesto noin 20 min./ryhmä).
•viikolla 20 ma 13.5 klo 16:00-17:30
Projektiraportin palautus
•viikolla 21 ma 20.5.
Jos harjoittelu toteutuu alle 18-vuotiaiden lasten tai nuorten parissa, opiskelijan tulee esittää rikostaustaote ohjaavalle opetajalle ennen harjoittelun alkamista (keskustellaan asiasta jakson aloituksessa.)
Opiskelija tulostaa asikastyön projektiharjoittelupaikkaa varten toimeksiantosopimuksen (Optima), skannaa allekirjoitetun lomakkeenja palauttaa sen Optimaan.
Tarkempi ohjeistus Optimassa
Objective
Objectives
Student is introduced to the everyday life and challenges of the social field client groups. He/she masters
the basics of professional interaction in the work of a Bachelor of Social Services and knows how to face a client. He/she knows how to work in a team and participate responsibly in the project planning and implementation.
Content
Content
- starting points of the social field client work
- professional interaction and counselling in the client work
- basics, structure and phases of the project work
- project implementation
Materials
1.Kehitysvammatyö:Kehitysvammaisuus /Markus Kaski (toim.), Anja Manninen, Helena Pihko
Helsnki. Sanoma Pro,2012. Lisäksi verkkomateriaali Vammaistyön käsikirja ja Verneri-sivut.
2.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö /Vesa Korhonen ja Sauli Puukari (toim.).Jyväskylä :PS-Kustannus,2013 TEM:n kotouttamissivuilta löydät lisäksi ajankohtaista kotouttamiseen liittyvää materiaalia ja julkaisuja. Launikari & Puukari (eds.) 2005. Multicultural guidance and counselling. http://www.cimo.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/cimo/embeds/cimowwwstructure/15622_multicultural_guidance_and_counselling.pdf
3.Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa / Noppari, Kiiltomäki, Pesonen (toim.) (luku 2 ja 4) JA Mielenterveyden psykologia / Toivio & Nordling 2013 (luku 8)
4.Lasten kasvatus ja päivähoito: Kodissa vaan ei kotona :Perhepäivähoito varhaiskasvatuksen oppimisympäristö. Alho-Kivi, Hanna. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Hujala, E & Turja, L. (toim.) 2011. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016, OPH.
5.Nuoret. Launonen, L. & Pulkkinen, L. (toim.) 2004. Koulu kasvuyhteisönä.
Sanna Aaltonen, Päivi Berg & Salla Ikäheimo 2015 Nuoret luukulla Kolme näkökulmaa syrjäytymiseen ja nuorten asemaan palvelujärjestelmässä http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/nuoretluukulla.pdf
6.Ikäihmiset. Seniori- ja vanhustyö arjen kulttuurissa /Marjatta Marin & Sinikka Hakonen (toim.) Jyväskylä :PS-kustannus,2003. Vanhusten toimintakyvyn tukeminen (http://www.sufuca.fi/fi/index.htm l) tai muu vastaava verkkomateriaali
7.Aikuissosiaalityö. THL:n verkkomateriaali Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja. Perehdy myös sosiaalisen kuntoutuksen käsitteeseen linkin http://tuettutyollistyminen.fi/wp-content/uploads/2015/04/04-Mika-Ala-Kauhaluoma.pdf avulla. Verkosta löydettävästä Vammaispalvelujen käsikirjasta löydät myös hyvää materiaalia sosiaalisesta kuntouksesta.
8.Kohti muutosta -motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin 2008. Koski-Jännes, A., Riittinen, L.& Saarnio, P.
Evaluation methods and criteria
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Opiskelija osaa perustella omaa toimintaansa asiakastyön lähtökohdista käsin.
Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista vuorovaikutusta ja ohjausta.
Opiskelija osaa toimia projektityöskentelyssä ryhmän vastuullisena jäsenenä.
Opiskelija osaaanalysoida projektityöskentelyn vaiheita ja projektiryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa tuottaa projektityöskentelyn edellyttämiä kirjallisia tuotoksia.