Siirry suoraan sisältöön

Asiakastyön projektiharjoittelu (5op)

Toteutuksen tunnus: 7081188-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.12.2018 - 06.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.01.2019 - 13.05.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
8 - 20
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Marika Kouki
Heli Virjonen
Vastuuopettaja
Marika Kouki
Opintojakso
7081188

Toteutukselle Asiakastyön projektiharjoittelu 7081188-3003 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Joulu-tammikuun aikana opiskelija etsii itselleen projektiharjoittelupaikan valitsemansa asiakasryhmän vapaaehtoistyön tai sosiaalipalveluiden piiristä.
Työn mitoitus:
- projektiharjoittelu toteutuu siten, että opiskelija työskentelee viikoittain asiaksryhmän kanssa harjoitelupaikassa noin 3 tuntia/ kerta
- osallistuu viikoittain oman projektiryhmänsä puhalluskeskusteluihin, joista laaditaan muistio
- osallistuu projektiryhmän yhteisiin keskusteluihin, joissa opettaja on mukana
- opiskelija vastaa vähintään kuuden asiakastyönprojektiharjoittelukerran toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista
Ennakkotehtävä: viikoilla 4-5 Tutustu oman asiakasryhmäsi teoreettiseen materiaaliin (asiakasryhmäkohtainen lista kirjallisuudesta alla).
Projektiharjoitteluun liittyvä kysely- ja keskustelutunti joulukuussa 2018 (Kouki)
- viikolla 3 opiskelija kirjaa harjoittelupaikkatietonsa Optimaan
- viikolla 5 ma 28.1. klo 16:00 - 18:00 Jakson aloitus, projektiryhmien muodostamien (noin 3-4 opiskelijaa/ryhmä)
Viikolla 6 ma 4.2. opiskelija palauttaa projektisuunnitelman Optimaan
Projektitoteutuskerrat
•vko 6 - 18 opiskelijat työskentelevät harjoittelupaikassa kerran viikossa noin 3h ajan
•vko 13 ma 25.3 ohjaavan opettajan kanssa Skype-väliohjaus
- projektiryhmä pitää joka viikko Skypessä puhalluspalaverin josta kirjataan oman oppimisen arviointi keskustelualueelle
Projektin purku
- Projektiryhmä on työstänyt yhteisen esityksen muille ryhmille (esityksen kesto noin 20 min./ryhmä).
•viikolla 20 ma 13.5 klo 16:00-17:30
Projektiraportin palautus
•viikolla 21 ma 20.5.
Jos harjoittelu toteutuu alle 18-vuotiaiden lasten tai nuorten parissa, opiskelijan tulee esittää rikostaustaote ohjaavalle opetajalle ennen harjoittelun alkamista (keskustellaan asiasta jakson aloituksessa.)
Opiskelija tulostaa asikastyön projektiharjoittelupaikkaa varten toimeksiantosopimuksen (Optima), skannaa allekirjoitetun lomakkeenja palauttaa sen Optimaan.
Tarkempi ohjeistus Optimassa

Tavoitteet

Opiskelija perehtyy sosiaalialan asiakasryhmien arkeen ja sen haasteisiin. Hän hallitsee ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet sosionomin työssä ja osaa kohdata asiakkaan. Hänosaa työskennellä tiimissä sekä osallistua vastuullisesti projektin suunnitteluun ja toteuttamiseen.

Sisältö

- sosiaalialan asiakastyön lähtökohdat
- ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaus asiakastyössä
- projektityöskentelyn lähtökohdat, rakenne ja vaiheet
- projektin toteuttaminen

Oppimateriaalit

1.Kehitysvammatyö:Kehitysvammaisuus /Markus Kaski (toim.), Anja Manninen, Helena Pihko
Helsnki. Sanoma Pro,2012. Lisäksi verkkomateriaali Vammaistyön käsikirja ja Verneri-sivut.
2.Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö /Vesa Korhonen ja Sauli Puukari (toim.).Jyväskylä :PS-Kustannus,2013 TEM:n kotouttamissivuilta löydät lisäksi ajankohtaista kotouttamiseen liittyvää materiaalia ja julkaisuja. Launikari & Puukari (eds.) 2005. Multicultural guidance and counselling. http://www.cimo.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/cimo/embeds/cimowwwstructure/15622_multicultural_guidance_and_counselling.pdf
3.Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa / Noppari, Kiiltomäki, Pesonen (toim.) (luku 2 ja 4) JA Mielenterveyden psykologia / Toivio & Nordling 2013 (luku 8)
4.Lasten kasvatus ja päivähoito: Kodissa vaan ei kotona :Perhepäivähoito varhaiskasvatuksen oppimisympäristö. Alho-Kivi, Hanna. Varhaiskasvatuksen käsikirja. Hujala, E & Turja, L. (toim.) 2011. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016, OPH.
5.Nuoret. Launonen, L. & Pulkkinen, L. (toim.) 2004. Koulu kasvuyhteisönä.
Sanna Aaltonen, Päivi Berg & Salla Ikäheimo 2015 Nuoret luukulla Kolme näkökulmaa syrjäytymiseen ja nuorten asemaan palvelujärjestelmässä http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/nuoretluukulla.pdf
6.Ikäihmiset. Seniori- ja vanhustyö arjen kulttuurissa /Marjatta Marin & Sinikka Hakonen (toim.) Jyväskylä :PS-kustannus,2003. Vanhusten toimintakyvyn tukeminen (http://www.sufuca.fi/fi/index.htm l) tai muu vastaava verkkomateriaali
7.Aikuissosiaalityö. THL:n verkkomateriaali Kuntouttavan työtoiminnan käsikirja. Perehdy myös sosiaalisen kuntoutuksen käsitteeseen linkin http://tuettutyollistyminen.fi/wp-content/uploads/2015/04/04-Mika-Ala-Kauhaluoma.pdf avulla. Verkosta löydettävästä Vammaispalvelujen käsikirjasta löydät myös hyvää materiaalia sosiaalisesta kuntouksesta.
8.Kohti muutosta -motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin 2008. Koski-Jännes, A., Riittinen, L.& Saarnio, P.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty suoritus edellyttää:

Opiskelija osaa perustella omaa toimintaansa asiakastyön lähtökohdista käsin.

Opiskelija osaa reflektoida omaa ammatillista vuorovaikutusta ja ohjausta.

Opiskelija osaa toimia projektityöskentelyssä ryhmän vastuullisena jäsenenä.

Opiskelija osaaanalysoida projektityöskentelyn vaiheita ja projektiryhmän toimintaa.

Opiskelija osaa tuottaa projektityöskentelyn edellyttämiä kirjallisia tuotoksia.

Siirry alkuun