Skip to main content

Ethical issues in social work (5cr)

Code: 7081166-3002

General information


Enrollment
01.12.2018 - 30.04.2019
Registration for the implementation has ended.
Timing
30.04.2019 - 31.05.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 20
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Maija-Liisa Aronpää
Anne Merta
Hanna Kirjavainen
Course
7081166

Unfortunately, no reservations were found for the realization Ethical issues in social work 7081166-3002. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Sisältö:
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Toteutus:
7.5. 2019 klo 16.30-18.30 Eettinen reflektioprosessi / M-LA
14.5.2019 klo 16.30-18.30 Yksilö- ja työyhteisötaso / HK,AM
21.5.2019 klo 16.30-18.30 Yhteiskunnallisen tason tarkastelua / M-LA
28.5.2019 klo 16.30-18.30 Oppimistehtävien purku kolmessa pienryhmässä / M-LA, HK, AM

Objective

Objectives
Student
- has adopted the values and ethical principles of the social field and undertakes to act
accordingly.
- is able to take into account the uniqueness of each individual and is able to act in situations containing value conflicts.
- is able to perform the ethical reflection required by the social field professions.
- promotes equality and tolerance and tries to prevent disadvantaged social positions from the point of view of the society, community and individual

Content

Content
- ethical questions relating to the ethics of the social work, for example, confidentiality, facing violence, the client’s participation, questions relating to the documentation
- ethical reflection

Materials

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Kirjallisuus täydentyy

Teaching methods

Verkkotyöskentely
Webinaari-työskentely
Itsenäinen työskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Student workload

Oppimistehtävä 4 op ( arviointi hyl, T1-K5)
Verkkotyöskentely 1 op (osallistunut)

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävä 4 op (hyl, T1-K5) vertaisarviointi

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
.

Assessment criteria, good (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Assessment criteria, excellent (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.

Go back to top of page