Sosiaalityön eettiset kysymykset (5op)
Toteutuksen tunnus: 7081166-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2018 - 30.04.2019
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 30.04.2019 - 31.05.2019
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 20
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Maija-Liisa Aronpää
- Anne Merta
- Hanna Kirjavainen
- Opintojakso
- 7081166
Toteutukselle Sosiaalityön eettiset kysymykset 7081166-3002 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisältö:
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Toteutus:
7.5. 2019 klo 16.30-18.30 Eettinen reflektioprosessi / M-LA
14.5.2019 klo 16.30-18.30 Yksilö- ja työyhteisötaso / HK,AM
21.5.2019 klo 16.30-18.30 Yhteiskunnallisen tason tarkastelua / M-LA
28.5.2019 klo 16.30-18.30 Oppimistehtävien purku kolmessa pienryhmässä / M-LA, HK, AM
Tavoitteet
Opiskelija- on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti.- kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa.-kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon.- edistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.
Sisältö
- sosiaalityön etiikkaan liittyvät eettiset kysymykset, esim. salassapito, väkivallan kohtaaminen, asiakkaan osallisuus, dokumentointiin liittyvät kysymykset
- eettinen reflektio
Oppimateriaalit
Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Kirjallisuus täydentyy
Opetusmenetelmät
Verkkotyöskentely
Webinaari-työskentely
Itsenäinen työskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävä 4 op ( arviointi hyl, T1-K5)
Verkkotyöskentely 1 op (osallistunut)
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 4 op (hyl, T1-K5) vertaisarviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.
.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta.